W latach 30. wielu konstruktorów samochodów w Europie zaczęło pracować nad małymi, ekonomicznymi samochodami, które miały być tanie w produkcji i utrzymaniu, a dzięki temu popularne. Zaprojektowana w 1936 roku Tatra T97 była jedną z ciekawszych konstrukcji tego typu.

Geneza

Na początku lat 30. zespół inżynierów pod kierownictwem Hansa Ledwinka rozpoczął prace nad niewielkim, tanim samochodem osobowym. Według założeń, auto miało być tanie w produkcji i proste w eksploatacji, co zwiększałoby jego popularność i pozwoliło bardziej zmotoryzować Czechosłowackie społeczeństwo.

Prototyp Tatry V570 (fot. Wikimedia Commons)
Prototyp Tatry V570 (fot. Wikimedia Commons)

Ledwinka wraz z swoim synem Erichem oraz Erichem Übelackerem i Paulem Jarayem opracowali w 1931 roku prototypowy samochód Tatra V570. Auto miało 3,8 m długości, a napęd stanowił niewielki dwucylindrowy silnik typu boxer o pojemności 854 cm³ i mocy 18 KM. Powstały dwa główne prototypy, różniące się od siebie nadwoziem i zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Drugi prototyp posiadający aerodynamiczne nadwozie zyskał na tyle dużą popularność, że miał wejść do produkcji seryjnej, ale zarząd Tatry uznał ostatecznie, że zastosowane w nim rozwiązania lepiej wykorzystać w większych i bardziej luksusowych samochodach Tatra T77. Mimo to Hans Ledwinka nie porzucił pomysłu zbudowania taniego samochodu dla mas.

Tatra T97 (fot. Marcin Szala/Wikimedia Commons)
Tatra T97 (fot. Marcin Szala/Wikimedia Commons)

W tym samym czasie w Niemczech rozpoczęto prace nad podobnym samochodem, który ostatecznie stał się słynnym Volkswagenem Garbusem (KDF-Wagen). W 1936 roku Ledwinka wznowił prace nad swoim ekonomicznym autem. Tym razem otrzymało ono nazwę Tatra T97 i znacząco różniło się od wcześniejszego prototypu. Samochód był dalekim rozwinięciem prototypu V570, w którym wykorzystano również rozwiązania z Tatry T77 i T87. Według założeń, nowy samochód miał być ich uzupełnieniem.

Ze względu na to, że Tatra T97 powstawała równolegle z niemieckim KDF-Wagenem, zarówno Ferdinand Porsche jak i Hans Ledwinka inspirowali się wzajemnie, w związku z czym oba samochody były do siebie bardzo podobne. Podobieństwo było tak duże, że Tatra oskarżyła Niemców o kradzież projektu. Wytoczono proces, ale rozstrzygnięto go dopiero w… 1965 roku.

Tatra T97 (fot. Andrew Bone/Wikimedia Commons)
Tatra T97 (fot. Andrew Bone/Wikimedia Commons)

Samochód dla mas

Tatra T97 miała 4,2 m długości, 1,6 m szerokości i 1,45 m wysokości, oraz masę 1150 kg. Napęd stanowił umieszczony z tyłu czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 40 KM, zapewniający prędkość maksymalną 130 km/h. Auto odziedziczyło aerodynamiczne nadwozie po modelu T77, ale różniło się od niego jednoczęściową przednią szybą oraz dwoma reflektorami zamiast trzech z przodu.

Wyprodukowano 508 samochodów tego typu, ale wraz z zajęciem Czechosłowacji przez Niemcy w 1939 roku, produkcję przerwano. Równocześnie po interwencji samego Adolfa Hitlera wycofano oskarżenia Tatry przeciwko Ferdinandowi Porsche. Po zakończeniu II wojny światowej w zakładach Tatra wyprodukowano jeszcze kilka egzemplarzy modelu T97, ale z racji jego dosyć przestarzałej konstrukcji, podjęto decyzję o opracowaniu nowego samochodu. Tak powstała Tatra 600 Tatraplan, produkowana w latach 1948-1952.

Co istotne, po wojnie Tatra ponownie oskarżyła koncern Porsche o kradzież projektu modelu T97. Przez kilka lat toczył się proces, który ostatecznie zakończył się ugodą, w ramach której Volkswagen wypłacił Tatrze 1 mln marek odszkodowania.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×