Zbudowany w 1917 roku przez Harrego A. Millera i Barneya Oldfielda Golden Submarine był jednym z najbardziej niesamowitych samochodów sportowych jakie kiedykolwiek powstały. Dzięki swojej konstrukcji wyprzedzał swoje czasy, a jego osiągi sprawiły, że wygrał aż 20 wyścigów.

Historia Golden Submarine sięga 1916 roku i wypadku, w którym zginął kierowca wyścigowy Bob Burman (24.04.1884 – 8.04.1916). Jego bliski przyjaciel i rywal, Barney Oldfield postanowił wówczas zaprojektować samochód sportowy, który zapewniałby większe bezpieczeństwo dla kierowcy. Wspólnie z Fredem Offenhauserem i Harrym A. Millerem Barney stworzył projekt niesamowitego samochodu sportowego, który wyprzedzał swoje czasy.

Golden Submarine
Golden Submarine

Golden Submarine, bo tak nazwali swoje dzieło, wykonany był z aluminium i miał w pełni zamkniętą kabinę. Okna w samochodzie chronione były siatką, która powstrzymywała kamienie, które mogłyby wpaść do środka i uderzyć kierowcę. Pod maską umieszczono czterocylindrowy silnik o pojemności 4,74 litra oraz mocy 136 KM, który w połączeniu z aerodynamiczną karoserią (testowaną podobno w tunelu aerodynamicznym) i małą wagą samochodu (wynoszącą zaledwie 730 kg) zapewniał prędkość maksymalną ponad 170 km/h. Charakterystyczną cechą samochodu był jego kolor, zbliżony do złotego (uzyskany dzięki mieszance miedzi i cyny, oraz lakieru).

Golden Submarine
Golden Submarine

Po raz pierwszy Golden Submarine pojawił się na torze Chicago Board Speedway w Maywood w stanie Illinois 16 czerwca 1917 roku. Niestety debiut nie był zbyt udany, ponieważ po 16 km zepsuł się silnik. Po usunięciu usterek samochód wrócił na tor 25 czerwca i zapewnił Oldfieldowi zwycięstwo. W swojej karierze samochód wziął udział w 54 wyścigach, z których wygrał 20, dwukrotnie był drugi i dwukrotnie trzeci. Bez wątpienia Golden Submarine byl o wiele bezpieczniejszy od ówczesnych samochodów nie posiadających dachu, ale z drugiej strony zapewniał bardzo ograniczone pole widzenia, a dodatkowo jego konstrukcja sprawiała, że w razie wypadku, drzwi mogły ulec zakleszczeniu, co uniemożliwiało wyjście z samochodu.

Replika Golden Submarine (fot. Raynardo/Wikimedia Commons)
Replika Golden Submarine (fot. Raynardo/Wikimedia Commons)

Dalsze losy samochodu nie są do końca znane. Oldfield przeszedł w 1918 roku na emeryturę, a Golden Submarine trafił na krótko w ręce innych kierowców, po czym dalsza historia nie jest znana. Powstało kilka replik oraz inspirowanych oryginałem samochodów, które można obecnie oglądać na różnych imprezach sportowych zarówno w Wielkiej Brytanii jak i USA. Samochody te nie są jednak wiernymi replikami oryginału, Wersja zaprojektowana przez Charlesa Glicka posiada np. normalne szyby zamiast siatek.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.