SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M8 Armored Gun System – prototypowy czołg powietrznodesantowy
    M8 Armored Gun System - prototypowy czołg powietrznodesantowy
    M8 Armored Gun System - prototypowy czołg powietrznodesantowy
    Artykuły

    M8 Armored Gun System – prototypowy czołg powietrznodesantowy

    Michał BanachBy Michał Banach16 lipca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 80. podstawowym pojazdem wsparcia amerykańskich oddziałów powietrznodesantowych był czołg lekki M551A1 Sheridan. Mający swoje przywary pojazd wymagał zastąpienia nowszą konstrukcję. W związku z tym rozpoczęto prace nad programem Armored Gun System, który doprowadził do powstania prototypowego M8 AGS.

    Geneza

    Amerykańskie oddziały powietrznodesantowe i dywizje lekkie wykorzystywały w latach 80. mieszankę różnych pojazdów mających zapewniać wsparcie żołnierzom w trakcie operacji za linią wroga. Podstawowymi pojazdami były czołgi lekkie M551A1 Sheridan wyposażone w oryginalną armatę M81 kalibru 152 mm, przystosowaną do wystrzeliwania przeciwpancernych pocisków kierowanych. Broń ta miała swoje liczne wady, które w połączeniu z aluminiowym „pancerzem” czołgu sprawiały, że Sheridan nie był zbyt udaną konstrukcją.

    M8 Armored Gun System
    M8 Armored Gun System

    W związku z tym dowództwo 82 Dywizji Powietrznodesantowej, która była ostatnim użytkownikiem tych pojazdów, podjęło decyzję o rozpoczęciu poszukiwań następcy Sheridanów. Zainicjowano kilka programów, które miały doprowadzić do powstania lekkiego, silnie uzbrojonego pojazdu, zdolnego do wspierania spadochroniarzy, zwalczania pojazdów opancerzonych (niekoniecznie czołgów) i przystosowanego do transportu lotniczego.

    Kolejne projekty były jednak odrzucane, głównie z powodu niesprecyzowanych do końca oczekiwań wojskowych. Sytuację zmieniła interwencja w Panamie w 1989 roku, która pokazała wyraźnie wady Sheridana w tego typu operacjach. W związku z tym podjęto decyzję o zintensyfikowaniu prac nad nowym pojazdem w ramach programu Armored Gun System.

    M8 Armored Gun System
    M8 Armored Gun System

    Armored Gun System

    W ramach programu AGS przygotowano kilka prototypów pojazdów, ale ostatecznie do dalszych prac skierowano projekt United Defense z prototypowym XM8 AGS. Pojazd miał stosunkowo konwencjonalną konstrukcję, ale założenia według których powstał były bardziej nowatorskie. Od początku zakładano, że XM8 nie będzie typowym czołgiem.

    Podobnie jak w przypadku Sheridana, kadłub wykonano z aluminium, aby ograniczyć masę pojazdu. Zadbano również o to, aby pojazd mieścił się w ładowni C-130 Hercules, w związku z czym jego kadłub miał 9 m długości (z działem), 2,7 m szerokości i 2,55 m wysokości. Znaczna wysokość podyktowana była planowaną taktyką wykorzystania XM8 w walce. Zamiast operowania „w polu” tak jak normalne czołgi, miał on prowadzić ogień z ukrycia, wystawiając jedynie wieżę.

    M8 Armored Gun System
    M8 Armored Gun System

    Napęd czołgu stanowił silnik diesla DDS-6V 92TIA o mocy 550 lub 580 KM, zapewniający prędkość maksymalną 72 km/h na drogach i 48 km/h w terenie, oraz zasięg 450 km. Uzbrojenie stanowiła armata M35 kalibru 105 mm, wyposażona w automat ładujący, przystosowany do wykorzystania również dotychczas używanej amunicji kalibru 105 mm (powstał również prototyp o nazwie Thunderbolt, uzbrojony w armatę kalibru 120 mm). Uzbrojenie dodatkowe stanowiły karabiny maszynowe M240C kalibru 7,62 mm i M2 Browning kalibru 12,7 mm. Załoga liczyła 3 żołnierzy.

    Ciekawie rozwiązano również poziom zapewnianej ochrony. W wersji podstawowej, opancerzenie pojazdu określane jako Level I zapewniało jedynie ochronę przed odłamkami. W tej konfiguracji, XM8 mógł być zrzucany na spadochronie z pokładu C-130. Po dopancerzeniu do poziomu Level II, czołg mógł wytrzymać ostrzał z broni lekkiej, ale nie mógł być zrzucany na spadochronie. W najcięższej konfiguracji opancerzenia – Level III, nie mieścił się on już do ładowni C-130 i musiał być transportowany na pokładzie C-5 Galaxy albo C-17 Globemaster III (odpowiednio 5 lub 3 pojazdy na samolot), ale równocześnie mógł wytrzymać ostrzał z działka kalibru 30 mm. Dodatkowe opancerzenie zwiększało również masę pojazdu, która wynosiła odpowiednio 19,25 tony, 22,25 tony i 24,75 tony.

    M8 Armored Gun System Thunderbolt
    M8 Armored Gun System Thunderbolt

    Próby pojazdu przebiegały całkiem sprawnie i w 1996 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej pod oznaczeniem M8 AGS. Planowano zamówienie na 300 pojazdów, które miały wejść do eksploatacji w kilku jednostkach US Army. Niestety amerykański Kongres obciął fundusze Pentagonu, przez co wojskowi musieli zrezygnować z części projektów. Najprostszym rozwiązaniem była rezygnacja z programu AGS, który nie był jeszcze realizowany.

    M8 trafił do „zamrażarki”, z której co kilka lat był wyciągany przy okazji prac nad kolejnymi pojazdami dla amerykańskiej armii (obecnie ponownie rozważa się powrót do realizacji tego projektu, ale dopiero w połowie drugiej dekady XXI wieku maja rozpocząć się ewentualne próby prototypów). W większości jednostek rolę wsparcia wypełniają obecnie kołowe M1128 MGS, zbudowane na podwoziu transporterów opancerzonych Stryker.

    M8 Armored Gun System Thunderbolt
    M8 Armored Gun System Thunderbolt

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOkręty pancerne typu Kaiser – ostatnie zagraniczne okręty liniowe Kaiserliche Marine
    Next Article Bajeczne Sukienki Wieczorowe – Trendy na 2019
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    8 sierpnia 20152

    Największy bombowiec świata – B-36 Peacemaker

    Bombowiec strategiczny B-36 Peacemaker był największym i pierwszym w historii międzykontynentalnym bombowcem świata. Był to…

    Artykuły
    9 września 20200

    Tangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton

    Wyspa Moreton znajduje się 58 kilometrów od północno-wschodniego wybrzeża Australii i ma powierzchnię 186 km².…

    Artykuły
    9 czerwca 20170

    Airsoft – co, gdzie i jak?

    Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia. Ale nie każda wojna jest toczona na poważnie. Jako…

    Artykuły
    4 maja 20220

    Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    Świat online przez zaledwie nieco ponad 20 lat istnienia zdążył wytworzyć coś w rodzaju alternatywnej…

    Artykuły
    6 września 20160

    Operation Sandy – wystrzelenie rakiety V2 z pokładu lotniskowca

    Po zakończeniu II wojny światowej naukowcy z państw zwycięskich szturmem rzucili się do badania zdobytych…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.