Zbudowany w latach 80. XIX wieku okręt podwodny Gymnote był pierwszym w historii okrętem podwodnym o napędzie całkowicie elektrycznym, oraz wyposażonym w wyrzutnie torped. Jednostka miała charakter eksperymentalny i w toku eksploatacji był wielokrotnie modyfikowany.

Prace nad okrętem zapoczątkował francuski konstruktor okrętowy Henri Dupuy de Lôme. Po jego śmierci w 1885 roku dalsze prace nad okrętem przejął konstruktor i pionier w dziedzinie budowy okrętów podwodnych Gustave Zédé, współpracujący z Arthurem Krebsem, który ostatecznie odpowiadał za ostatni etap prac nad jednostką.

Gymnote
Gymnote

Stępkę pod okręt nazwany Gymnote położono 20 kwietnia 1887 roku, a wodowanie miało miejsce 24 września 1888 roku. Próby morskie rozpoczęto 17 listopada 1888 roku. Okręt miał około 17,8 m długości i wyporność 30 ton. Napęd zapewniał silnik elektryczny o mocy 55 KM, zasilany z baterii liczącej 540 ogniw. Prędkość maksymalna wynosiła 7,3 węzła na powierzchni  4,3 węzła pod wodą, a zasięg około 65 mil morskich (120 km) przy prędkości 5 węzłów na powierzchni, lub 25 mil morskich (46 km) przy prędkości 4,3 węzła pod wodą. Załoga liczyła 5 osób, a uzbrojenie składało się z dwóch torped kalibru 355 mm.

Kadłub okrętu wykonano z blachy stalowej o grubości od 4 do 6 mm, pokrytej od wnętrza smołą węglową. Jednostka początkowo nie posiadała kiosku, który dodano dopiero w toku eksploatacji. Jednym z bardziej nowatorskich rozwiązań, jakie zastosowano na Gymnote, był peryskop. Był on wielokrotnie modyfikowany, ponieważ w swojej pierwotnej formie musiał być chowany przed zanurzeniem. Okręt posiadał dwa poziome i dwa pionowe stery, jednak ich skuteczność była dosyć mała, więc w toku eksploatacji dodano kolejne. Zanim wprowadzono te modyfikacje, okręt miał tendencję do nie trzymania poziomu i pływania cały czas dziobem w dół. Kolejną cechą charakterystyczną jednostki był sposób pracy silnika, który nie zatrzymywał się natychmiast, tylko stopniowo zwalniał, przez co okręt bardzo długo hamował.

Gymnote
Gymnote

Próby Gymnote był udane, w związku z czym skierowano go do służby na Morzu Śródziemnym. Wraz z kolejnymi modyfikacjami okręt coraz bardziej przypominał jednostki, jakie weszły do eksploatacji na początku XX wieku, dysponujące napędem diesel-elektrycznym. 5 marca 1907 roku okręt wpadł na mieliznę. Po uwolnieniu, podjęto decyzję o jego remoncie w suchym doku. Po remoncie, podczas ponownego zalewania doku, okazało się, że pozostawiono jeden z włazów otwarty, przez co okręt… zatonął w doku. Uznano wówczas, że koszty remontu i tak już wiekowej jednostki są zbyt wysokie, w związku z czym, w 1911 roku okręt został zezłomowany.

Gymnote był przełomową konstrukcją o bardzo dużym znaczeniu dla rozwoju okrętów podwodnych. Chociaż szybko stał się przestarzały, a całkowicie elektryczny napęd okazał się ślepą uliczką, doświadczenie z jego eksploatacji okazało się bardzo przydatne.

Gymnote
Gymnote

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.