SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jacqueline (Jackie) Cochran – zapomniana pionierka lotnictwa
    Artykuły

    Jacqueline (Jackie) Cochran – zapomniana pionierka lotnictwa

    Michał BanachBy Michał Banach25 marca 2016Updated:11 maja 20186 komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Jacqueline Cochran
    W długiej historii lotnictwa, największymi pionierami i rekordzistami byli mężczyźni. Kobiety zawsze pozostawały w ich cieniu a przez wiele lat odmawiano im nawet umiejętności pilotowania samolotów. Wśród nielicznych kobiet, które zyskały lotniczą sławę Jacqueline Cochran zajmuje szczególne miejsce.

    Jacqueline Cochran urodziła się 11 maja 1906 roku na Florydzie. Jej rodzina nie należała do zbyt zamożnych, w związku z czym Cochran już w wieku 13 lat musiała rozpocząć pracę. Zatrudniła się w salonie fryzjerskim, gdzie stopniowo zdobywała umiejętności. W 1932 roku już jako profesjonalna fryzjerka, wyjechała do Nowego Jorku, gdzie poznała biznesmena, Floyda Odluma, który zainteresował ją lotnictwem.

    Jacqueline Cochran przy swoim samolocie Beech D17W Staggerwing - 1939 rok
    Jacqueline Cochran przy swoim samolocie Beech D17W Staggerwing – 1939 rok

    W zaledwie 3 tygodnie Jacqueline ukończyła szkolenie i zdobyła licencję pilota. Początkowo wykorzystywała swoje nowe umiejętności do… promowania kosmetyków. Szybko jednak lotnictwo stało się jej pasją, a w 1934 roku jako pierwsza kobieta wzięła udział w wyścigu lotniczym MacRobertson Air Race. W 1937 roku jako jedyna kobieta wzięła udział w wyścigu Bendix Race, a także ustanowiła kobiecy rekord prędkości lotu wynoszący 328 km/h.

    Będąc jedną z najbardziej znanych kobiet-pilotów angażowała się wspólnie z Amelią Earhart w wszelkie działania mające na celu zniesienie barier stawianych kobietom, które chciały zająć się lotnictwem. Krótko po wybuchu II wojny światowej wysłała list do Eleanor Roosevelt, w którym zaproponowała stworzenie specjalnej pomocniczej jednostki wojskowej składającej się wyłącznie z kobiet. Miała ona zajmować się obsługą lotów na trasach krajowych oraz poza strefą działań wojennych. Początkowo pomysł nie zdobył poparcia.

    W czerwcu 1941 roku na prośbę generała Henriego Arnolda dołączyła do organizacji Wings for Britain zajmującej się transportowaniem samolotów z USA do Wielkiej Brytanii. W tym samym roku zasiadając za sterami samolotu Lockheed Hudson V jako pierwsza kobieta w historii przeleciała bombowcem przez Atlantyk.

    Jacqueline Cochran
    Jacqueline Cochran

    Po zakończeniu wojny Cochran powróciła do udziału w wyścigach lotniczych. Na początku lat 50. zaprzyjaźniła się Chuckiem Yeagerem, który namówił ją do pokonania bariery dźwięku. Dokonała tego 18 maja 1953 w Rogers Dry Lake, zasiadając za sterami samolotu Canadair F-86 Sabre. Była pierwszą kobietą która pokonała barierę dźwięku.

    W kolejnych latach dokonała kilku innych wyczynów, min. jako pierwsza kobieta wystartowała i wylądowała na lotniskowcu a w 1961 roku pilotując samolot Northrop T-38 Talon jako pierwsza kobieta w historii pokonała barierę 2 machów. Była również pierwszą kobieta, która przeleciała odrzutowcem przez Atlantyk.

    Jacqueline Cochran w swoim F-86, rozmawiająca z Chuckiem Yeagerem
    Jacqueline Cochran w swoim F-86, rozmawiająca z Chuckiem Yeagerem

    W 1960 roku, krótko po uruchomieniu programu kosmicznego Mercury, Cochran zaangażowała się w promocję nieoficjalnego programu Mercure 13. Miał on celu sprawdzenie możliwości udziału kobiet w lotach w kosmos. Program ten nie był bezpośrednio związany z NASA, ale agencja wspierała go merytorycznie. Niestety żadna z jego 13 uczestniczek nie poleciała w kosmos.

    W kolejnych latach Jacqueline Cochran dalej zajmowała się lotnictwem, a także w niewielkim stopniu polityką. Zmarła 9 sierpnia 1980 roku. Bez wątpienia, podejmowane przez Jacqueline Cochran działania w znaczący sposób przyczyniły się do popularyzacji kobiet w lotnictwie. Dzięki niej dopuszczono kobiety do udziału w wyścigach lotniczych, służbie wojskowej a wiele lat później również w lotach w kosmos.

    Jacqueline Cochran i Chuck Yeager w 1962 roku
    Jacqueline Cochran i Chuck Yeager w 1962 roku
    Jacqueline Cochran
    Jacqueline Cochran
    Jacqueline Cochran
    Jacqueline Cochran
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWarszawa w 1964 roku – galeria
    Next Article 100 Years of Chick Beauty – tak zmieniał się wielkanocny kurczaczek
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    7 września 20233 Mins Read1 Views

    Cliff House w San Francisco i jego długa historia

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 grudnia 20153 Mins Read

    Irlandzka wojna o niepodległość – 1919-1923

    Po zakończeniu I wojny światowej w Europie nasiliły się ruchu niepodległościowe. Nie tylko państwa europy…

    Artykuły
    21 maja 20213 Mins Read

    Herzogin Cecilie – legendarny windjammer

    Windjammery, będące jednymi z ostatnich komercyjnych żaglowców w eksploatacji wyróżniały się nie tylko rozmiarami, ale…

    Smart
    2 marca 20162 Mins Read

    Przebudowa wycieczkowca Balmoral

    Zbudowany w 1988 roku Crown Odyssey był jednym z wielu wycieczkowców jakie zbudowano w ostatnich…

    Artykuły
    10 stycznia 20202 Mins Read

    Wrota Piekieł w Turkmenistanie

    W 1971 roku radziecka ekspedycja geologiczna szukająca złóż ropy dotarła w pobliże wioski Derweze na…

    Artykuły
    3 marca 20204 Mins Read

    Bestia z Turynu – Fiat S76 Record

    W historii motoryzacji powstało kilka samochód, które chociaż nie miały wielkiego wpływu na rozwój motoryzacji,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.