SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tatra T97 – czechosłowacki Garbus
    Tatra T97 - czechosłowacki Garbus
    Tatra T97 - czechosłowacki Garbus
    Artykuły

    Tatra T97 – czechosłowacki Garbus

    Michał BanachBy Michał Banach10 marca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 30. wielu konstruktorów samochodów w Europie zaczęło pracować nad małymi, ekonomicznymi samochodami, które miały być tanie w produkcji i utrzymaniu, a dzięki temu popularne. Zaprojektowana w 1936 roku Tatra T97 była jedną z ciekawszych konstrukcji tego typu.

    Geneza

    Na początku lat 30. zespół inżynierów pod kierownictwem Hansa Ledwinka rozpoczął prace nad niewielkim, tanim samochodem osobowym. Według założeń, auto miało być tanie w produkcji i proste w eksploatacji, co zwiększałoby jego popularność i pozwoliło bardziej zmotoryzować Czechosłowackie społeczeństwo.

    Prototyp Tatry V570 (fot. Wikimedia Commons)
    Prototyp Tatry V570 (fot. Wikimedia Commons)

    Ledwinka wraz z swoim synem Erichem oraz Erichem Übelackerem i Paulem Jarayem opracowali w 1931 roku prototypowy samochód Tatra V570. Auto miało 3,8 m długości, a napęd stanowił niewielki dwucylindrowy silnik typu boxer o pojemności 854 cm³ i mocy 18 KM. Powstały dwa główne prototypy, różniące się od siebie nadwoziem i zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.

    Drugi prototyp posiadający aerodynamiczne nadwozie zyskał na tyle dużą popularność, że miał wejść do produkcji seryjnej, ale zarząd Tatry uznał ostatecznie, że zastosowane w nim rozwiązania lepiej wykorzystać w większych i bardziej luksusowych samochodach Tatra T77. Mimo to Hans Ledwinka nie porzucił pomysłu zbudowania taniego samochodu dla mas.

    Tatra T97 (fot. Marcin Szala/Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Marcin Szala/Wikimedia Commons)

    W tym samym czasie w Niemczech rozpoczęto prace nad podobnym samochodem, który ostatecznie stał się słynnym Volkswagenem Garbusem (KDF-Wagen). W 1936 roku Ledwinka wznowił prace nad swoim ekonomicznym autem. Tym razem otrzymało ono nazwę Tatra T97 i znacząco różniło się od wcześniejszego prototypu. Samochód był dalekim rozwinięciem prototypu V570, w którym wykorzystano również rozwiązania z Tatry T77 i T87. Według założeń, nowy samochód miał być ich uzupełnieniem.

    Ze względu na to, że Tatra T97 powstawała równolegle z niemieckim KDF-Wagenem, zarówno Ferdinand Porsche jak i Hans Ledwinka inspirowali się wzajemnie, w związku z czym oba samochody były do siebie bardzo podobne. Podobieństwo było tak duże, że Tatra oskarżyła Niemców o kradzież projektu. Wytoczono proces, ale rozstrzygnięto go dopiero w… 1965 roku.

    Tatra T97 (fot. Andrew Bone/Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Andrew Bone/Wikimedia Commons)

    Samochód dla mas

    Tatra T97 miała 4,2 m długości, 1,6 m szerokości i 1,45 m wysokości, oraz masę 1150 kg. Napęd stanowił umieszczony z tyłu czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 40 KM, zapewniający prędkość maksymalną 130 km/h. Auto odziedziczyło aerodynamiczne nadwozie po modelu T77, ale różniło się od niego jednoczęściową przednią szybą oraz dwoma reflektorami zamiast trzech z przodu.

    Wyprodukowano 508 samochodów tego typu, ale wraz z zajęciem Czechosłowacji przez Niemcy w 1939 roku, produkcję przerwano. Równocześnie po interwencji samego Adolfa Hitlera wycofano oskarżenia Tatry przeciwko Ferdinandowi Porsche. Po zakończeniu II wojny światowej w zakładach Tatra wyprodukowano jeszcze kilka egzemplarzy modelu T97, ale z racji jego dosyć przestarzałej konstrukcji, podjęto decyzję o opracowaniu nowego samochodu. Tak powstała Tatra 600 Tatraplan, produkowana w latach 1948-1952.

    Co istotne, po wojnie Tatra ponownie oskarżyła koncern Porsche o kradzież projektu modelu T97. Przez kilka lat toczył się proces, który ostatecznie zakończył się ugodą, w ramach której Volkswagen wypłacił Tatrze 1 mln marek odszkodowania.

    Tatra T97 (fot. Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Wikimedia Commons)
    Tatra T97 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak poprawić SEO strony w 10 prostych krokach?
    Next Article Nowe technologie w produkcji i montażu elektroniki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Muzeum Techniki Lotniczej i Naziemnej Vyškov

    30 grudnia 20223 Mins Read

    T-55 – najliczniej produkowany czołg w historii

    13 listopada 20229 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.