Pod koniec lat 30. w Wielkiej Brytanii opracowano kilka projektów myśliwców, w których główne uzbrojenie umieszczono nie w skrzydłach, a w wieżyczce za kokpitem. Jedną z takich konstrukcji był Hawker Hotspur. Samolot został oblatany już po oblocie Boulton Paul Defianta, przez co nie wszedł do produkcji seryjnej.

W odpowiedzi na specyfikację F.9/35, w zakładach Hawker rozpoczęto prace nad myśliwcem z wieżyczką, który miał być wykorzystywany do niszczenia bombowców wroga. W tym czasie równolegle kilka firm pracowało nad takimi maszynami. Pracami w zakładach Hawkera kierował Sydney Camm.

Hawker Hotspur (fot. BEA Systems)
Hawker Hotspur (fot. BEA Systems)

Jako bazę dla nowej maszyny wykorzystano samolot do holowania celów Hawker Henley, w którego projekcie wykorzystano elementu konstrukcji zapożyczone z myśliwców Hawker Hurricane. Dzięki temu możliwe było przyśpieszenie prac nad samolotem. Niestety od początku prace opóźniały się z różnych powodów. Prototyp zaczęto budować w 1937 roku, jednak ukończono go dopiero latem 1938 roku.

Prototyp nazwany Hawker Hotspur został oblatany 14 czerwca 1938 roku, czyli prawie rok po oblocie prototypu myśliwca Boulton Paul Defiant. Z tego powodu prace nad maszyną zostały przerwane na etapie, w którym w wieżyczce nie zamontowano jeszcze docelowego uzbrojenia. Prototyp przebudowano i wysłano do bazy RAF Farnborough, gdzie wykorzystywano go do testów klap, hamulców aerodynamicznych i lotów z dużą prędkością. W 1941 roku (lub 1942) Hawker Hotspur został zniszczony.

Hawker Hotspur (fot. BEA Systems)
Hawker Hotspur (fot. BEA Systems)

Hawker Hotspur miał 10 m długości i 12,3 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 3470 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM, zapewniający prędkość maksymalną 510 km/h. Uzbrojenie składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 7,7 mm strzelającego do przodu i umieszczonego w kadłubie, oraz z 4 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm w wieżyczce Boulton-Paul za kokpitem. Myśliwiec miał metalową konstrukcję, krytą w części ogonowej płótnem. Również powierzchnie sterowe kryte były płótnem.

O ile sama idea myśliwców wyposażonych w wieżyczkę była z góry skazana na porażkę, tak powodem porażki projektu samolotu Hawker Hotspur były opóźnienia w pracach nad nim, spowodowane głównie produkcją myśliwców Hawker Hurricane. Maszyna ta została oblatana zbyt późno aby mieć szansę na wejście do eksploatacji.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.