SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read548 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read548 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Derbyshire – największy brytyjski statek utracony na morzu
    Artykuły

    MV Derbyshire – największy brytyjski statek utracony na morzu

    Michał BanachBy Michał Banach10 lutego 2023Updated:10 lutego 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    MV Derbyshire - największy brytyjski statek utracony na morzu
    MV Derbyshire - największy brytyjski statek utracony na morzu
    Zbudowany w 1976 roku MV Derbyshire był jednym z 6 brytyjskich statków określanych jako roporudomasowce, należących do typu Bridge. Jednostka po zaledwie 2 latach spędzonych w aktywnej służbie zatonęła wraz z cała załogą 9 września 1980 roku, stając się największym brytyjskim statkiem utraconym na morzu.

    Jednostki typu Bridge miały od 264 do 294 m długości i tonaż od 77 316 RT do 91 655 RT. Statki określano jako roporudomasowce, czyli jednostki przystosowane do przewozu ropy naftowej, rudy i węgla. Napęd stanowił silnik diesla B&W 8K98FF, zapewniający prędkość maksymalną 15 węzłów. Załoga liczyła 44 oficerów i marynarzy. Statki te budowano w stoczni Swan Hunter w latach 1971-1976. Z łącznie 6 zbudowanych jednostek, 2 utracono. Ostatnim statkiem i zarazem pierwszym utraconym był MV Liverpool Bridge, którego nazwę zmieniono z czasem na MV Derbyshire.

    MV Derbyshire (fot. National Museums Liverpool)
    MV Derbyshire (fot. National Museums Liverpool)

    Wodowanie MV Derbyshire miało miejsce 5 grudnia 1975 roku, a prace wykończeniowe trały do czerwca 1976 roku. Statek miał 294 m długości i tonaż 91 655 RT. Maksymalny ładunek jaki jednostka mogła wziąć na pokład mógł mieć masę 160 000 ton. Do czasu swojego zatonięcia w 1980 roku, dwa lata statek spędził w porcie, czekając na zatrudnienie.

    11 lipca 1980 roku MV Derbyshire wyruszył z Sept-Îles w Quebec w Kanadzie i skierował się do Kawasaki w Japonii z ładunkiem 157 446 ton rudy żelaza i 44 osobami na pokładzie. Podczas rejsu w pobliżu Okinawy jednostka trafiła na huragan Orchid. Targany falami statek zatonął 9 września 1980 roku. Poszukiwania wraku rozpoczęto jednak dopiero 15 września, ale przerwano je po 6 dniach i uznano jednostkę za straconą. Półtora miesiąca później odnaleziono pustą szalupę z Derbyshire.

    Dalszych poszukiwań wraku nie prowadzono. Dopiero po 1986 roku, gdy zatonął drugi statek tego typu – MV Kowloon Bridge, rozpoczęto nowe śledztwo mające wyjaśnić przyczyny zatonięcia statku wraz z całą załogą. Ostatecznie w czerwcu 1994 roku wrak odnaleziono na głębokości aż 4 km. Jego szczątki były rozproszone na obszarze 1,3 km.

    MV Derbyshire (fot. MV Derbyshire charity trust fund)
    MV Derbyshire (fot. MV Derbyshire charity trust fund)

    Przez 40 dni badano i fotografowano szczątki w celu ich dokładnego skatalogowania, co miało pomóc w poznaniu przyczyn zatonięcia statku. Zebrane dowody pozwoliły podanie prawdopodobnej przyczyny zatonięcia olbrzymiego roporudomasowca. Według śledczych, fale uderzające w dziób statku uszkodziły pokrywy otworów wentylacyjnych, przez co do wnętrza statku zaczęła wlewać się woda. Z czasem (prawdopodobnie w ciągu 1-2 dni) zalała ona zbiorniki balastowe i obciążyła dziób tak bardzo, że doszło do uszkodzenia pierwszej pokrywy ładowni, przez którą zaczęła wlewać się woda.

    W krótkim czasie uszkodzeniu uległy kolejne pokrywy ładowni, a wlewająca się woda doprowadziła do zatonięcia MV Derbyshire. Prawdopodobnie początkowo woda wlewała się powoli, więc załoga mogła tego nie zauważyć, ale gdy doszło do uszkodzenia pokryw ładowni, mógł to być proces tak gwałtowny, że nikt z załogi nie miał czasu na nadanie sygnału SOS. Przyjmuje się więc, że jedyną przyczyną zatonięcia jednostki było uszkodzenie mechaniczne, a nie jakikolwiek błąd załogi.

    Co istotne, tonący statek poddany był tak dużemu ciśnieniu wody, że dosłownie został zgnieciony, przez co jego szczątki rozproszyły się na tak dużym obszarze. MV Derbyshire to największy brytyjski statek utracony kiedykolwiek na morzu, pod względem tonażu. Siostrzany MV Kowloon Bridge był nieco mniejszy.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTest na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    Next Article Nie taki bezpieczny Gwinn Aircar
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    2 marca 20236 Mins Read1K Views

    8 najstarszych pływających statków pasażerskich

    By Michał Banach0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.