SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Keewatin – weteran jednej trasy zachowany jako muzeum
    SS Keewatin - weteran jednej trasy zachowany jako muzeum
    SS Keewatin - weteran jednej trasy zachowany jako muzeum
    Artykuły

    SS Keewatin – weteran jednej trasy zachowany jako muzeum

    Michał BanachBy Michał Banach11 marca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Przez większość swojej kariery liniowiec SS Keewatin obsługiwał trasę między Port Arthur, Fort William na Jeziorze Górnym, a Port McNicoll na jeziorze Huron. W 1965 roky wycofano go jednak z eksploatacji i przekształcono w muzeum, którym pozostaje do dnia dzisiejszego jako jeden z ostatnich liniowców z początku XX wieku.

    Ze względu na warunki panujące na Wielkich Jeziorach Amerykańskich, większość pływających po nich dużych statków pasażerskich niewiele różni się od mniejszych statków morskich i oceanicznych. Potrzeba transportowania dużych ilości pasażerów między miastami i ośrodkami przemysłowymi sprawiła, że na początku XX wieku zaczęto budować nowe, duże statki pasażerskie do regularnej obsługi tras między portami na poszczególnych jeziorach.

    SS Keewatin (fot. Nova Scotia Archives)
    SS Keewatin (fot. Nova Scotia Archives)

    6 lipca 1907 roku w stoczni Fairfield Shipbuilding and Engineering Company w Govan w Szkocji zwodowano liniowiec SS Keewatin. Zanim jednostka weszła do służby, 14 września 1907 roku wyruszyła w swój pierwszy rejs z Szkocji do Kanady przez Atlantyk. Po dotarciu do portu Levis niedaleko Quebecu statek został… przecięty na pół, ponieważ był zbyt długi, aby wejść do śluz prowadzących do jezior na których miał działać. Po przeholowaniu do Buffalo, jednostkę ponownie połączono.

    Keewatin miał 102,6 m długości i tonaż 3856 BRT. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 3300 KM, zapewniający prędkość maksymalną 14 węzłów. Mimo rozmiaru, jednostka zabierała na pokład tylko 288 pasażerów i 86 członków załogi, ponieważ resztę zajmowały ładunki i poczta.

    SS Keewatin (fot. City of Toronto Archives)
    SS Keewatin (fot. City of Toronto Archives)

    Statek był typowym przedstawicielem liniowców pasażerskich projektowanych na początku XX wieku z myślą o obsłudze tras na Wielkich Jeziorach. Masywny dziób ułatwiający pokonywanie wzburzonych wód jezior, oraz zwarta sylwetka, połączone z wykończoną drewnem nadbudówką. Oprócz Keewatin, zbudowano siostrzaną jednostkę o nazwie Assiniboia.

    Oba statki pływały po Wielkich Jeziorach, a Keewatin obsługiwał głównie trasę między Port Arthur, Fort William na Jeziorze Górnym, a Port McNicoll na jeziorze Huron. Po zakończeniu II wojny światowej ruch na tych trasach zaczął spadać, a mające już swoje lata statki stały się za wolne. W latach 1965-1966 roku oba liniowce zostały wycofane z eksploatacji z zamiarem zachowania ich jako muzeów. Keewatin wycofano 29 listopada 1965 roku. Niestety na Assiniboia w 1971 roku wybuchł pożar i jednostka musiała zostać zezłomowana.

    SS Keewatin (fot. Wikimedia Commons)
    SS Keewatin (fot. Wikimedia Commons)

    Keewatin prze przebudowaniu na muzeum miał o wiele więcej szczęścia. Umieszczono go przy nabrzeżu w Douglas w stanie Michigan, gdzie znajdował się aż do 2011 roku, kiedy to przetransportowano go rzeką Kalamazoo na jezioro Michigan, a następnie do Port McNicoll, gdzie po remoncie ponownie udostępniono go zwiedzającym. Liniowiec jest cały czas dostępny dla zwiedzających i pozostaje jednym z ostatnich tego typu statków na świecie, oraz jednym z najstarszych statków pasażerskich, jakie przetrwały do naszych czasów.

    SS Keewatin (fot. Richard Tweney)
    SS Keewatin (fot. Richard Tweney)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSterowiec America i nieudany podbój bieguna północnego
    Next Article Huta Metali Nieżelaznych Szopienice
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.