Zbudowany w 1953 roku samolot Potez 75 był wyjątkowo dziwną konstrukcją. Maszyna pod wieloma względami przypominała konstrukcje z złotej ery lotnictwa lat 30., a z drugiej strony powstała z myślą o zupełnie nowych rodzajach uzbrojenia.

Pod koniec lat 40. we Francji rozpoczęto prace nad przeciwpancernym pociskiem kierowanym SS.10. Sterowanie pociskiem odbywało się za pomocą kabla, w związku z czym ograniczało to możliwości jego użycia. Siły powietrzne uznały więc, że dobrym rozwiązaniem byłoby opracowanie samolotu, z którego takie pociski byłyby wystrzeliwane.

Potez 75
Potez 75

Prace nad taką maszyną rozpoczęły na początku lat 50. zakłady Potez. Ich efektem było powstanie i oblot 10 czerwca 1953 roku bardzo oryginalnego samolotu szturmowego Potez 75. Maszyna miała 9 m długości i 13 m rozpiętości skrzydeł, a jej maksymalna masa startowa wynosiła 2400 kg. Samolot miał całkowicie metalową konstrukcję, z silnikiem umieszczonym w układzie pchającym. Dzięki temu zwolniono miejsce z przodu i polepszono widoczność. Pilot zajmował stanowisko w początkowo otwartej kabinie (dopiero później zamknięto je owiewką), a w nosie maszyny umieszczono stanowisko operatora pocisków rakietowych.

Zastosowano ośmiocylindrowy silnik Potez 8D.32 o mocy 480 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 275 km/h i przelotową 225 km/h, oraz zasięg 700 km. W trakcie pierwszych prób okazało się, że samolot nie spełnia oczekiwań wojska i nie nadaje się do zastosowania jako nosiciel ppk. W związku z  tym podjęto decyzję o zmianie jego roli na lekki samolot bliskiego wsparcia.

Potez 75
Potez 75

W nosie umieszczono 4 karabiny maszynowe kalibru 7,5 mm, a pod skrzydłami umieszczono węzły dla rakiet i bomb (pierwotnie samolot posiadał 8 węzłów dla pocisków przeciwpancernych). W tej roli Potez 75 został przetestowany w Algierii, gdzie spisał się całkiem nieźle. W 1956 roku zamówiono 15 egzemplarzy przedprodukcyjnych i 100 seryjnych, ale krótko później zamówienie anulowano w ramach oszczędności.

Jedyny zbudowany prototyp wykorzystywano jeszcze przez pewien czas do prób oraz lotów łącznikowych, ale 16 września 1958 roku w wyniku wypadku uległ zniszczeniu. Tym samym historia tego nieco dziwacznego samolotu szturmowego dobiegła końca.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.