W latach 80. podstawowym pojazdem wsparcia amerykańskich oddziałów powietrznodesantowych był czołg lekki M551A1 Sheridan. Mający swoje przywary pojazd wymagał zastąpienia nowszą konstrukcję. W związku z tym rozpoczęto prace nad programem Armored Gun System, który doprowadził do powstania prototypowego M8 AGS.

Geneza

Amerykańskie oddziały powietrznodesantowe i dywizje lekkie wykorzystywały w latach 80. mieszankę różnych pojazdów mających zapewniać wsparcie żołnierzom w trakcie operacji za linią wroga. Podstawowymi pojazdami były czołgi lekkie M551A1 Sheridan wyposażone w oryginalną armatę M81 kalibru 152 mm, przystosowaną do wystrzeliwania przeciwpancernych pocisków kierowanych. Broń ta miała swoje liczne wady, które w połączeniu z aluminiowym „pancerzem” czołgu sprawiały, że Sheridan nie był zbyt udaną konstrukcją.

M8 Armored Gun System
M8 Armored Gun System

W związku z tym dowództwo 82 Dywizji Powietrznodesantowej, która była ostatnim użytkownikiem tych pojazdów, podjęło decyzję o rozpoczęciu poszukiwań następcy Sheridanów. Zainicjowano kilka programów, które miały doprowadzić do powstania lekkiego, silnie uzbrojonego pojazdu, zdolnego do wspierania spadochroniarzy, zwalczania pojazdów opancerzonych (niekoniecznie czołgów) i przystosowanego do transportu lotniczego.

Kolejne projekty były jednak odrzucane, głównie z powodu niesprecyzowanych do końca oczekiwań wojskowych. Sytuację zmieniła interwencja w Panamie w 1989 roku, która pokazała wyraźnie wady Sheridana w tego typu operacjach. W związku z tym podjęto decyzję o zintensyfikowaniu prac nad nowym pojazdem w ramach programu Armored Gun System.

M8 Armored Gun System
M8 Armored Gun System

Armored Gun System

W ramach programu AGS przygotowano kilka prototypów pojazdów, ale ostatecznie do dalszych prac skierowano projekt United Defense z prototypowym XM8 AGS. Pojazd miał stosunkowo konwencjonalną konstrukcję, ale założenia według których powstał były bardziej nowatorskie. Od początku zakładano, że XM8 nie będzie typowym czołgiem.

Podobnie jak w przypadku Sheridana, kadłub wykonano z aluminium, aby ograniczyć masę pojazdu. Zadbano również o to, aby pojazd mieścił się w ładowni C-130 Hercules, w związku z czym jego kadłub miał 9 m długości (z działem), 2,7 m szerokości i 2,55 m wysokości. Znaczna wysokość podyktowana była planowaną taktyką wykorzystania XM8 w walce. Zamiast operowania „w polu” tak jak normalne czołgi, miał on prowadzić ogień z ukrycia, wystawiając jedynie wieżę.

M8 Armored Gun System
M8 Armored Gun System

Napęd czołgu stanowił silnik diesla DDS-6V 92TIA o mocy 550 lub 580 KM, zapewniający prędkość maksymalną 72 km/h na drogach i 48 km/h w terenie, oraz zasięg 450 km. Uzbrojenie stanowiła armata M35 kalibru 105 mm, wyposażona w automat ładujący, przystosowany do wykorzystania również dotychczas używanej amunicji kalibru 105 mm (powstał również prototyp o nazwie Thunderbolt, uzbrojony w armatę kalibru 120 mm). Uzbrojenie dodatkowe stanowiły karabiny maszynowe M240C kalibru 7,62 mm i M2 Browning kalibru 12,7 mm. Załoga liczyła 3 żołnierzy.

Ciekawie rozwiązano również poziom zapewnianej ochrony. W wersji podstawowej, opancerzenie pojazdu określane jako Level I zapewniało jedynie ochronę przed odłamkami. W tej konfiguracji, XM8 mógł być zrzucany na spadochronie z pokładu C-130. Po dopancerzeniu do poziomu Level II, czołg mógł wytrzymać ostrzał z broni lekkiej, ale nie mógł być zrzucany na spadochronie. W najcięższej konfiguracji opancerzenia – Level III, nie mieścił się on już do ładowni C-130 i musiał być transportowany na pokładzie C-5 Galaxy albo C-17 Globemaster III (odpowiednio 5 lub 3 pojazdy na samolot), ale równocześnie mógł wytrzymać ostrzał z działka kalibru 30 mm. Dodatkowe opancerzenie zwiększało również masę pojazdu, która wynosiła odpowiednio 19,25 tony, 22,25 tony i 24,75 tony.

M8 Armored Gun System Thunderbolt
M8 Armored Gun System Thunderbolt

Próby pojazdu przebiegały całkiem sprawnie i w 1996 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej pod oznaczeniem M8 AGS. Planowano zamówienie na 300 pojazdów, które miały wejść do eksploatacji w kilku jednostkach US Army. Niestety amerykański Kongres obciął fundusze Pentagonu, przez co wojskowi musieli zrezygnować z części projektów. Najprostszym rozwiązaniem była rezygnacja z programu AGS, który nie był jeszcze realizowany.

M8 trafił do „zamrażarki”, z której co kilka lat był wyciągany przy okazji prac nad kolejnymi pojazdami dla amerykańskiej armii (obecnie ponownie rozważa się powrót do realizacji tego projektu, ale dopiero w połowie drugiej dekady XXI wieku maja rozpocząć się ewentualne próby prototypów). W większości jednostek rolę wsparcia wypełniają obecnie kołowe M1128 MGS, zbudowane na podwoziu transporterów opancerzonych Stryker.

M8 Armored Gun System Thunderbolt
M8 Armored Gun System Thunderbolt

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.