SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Beardmore Inflexible – zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    Beardmore Inflexible - zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    Beardmore Inflexible - zapomniany eksperymentalny samolot transportowy
    Artykuły

    Beardmore Inflexible – zapomniany eksperymentalny samolot transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach29 marca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Mający aż 48 m rozpiętości skrzydeł Beardmore Inflexible, znany również pod oznaczeniem Rohrbach Ro VI był w swoim czasie jednym z największych na świecie samolotów, chociaż mało kto o nim kiedykolwiek słyszał. Po wykonaniu kilku lotów maszynę rozebrano a później zezłomowano.

    Historia samolotu zaczęła się w latach 20. XX wieku, ale żeby móc ją poznać, trzeba cofnąć się do 1914 roku i postaci Adolfa Karla Rohrbracha, niemieckiego konstruktora lotniczego. Pracował on podczas I wojny światowej nad projektami sterowców i ciężkich bombowców, oraz rozwijał technologię wykorzystania metalu (aluminium) w konstrukcji lotniczej, oraz zajmował się projektowaniem maszyn o konstrukcji półskorupowej.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Po wojnie wraz z nałożonymi na Niemcy ograniczeniami, dalsze prace nad tak ambitnymi konstrukcjami były mocno ograniczone. W związku z tym Rohrbrach wpadł na pomysł stworzenia międzynarodowej firmy Rohrbach Metall-Flugzeugbau GmbH/Rohrbach Metal Aircraft, Ltd z siedzibą w Berlinie, która zajmowała się projektowaniem samolotów, a ich budową zajmowała się wytwórnia w Danii. Czasami zleciał on również wykonanie projektów innym firmom.

    W 1923 roku w Wielkiej Brytanii Ministerstwo Lotnictwa zaczęło interesować się samolotami o całkowicie metalowej konstrukcji. Wydano wówczas specyfikację 18/23, zakładającą zbudowanie eksperymentalnego całkowicie metalowego samolotu transportowego. Wykonanie prototypu takiej maszyny zlecono następnie firmie William Beardmore & Company, Ltd z Szkocji.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Beardmore miał spore doświadczenie zarówno w budowie samolotów jak i wykorzystaniu metalowych konstrukcji, jednak nie razem w jednym projekcie. W związku z tym przedstawiciele firmy skontaktowali się z Rohrbrachem, włączając go do projektu. Plany samolotu przygotowano w Niemczech według brytyjskich wytycznych, a w 1924 roku sprzedano brytyjskiej firmie.

    Następnie projekt dostosowano nieznacznie w zakładach Beardmore i w 1925 roku przystąpiono do montażu prototypu. Prace szły bardzo powoli z powodu opóźnień z dostawami części. Ostatecznie samolot oznaczony jako Beardmore Inflexible został ukończono w połowie 1927 roku, a następnie… rozebrany na części, aby drogą morską dotrzeć z Glasgow do Ipswich. Następnie jeszcze bardzo go rozłożono, aby przetransportować go drogą lądową do Martlesham Heath Airfield, gdzie miał się odbyć oblot.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Podczas montażu samolotu pojawił się kolejny problem. Żaden z hangarów na lotnisku nie miał wystarczająco szerokich wrót, aby wprowadzić do niego Inflexible. Opracowano więc specjalne wózki, na które wstawiano maszynę, aby przesuwać ją bokiem, dzięki czemu mieściła się w hangarze. Montaż zakończono w styczniu 1928 roku i przystąpiono do prób naziemnych.

    Oblot Inflexible miał miejsce 5 marca 1928 roku, a za sterami zasiadł Jack Noakes. Lot trwał 15 minut i przebiegł spokojnie. W kolejnych miesiącach przeprowadzono dalsze loty próbne, które zaczęły wykazywać wady projektowe samolotu, m.in. zbyt słaby napęd oraz wibracje konstrukcji. Po spędzeniu w powietrzu 47 godzin i 55 minut podczas wszystkich lotów, Beardmore Inflexible został w styczniu 1930 roku rozebrany. Część elementów konstrukcji zmagazynowano lub wykorzystano do innych celów, a część pozostawiono w celu zbadania wpływu warunków atmosferycznych na korozję. Ostatecznie w 1931 roku wszystkie te elementy zezłomowano.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Kariera Beardmore Inflexible była bardzo krótka w porównaniu do długiego okresu prac nad nim. W swoim czasie był to największy na świecie samolot pod względem rozpiętości skrzydeł. Zbyt słaby napęd oraz ogólnie eksperymentalny charakter konstrukcji sprawiły jednak, że jego kariera po prostu musiała szybko dobiec końca. Jedyne co po nim pozostało to jedno z olbrzymich kół podwozia głównego, które znajduje się w Science Museum w Londynie. Obie firmy zaangażowane w postanie maszyny wkrótce po zakończeniu projektu przeszły reorganizację. Beardmore  wycofał się projektów lotniczych, a Rohrbach  połączył się z inną firmą.

    Beardmore Inflexible miał 23 m długości i 48 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 16,7 tony. Napęd stanowiły 3 dwunastocylindrowe silniki Rolls-Royce Condor II o mocy 650 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 175 km/h. Według dostępnych informacji, obszerny kadłub mógł pomieścić 22 pasażerów, co jak na tamte lata było sporym wyczynem. Samolot miał metalową konstrukcję z aluminium – zarówno szkielet jak i poszycie, oraz stałe podwozie.

    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible
    Beardmore Inflexible

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKanał Sueski – jeden z najważniejszych kanałów na świecie
    Next Article SK 105 Kürassier – austriacki czołg lekki i niszczyciel czołgów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.