SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny lekki pojazd powietrznodesantowy ELC AMX
    Eksperymentalny lekki pojazd powietrznodesantowy ELC AMX
    Eksperymentalny lekki pojazd powietrznodesantowy ELC AMX
    Artykuły

    Eksperymentalny lekki pojazd powietrznodesantowy ELC AMX

    Michał BanachBy Michał Banach20 października 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 50. we Francji zainicjowano program budowy lekkiego czołgu dla oddziałów powietrznodesantowych. Pojazd miał być mniejszy i lżejszy od AMX-13, przy okazji zachowując znaczną siłę ognia. Tak powstał program ELC AMX, który jednak nigdy nie wszedł do produkcji.

    Prace nad projektem ELC (fr. Engin Léger de Combat, pol. Lekki Pojazd Bojowy) rozpoczęto w 1955 roku. Według założeń, miał powstać pojazd o wadze do 6 ton, na tyle mały, aby możliwe było jego transportowanie drogą powietrzną, uzbrojony w działo bezodrzutowe kalibru 90 mm, lub inne uzbrojenie zdolne do niszczenia czołgów.

    ELC EVEN 120
    ELC EVEN 120

    Prace nad prototypem zainicjowało konsorcjum składające się z firm GIAT Inudstries i AMX. W 1956 roku zaprezentowano pierwszą wersję pojazdu opartą na podwoziu Hotchkissa, które wykorzystano również do budowy niemieckiego czołgu lekkiego Spähpanzer SP I.C. W toku dalszych prób wprowadzono nieco większe podwozie, które umożliwiało instalację cięższej wieży.

    W toku prób powstało łącznie około 10 pojazdów w kilku wersjach różniących się uzbrojeniem. Najważniejszymi wariantami, które poddano próbom były ELC EVEN 30 z podwójnym działkiem Hispano-Suiza kalibru 30 mm, ELC EVEN 90 i ELC EVEN 90 bis z pojedynczym działem kalibru 90 mm, ELC EVEN 120 z czterema lub dwoma działami bezodrzutowymi kalibru 120 mm oraz wersja z czterema wyrzutniami przeciwpancernych kierowanych pocisków SS-11 lub dwiema wyrzutniami typu SS-12.

    ELC EVEN 30
    ELC EVEN 30

    W trakcie testów pojawił się problem z rozmieszczeniem załogi w tak małych pojazdach. Początkowo zakładano, że załoga zajmie miejsce w wieży, co pozwoli na umieszczenie silnika z przodu, a tym samym zmniejszy długość całego pojazdu. Niestety takie rozwiązanie ograniczało możliwość obracania wieży w trakcie jazdy. W związku z czym ostatecznie stanowisko kierowcy przeniesiono do kadłuba, a silnik przesunięto.

    Kolejnym problemem był wariant z działami bezodrzutowymi, które trzeba było ładować ręcznie. Uznano, że najlepszym wyjściem będzie zaprojektowanie wieży tak, aby po obróceniu o 180 stopni, kierowca bez wychodzenia mógł załadować działa przez swój właz. Nie było to najbardziej optymalnym rozwiązaniem więc zaprojektowano wariant z rewolwerowym magazynkiem na 5 pocisków, ale również i ten wariant sprawiał sporo problemów.

    ELC EVEN 90
    ELC EVEN 90

    Próby pojazdów kontynuowano do 1961 roku, po czym projekt zamknięto. Powodem rezygnacji z budowy pojazdów były piętrzące się problemy z uzbrojeniem i wręcz fatalne warunki w jakich działała załoga (ciasnota kadłuba). Dodatkowo pojazdy nie posiadały opancerzenia, co czyniło je bardzo wrażliwymi na ostrzał. Kolejnym powodem była zmiana sytuacji międzynarodowej w latach 60. i brak dalszego zapotrzebowania francuskiej armii na znaczne siły desantowe (które miały być wykorzystywane wcześniej do działań w koloniach). Do naszych czasów przetrwała część prototypów ELC AMX, które można znaleźć w różnych muzeach we Francji.

    ELC EVEN 90 bis (fot. Wikimedia Commons)
    ELC EVEN 90 bis (fot. Wikimedia Commons)
    ELC EVEN 90 bis (fot. Wikimedia Commons)
    ELC EVEN 90 bis (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSmartwear – inteligentne akcesoria dla aktywnych
    Next Article Lotnisko Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.