SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Beardmore Inflexible – zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    Beardmore Inflexible - zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    Beardmore Inflexible - zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    Artykuły

    Beardmore Inflexible – zapomniany eksperymentalny samolot transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach29 marca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Mający aż 48 m rozpiętości skrzydeł Beardmore Inflexible, znany również pod oznaczeniem Rohrbach Ro VI był w swoim czasie jednym z największych na świecie samolotów, chociaż mało kto o nim kiedykolwiek słyszał. Po wykonaniu kilku lotów maszynę rozebrano a później zezłomowano.

    Historia samolotu zaczęła się w latach 20. XX wieku, ale żeby móc ją poznać, trzeba cofnąć się do 1914 roku i postaci Adolfa Karla Rohrbracha, niemieckiego konstruktora lotniczego. Pracował on podczas I wojny światowej nad projektami sterowców i ciężkich bombowców, oraz rozwijał technologię wykorzystania metalu (aluminium) w konstrukcji lotniczej, oraz zajmował się projektowaniem maszyn o konstrukcji półskorupowej.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Po wojnie wraz z nałożonymi na Niemcy ograniczeniami, dalsze prace nad tak ambitnymi konstrukcjami były mocno ograniczone. W związku z tym Rohrbrach wpadł na pomysł stworzenia międzynarodowej firmy Rohrbach Metall-Flugzeugbau GmbH/Rohrbach Metal Aircraft, Ltd z siedzibą w Berlinie, która zajmowała się projektowaniem samolotów, a ich budową zajmowała się wytwórnia w Danii. Czasami zleciał on również wykonanie projektów innym firmom.

    W 1923 roku w Wielkiej Brytanii Ministerstwo Lotnictwa zaczęło interesować się samolotami o całkowicie metalowej konstrukcji. Wydano wówczas specyfikację 18/23, zakładającą zbudowanie eksperymentalnego całkowicie metalowego samolotu transportowego. Wykonanie prototypu takiej maszyny zlecono następnie firmie William Beardmore & Company, Ltd z Szkocji.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Beardmore miał spore doświadczenie zarówno w budowie samolotów jak i wykorzystaniu metalowych konstrukcji, jednak nie razem w jednym projekcie. W związku z tym przedstawiciele firmy skontaktowali się z Rohrbrachem, włączając go do projektu. Plany samolotu przygotowano w Niemczech według brytyjskich wytycznych, a w 1924 roku sprzedano brytyjskiej firmie.

    Następnie projekt dostosowano nieznacznie w zakładach Beardmore i w 1925 roku przystąpiono do montażu prototypu. Prace szły bardzo powoli z powodu opóźnień z dostawami części. Ostatecznie samolot oznaczony jako Beardmore Inflexible został ukończono w połowie 1927 roku, a następnie… rozebrany na części, aby drogą morską dotrzeć z Glasgow do Ipswich. Następnie jeszcze bardzo go rozłożono, aby przetransportować go drogą lądową do Martlesham Heath Airfield, gdzie miał się odbyć oblot.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Podczas montażu samolotu pojawił się kolejny problem. Żaden z hangarów na lotnisku nie miał wystarczająco szerokich wrót, aby wprowadzić do niego Inflexible. Opracowano więc specjalne wózki, na które wstawiano maszynę, aby przesuwać ją bokiem, dzięki czemu mieściła się w hangarze. Montaż zakończono w styczniu 1928 roku i przystąpiono do prób naziemnych.

    Oblot Inflexible miał miejsce 5 marca 1928 roku, a za sterami zasiadł Jack Noakes. Lot trwał 15 minut i przebiegł spokojnie. W kolejnych miesiącach przeprowadzono dalsze loty próbne, które zaczęły wykazywać wady projektowe samolotu, m.in. zbyt słaby napęd oraz wibracje konstrukcji. Po spędzeniu w powietrzu 47 godzin i 55 minut podczas wszystkich lotów, Beardmore Inflexible został w styczniu 1930 roku rozebrany. Część elementów konstrukcji zmagazynowano lub wykorzystano do innych celów, a część pozostawiono w celu zbadania wpływu warunków atmosferycznych na korozję. Ostatecznie w 1931 roku wszystkie te elementy zezłomowano.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Kariera Beardmore Inflexible była bardzo krótka w porównaniu do długiego okresu prac nad nim. W swoim czasie był to największy na świecie samolot pod względem rozpiętości skrzydeł. Zbyt słaby napęd oraz ogólnie eksperymentalny charakter konstrukcji sprawiły jednak, że jego kariera po prostu musiała szybko dobiec końca. Jedyne co po nim pozostało to jedno z olbrzymich kół podwozia głównego, które znajduje się w Science Museum w Londynie. Obie firmy zaangażowane w postanie maszyny wkrótce po zakończeniu projektu przeszły reorganizację. Beardmore  wycofał się projektów lotniczych, a Rohrbach  połączył się z inną firmą.

    Beardmore Inflexible miał 23 m długości i 48 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 16,7 tony. Napęd stanowiły 3 dwunastocylindrowe silniki Rolls-Royce Condor II o mocy 650 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 175 km/h. Według dostępnych informacji, obszerny kadłub mógł pomieścić 22 pasażerów, co jak na tamte lata było sporym wyczynem. Samolot miał metalową konstrukcję z aluminium – zarówno szkielet jak i poszycie, oraz stałe podwozie.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKanał Sueski – jeden z najważniejszych kanałów na świecie
    Następny artykuł SK 105 Kürassier – austriacki czołg lekki i niszczyciel czołgów
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.