Podczas walk granicznych w 1918 roku, oddziały wojskowe i paramilitarne odradzającego się Państwa Polskiego nie dysponowały nowoczesnym uzbrojeniem. W związku z tym powstawały wówczas liczne improwizowane pojazdy, takie jak np. wóz bojowy Kresowiec, stworzony w 1919 roku w Lwowie.

Historia pojazdu jak i jego dokładny opis są bardzo okrojone. Wiadomo, że Kresowiec zaczął powstawać w listopadzie 1918 roku w Warsztatach Kolejowych w Lwowie. Prace prowadzono w warsztacie przy ulicy Polnej 32, a ich inicjatorem byli inż. Witold Aulich oraz inż. Aleksander Lutzke-Birk, profesor Politechniki Lwowskiej.

Kresowiec
Kresowiec

Jako bazę wykorzystali ciężki pług motorowy Praga konstrukcji firmy Erste Bohmismahrische Maschinenfabrik. Pojazd ten był czymś w rodzaju ciągnika rolniczego i prawdopodobnie dostarczyli go lokalni właściciele ziemscy, ponieważ był to ówcześnie bardzo drogi i trudny do nabycia pojazd. Opancerzono go blachami żelaznymi o grubości 10 mm wykonanymi w warsztacie kolejowym. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik gaźnikowy o mocy 32 KM, chłodzony wodą.

Sam pojazd miał około 7 m długości, 2,86 m szerokości i 3,16 m wysokości. Masa pojazdu wynosiła około 7 lub 8 ton, co przekładało się na prędkość maksymalną do 5 km/h. Uzbrojenie składało się z 3 karabinów maszynowych Maxim kalibru 7,62 mm. Jeden umieszczono z przodu kadłuba, a dwa po bokach. Załoga liczyła prawdopodobnie 4-5 osób.

Ciężki pług motorowy Praga konstrukcji firmy Erste Bohmismahrische Maschinenfabrik (fot. MOs810/Wikimedia Commons)
Ciężki pług motorowy Praga konstrukcji firmy Erste Bohmismahrische Maschinenfabrik (fot. MOs810/Wikimedia Commons)

Prace nad pojazdem dobiegły końca w maju 1919 roku. Dokładny los pojazdu nie jest znany. Ukończono go prawdopodobnie już po zakończeniu walk o Lwów, więc raczej nie wziął udziału w walkach obronnych. Wspólnie z Tankiem Piłsudskiego, Kresowiec został włączony w skład Związku Aut Pancernych, ale dalszy los pojazdu nie jest znany. Nie ma żadnych informacji na temat wykorzystania go w dalszych walkach z Bolszewikami. Jego niska prędkość i małe opancerzenie sprawiały, że był to pojazd mogący działać tylko lokalnie.

Kresowiec był ciekawym przykładem jednego z wielu improwizowanych samochodów pancernych opracowanych w Polsce trakcie walk granicznych w latach 1918-1920. Ze względu na zachowanie jednego zdjęcia, historia pojazdu nie odeszła całkowicie w niepamięć. Niestety brak dokładnych informacji o jego wykorzystaniu sprawia, że nie można ocenić możliwości Kresowca.

Tank Piłsudskiego
Tank Piłsudskiego

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.