SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki wielki niszczyciel Taszkient (1937)
    Radziecki wielki niszczyciel Taszkient (1937)
    Radziecki wielki niszczyciel Taszkient (1937)
    Artykuły

    Radziecki wielki niszczyciel Taszkient (1937)

    Michał BanachBy Michał Banach18 sierpnia 2018Updated:2 lipca 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1939 roku we Włoszech radziecki niszczyciel Taszkient był jedynym okrętem projektu 20I i tzw. liderem, czyli wielkim niszczycielem, który miał zapewniać wsparcie mniejszym niszczycielom. Okręt wyróżniał się kształtem nadbudówki, oraz bardzo wysoką prędkością, dochodzącą do ponad 42 węzłów.

    Z ziemi włoskiej do Rosji

    W okresie międzywojennymi w wielu krajach zaczęto wprowadzać do służby nowy rodzaj niszczycieli, określany często jako lider, superniszczyciel, wielki niszczyciel lub przewodnik flotylli. Okręty te cechowały się większymi rozmiarami od standardowych niszczycieli, oraz potężniejszym uzbrojeniem. Według założeń okręty te miały być wykorzystywane jako jednostki dowodzenia flotylli niszczycieli lub jako jednostki wsparcia, wyspecjalizowanie w zwalczaniu wrogich niszczycieli. Większe rozmiary miały również zapewniać możliwość przenoszenia silniejszego uzbrojenia, które pozwalało na samodzielne prowadzenie działań bojowych.

    Taszkient jeszcze przed otrzymaniem uzbrojenia
    Taszkient jeszcze przed otrzymaniem uzbrojenia

    Jednym z państw, które zainteresowało się tego typu okrętami był Związek Radziecki. Pierwsze tzw. wielkie niszczyciele, zbudowane w ZSRR – typ Leningrad, nie były najbardziej udanymi konstrukcjami, w związku z czym w połowie lat 30. radzieckie władze zdecydowały się na zamówienie nowe okrętu w zagranicznej stoczni. Wybór padł na Włochy, ponieważ był jedyny kraj dysponujący odpowiednim doświadczeniem i możliwościami budowy nowoczesnych okrętów, który utrzymywał stosunki dyplomatyczne z ZSRR.

    Po ogłoszeniu konkursu na projekt jednostki, wybór padł na ofertę stoczni Odero-Terni-Orlando. Umowę podpisano 9 września 1935 roku, a stępkę pod okręt położono 11 stycznia 1937 roku. Wodowanie niszczyciela nazwanego Taszkient (projekt 20I) miało miejsce 28 grudnia 1937 roku. Pierwsze próby morskie przeprowadzono w marcu 1938 roku, po czym pozbawiony uzbrojenia okręt wypłynął do Odessy. Oficjalnie do służby jednostka weszła 6 maja 1939 roku, ale dopiero na początku 1941 roku otrzymała docelową konfigurację.

    Taszkient jeszcze przed otrzymaniem uzbrojenia
    Taszkient jeszcze przed otrzymaniem uzbrojenia

    Taszkient miał 139,7 m długości i wyporność 4163 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 110 000 KM (podczas prób udało się osiągnąć moc 138 000 KM) zapewniających prędkość maksymalną 42,7 węzła i zasięg 9300 km przy prędkości 20 węzłów.

    Uzbrojenie okrętu docelowo miało składać się z sześciu dział kalibru 130 mm w trzech podwójnych wieżach (dwie na dziobie i jedna na rufie), trzech potrójnych wyrzutni torped kalibru 533 mm, 6 działek przeciwlotniczych początkowo kalibru 45 mm, później 37 mm oraz sześciu karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Podczas służby dodano jeszcze dwa działa przeciwlotnicze kalibru 76 mm. Uzbrojenie przeciwpodwodne było bardzo ubogie i składało się z 20 małych i 3 dużych bomb głębinowych. Dodatkowo niszczyciel zmógł zabrać 76 min. Okręt nie zabierał zapasowych torped, a jednostka ognia wynosiła 1000-1200 pocisków dla dział kalibru 130 mm.

    Zanim niszczyciel otrzymał swoje docelowe uzbrojenie, początkowo wyposażony był trzy pojedyncze działa kalibru 130 mm w częściowo odkrytych wieżach, które zamieniono na docelowe podwójne zamknięte wieże typu B-2ŁM na początku 1941 roku. Załoga niszczyciela liczyła 250 oficerów i marynarzy.

    Taszkient z tymczasowym uzbrojeniem w postaci pojedynczych dział kalibru 130 mm
    Taszkient z tymczasowym uzbrojeniem w postaci pojedynczych dział kalibru 130 mm

    Służba

    Mimo planów budowy kolejnych jednostek tego samego typu, Taszkient pozostał jedynym okrętem projektu 20I. Wykorzystywano go w rejonie Morza Czarnego, gdzie podczas II wojny światowej brał udział w obronie Sewastopola. Najczęściej niszczyciel wykorzystywany był do zadań eskortowych oraz prowadzenia ostrzału brzegu.

    Taszkient
    Taszkient

    Podczas oblężenia Sewastopola, w dniach 24-26 czerwca 1942 roku Taszkient jako ostatni duży okręt przedarł się do miasta i ewakuował z niego rannych oraz… obraz „Panorama Obrony Sewastopola 1854-1855”. Podczas rejsu powrotnego niszczyciel został uszkodzony, przez co do bazy wrócił na holu niszczyciela Bditielnyj. Po prowizorycznym remoncie jednostka miała wrócić do dotychczasowych zadań, ale 2 lipca port w Noworosyjsku gdzie przeprowadzono remont został zaatakowany przez niemieckie lotnictwo.

    Taszkient otrzymał dwa bezpośrednie trafienia bombami, które doprowadziły do jego zatopienia w płytkich wodach portu. Początkowo rozważano wydobycie wraku w celu remontu i przywrócenia do służby, ale postępy niemieckich wojsk zniweczyły te plany. Ograniczono się jedynie do zdjęcia wież artyleryjskich, które następnie zamontowano na niszczycielu Ogniewoj. Dopiero po wojnie wrak wydobyto i zezłomowano.

    Taszkient
    Taszkient

    Podsumowanie

    Niszczyciel Taszkient wyróżniał się na tle innych tego typu jednostek swoim wyglądem, głównie za sprawą opływowej nadbudówki oraz wysokiego pokładu, który wystawał ponad lustro wody na 7 m w części dziobowej oraz na 3,3 m w części rufowej. W połączeniu z potężną siłownią (niszczyciel posiadał dwie maszynownie, które mogły działać niezależnie), dawało to możliwość osiągania bardzo wysokich prędkości.

    Wrak niszczyciela Taszkient
    Wrak niszczyciela Taszkient

    Wadą niszczyciela było jednak słabe uzbrojenie przeciwlotnicze, co w przypadku jednostki takich rozmiarów narażało go na ataki lotnicze. Mimo wzmocnienia obrony plot na początku wojny, nigdy nie była ona tak skuteczna jak powinna.

    Rosjanie planowali budowę większej liczby wielkich niszczycieli będących rozwinięciem projektu 20I, jednak wybuch II wojny światowej uniemożliwił realizację projektów, a po wojnie rola niszczycieli uległa całkowitej zmianie. Warto dodać, że chociaż Taszkient często określany był jako lider, w praktyce nie był to typowy okręt przewodzący flotylli niszczycieli.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Wrak niszczyciela Taszkient
    Wrak niszczyciela Taszkient

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSaab 92 (1950) – początek legendy
    Next Article Wyjazd integracyjny – doceń swoich pracowników w oryginalny sposób
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.