SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » STARS – Fulton Surface-to-Air Recovery System
    STARS - Fulton Surface-to-Air Recovery System
    STARS - Fulton Surface-to-Air Recovery System
    Artykuły

    STARS – Fulton Surface-to-Air Recovery System

    Michał BanachBy Michał Banach31 lipca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 50. Robert Edison Fulton rozpoczął prace nad oryginalnym systemem podejmowania z ziemi ludzi i ładunków przez samolot, bez potrzeby lądowania. Po dopracowaniu systemu, został on wprowadzony do użycia przez CIA, US Navy oraz USAF pod oznaczeniem STARS (ang. Surface-to-Air Recovery System).

    Robert E. Fulton był wynalazcą i podróżnikiem. Mimo rosnącej popularności śmigłowców, w 1950 roku postanowił opracować system pozwalający samolotom na zabieranie z ziemi ładunków bądź ludzi, bez potrzeby lądowania. Inspirując się systemem wykorzystywanym w brytyjskich pociągach do zabierania poczty z stacji kolejowych, bez zatrzymywania, stworzył projekt specjalnego balonu z długą liną, która miała być łapana przez samolot, a następnie wciągana. Warto w tym miejscu dodać, że podczas II wojny światowej opracowano podobny system, ale zakładający rozwieszenie liny nad ziemią między słupami.

    Poniższy film pokazuje starsze wersje systemu SkyHook (zapewne z prób) oraz późniejsze wersje programu STARS.

    Po przeprowadzeniu wstępnych prób, w trakcie których oprócz ładunków, samolot podejmował z ziemi… świnie, swoje notatki i spostrzeżenia przekazał admirałowi Luisowi de Florezowi z CIA, któremu pomysł przypadł na tyle do gustu, że zainicjowano wojskowe próby rozwiązania Fultona. W ciągu kolejnych kilku lat SkyHook, jak nazwano program został znacząco dopracowany. W trakcie prac największym wyzwaniem było opracowanie systemu zaczepiania liny, oraz samo jej wykonanie, tak aby była maksymalnie wytrzymała.

    Według założeń, system składał się z balonu napełnianego helem, do którego przyczepiona była mocna, nylonowa lina, na której zawieszono małe chorągiewki i światełka, umożliwiające odnalezienie liny w powietrzu przez załogę samolotu w dzień lub w nocy. Na końcu liny umieszczona była uprząż dla 1 lub 2 osób, albo do zamocowania ładunku.

    B-17 zmodyfikowany do użycia systemy SkyHook
    B-17 zmodyfikowany do użycia systemy SkyHook

    Do złapania liny wykorzystywano różne typy samolotów, głównie MC-130E oraz S-2 Tracker, wyposażone w chwytak w przedniej części kadłuba, który łapał linę. Załoga przy użyciu specjalnej wyciągarki wciągała ją na pokład wraz z ładunkiem lub pasażerami. Aby zapobiec wkręceniu się liny w śmigła samolotu w przypadku nietrafienia w nią, rozciągnięto od nosa do końcówek skrzydeł specjalne linki po których lina miała się ześlizgnąć.

    Oficjalnie, pierwsze operacyjne wykorzystanie stworzonego przez Fultona systemu STARS miało miejsce 12 sierpnia 1958 roku, gdy podjęto z ziemi sierżanta Levi W. Woodsa z USMC. Według jego relacji, szarpnięcie w momencie chwycenia liny było silne, ale znośne. Następnie został uniesiony na wysokość około 30 m, po czym rozpoczęto trwającą 6 minut operację wciągnięcia go na pokład. Bardzo pomocne było wyciągnięcie rąk na boki, aby zminimalizować ruch obrotowy podczas wciągania.

    MC-130 z chwytakiem liny systemy STARS
    MC-130 z chwytakiem liny systemy STARS
    MC-130 z chwytakiem liny systemy STARS
    MC-130 z chwytakiem liny systemy STARS

    W ciągu kolejnych kilku lat przeprowadzono jeszcze kilka takich operacji (oficjalnie), przy czym wraz z pojawieniem się coraz lepszych śmigłowców dysponujących większym zasięgiem, system STARS zaczął tracić na znaczeniu. Ostatecznie w 1996 roku wycofano go z eksploatacji. Według oficjalnych informacji, tylko raz doszło do wypadku śmiertelnego podczas wykorzystywania tego systemu.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że system SkyHook wykorzystano dwukrotnie w filmach. Po raz pierwszy w filmie Operacja Piorun z 1965 roku (o przygodach agenta 007), oraz w filmie Mroczny Rycerz z 2008 roku. W pierwszym z nich wykorzystano zmodyfikowany bombowiec B-17, a w drugim samolot L-100 Hercules (cywilna wersja C-130).

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak stylowo ubrać się na wesele jako gość?
    Next Article NS Mutsu – niespełnione marzenie Japonii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.