Pod koniec lat 30. w Wielkiej Brytanii opracowano kilka projektów myśliwców, w których główne uzbrojenie umieszczono nie w skrzydłach, a w wieżyczce za kokpitem. Jedną z takich konstrukcji był Hawker Hotspur. Samolot został oblatany już po oblocie Boulton Paul Defianta, przez co nie wszedł do produkcji seryjnej.
W odpowiedzi na specyfikację F.9/35, w zakładach Hawker rozpoczęto prace nad myśliwcem z wieżyczką, który miał być wykorzystywany do niszczenia bombowców wroga. W tym czasie równolegle kilka firm pracowało nad takimi maszynami. Pracami w zakładach Hawkera kierował Sydney Camm.
Jako bazę dla nowej maszyny wykorzystano samolot do holowania celów Hawker Henley, w którego projekcie wykorzystano elementu konstrukcji zapożyczone z myśliwców Hawker Hurricane. Dzięki temu możliwe było przyśpieszenie prac nad samolotem. Niestety od początku prace opóźniały się z różnych powodów. Prototyp zaczęto budować w 1937 roku, jednak ukończono go dopiero latem 1938 roku.
Prototyp nazwany Hawker Hotspur został oblatany 14 czerwca 1938 roku, czyli prawie rok po oblocie prototypu myśliwca Boulton Paul Defiant. Z tego powodu prace nad maszyną zostały przerwane na etapie, w którym w wieżyczce nie zamontowano jeszcze docelowego uzbrojenia. Prototyp przebudowano i wysłano do bazy RAF Farnborough, gdzie wykorzystywano go do testów klap, hamulców aerodynamicznych i lotów z dużą prędkością. W 1941 roku (lub 1942) Hawker Hotspur został zniszczony.
Hawker Hotspur miał 10 m długości i 12,3 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 3470 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM, zapewniający prędkość maksymalną 510 km/h. Uzbrojenie składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 7,7 mm strzelającego do przodu i umieszczonego w kadłubie, oraz z 4 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm w wieżyczce Boulton-Paul za kokpitem. Myśliwiec miał metalową konstrukcję, krytą w części ogonowej płótnem. Również powierzchnie sterowe kryte były płótnem.
O ile sama idea myśliwców wyposażonych w wieżyczkę była z góry skazana na porażkę, tak powodem porażki projektu samolotu Hawker Hotspur były opóźnienia w pracach nad nim, spowodowane głównie produkcją myśliwców Hawker Hurricane. Maszyna ta została oblatana zbyt późno aby mieć szansę na wejście do eksploatacji.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.