Zbudowany w 1917 roku przez Harrego A. Millera i Barneya Oldfielda Golden Submarine był jednym z najbardziej niesamowitych samochodów sportowych jakie kiedykolwiek powstały. Dzięki swojej konstrukcji wyprzedzał swoje czasy, a jego osiągi sprawiły, że wygrał aż 20 wyścigów.

Historia Golden Submarine sięga 1916 roku i wypadku, w którym zginął kierowca wyścigowy Bob Burman (24.04.1884 – 8.04.1916). Jego bliski przyjaciel i rywal, Barney Oldfield postanowił wówczas zaprojektować samochód sportowy, który zapewniałby większe bezpieczeństwo dla kierowcy. Wspólnie z Fredem Offenhauserem i Harrym A. Millerem Barney stworzył projekt niesamowitego samochodu sportowego, który wyprzedzał swoje czasy.

Golden Submarine
Golden Submarine

Golden Submarine, bo tak nazwali swoje dzieło, wykonany był z aluminium i miał w pełni zamkniętą kabinę. Okna w samochodzie chronione były siatką, która powstrzymywała kamienie, które mogłyby wpaść do środka i uderzyć kierowcę. Pod maską umieszczono czterocylindrowy silnik o pojemności 4,74 litra oraz mocy 136 KM, który w połączeniu z aerodynamiczną karoserią (testowaną podobno w tunelu aerodynamicznym) i małą wagą samochodu (wynoszącą zaledwie 730 kg) zapewniał prędkość maksymalną ponad 170 km/h. Charakterystyczną cechą samochodu był jego kolor, zbliżony do złotego (uzyskany dzięki mieszance miedzi i cyny, oraz lakieru).

Golden Submarine
Golden Submarine

Po raz pierwszy Golden Submarine pojawił się na torze Chicago Board Speedway w Maywood w stanie Illinois 16 czerwca 1917 roku. Niestety debiut nie był zbyt udany, ponieważ po 16 km zepsuł się silnik. Po usunięciu usterek samochód wrócił na tor 25 czerwca i zapewnił Oldfieldowi zwycięstwo. W swojej karierze samochód wziął udział w 54 wyścigach, z których wygrał 20, dwukrotnie był drugi i dwukrotnie trzeci. Bez wątpienia Golden Submarine byl o wiele bezpieczniejszy od ówczesnych samochodów nie posiadających dachu, ale z drugiej strony zapewniał bardzo ograniczone pole widzenia, a dodatkowo jego konstrukcja sprawiała, że w razie wypadku, drzwi mogły ulec zakleszczeniu, co uniemożliwiało wyjście z samochodu.

Replika Golden Submarine (fot. Raynardo/Wikimedia Commons)
Replika Golden Submarine (fot. Raynardo/Wikimedia Commons)

Dalsze losy samochodu nie są do końca znane. Oldfield przeszedł w 1918 roku na emeryturę, a Golden Submarine trafił na krótko w ręce innych kierowców, po czym dalsza historia nie jest znana. Powstało kilka replik oraz inspirowanych oryginałem samochodów, które można obecnie oglądać na różnych imprezach sportowych zarówno w Wielkiej Brytanii jak i USA. Samochody te nie są jednak wiernymi replikami oryginału, Wersja zaprojektowana przez Charlesa Glicka posiada np. normalne szyby zamiast siatek.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.