SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Vought F7U Cutlass
    Zapomniany Vought F7U Cutlass
    Zapomniany Vought F7U Cutlass
    Artykuły

    Zapomniany Vought F7U Cutlass

    Michał BanachBy Michał Banach29 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na przełomie lat 40. i 50. Vought F7U Cutlass był jednym z bardziej oryginalnych i równocześnie zapomnianych pokładowych samolotów wielozadaniowych wykorzystywanych przez US Navy.

    Prace nad Vought F7U Cutlass rozpoczęto już w 1945 roku. US Navy rozpoczęłą wówczas poszukiwania nowego pokładowego myśliwca i samolotu szturmowego o napędzie odrzutowym. Zespół inżynierów z zakładów Chance Vought postanowił podejść do projektu w niekonwencjonalny sposób, tworząc samolot w układzie bezogonowym.

    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass

    Oficjalnie projekt był całkowicie dziełem amerykańskiego zespołu kierowanego przez Rexa Beisela, jednak prawdopodobnie duży wpływ na niego miały zarówno dokumenty zdobyte przez Amerykanów w trakcie zajmowania Niemiec, dotyczące eksperymentalnych samolotów o napędzie odrzutowym, ale również sam Waldemar Voigt, odpowiedzialny za projekty myśliwców Messerschmitt P.1110 i P.1112. Prototyp samolotu oznaczonego jako Vought F7U Cutlass oblatano 29 września 1948 roku. Maszyna charakteryzowała się oprócz układu bezogonowego wysoko umieszczonym kokpitem, który przesunięto maksymalnie do przodu, aby zwiększyć widoczność.

    Maszyna miała 12,5 m długości, 12,1 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 14 353 kg. Napęd stanowiły początkowo dwa silniki turboodrzutowe Westinghause J34, które w najliczniej produkowanej wersji zastąpiono mocniejszymi silnikami Westinghouse J46-WE-8B. Zapewniał on prędkość maksymalną 1122 km/h z dopalaczem i przelotową 910 km/h, oraz zasięg 1500 km. Uzbrojenie składało się z 4 działek kalibru 20 mm. Maszynę wyposażono w 4 zaczepy pod skrzydłami o łącznym udźwigu 2500 kg, na których możliwe było przenoszenie pocisków rakietowych oraz bomb.

    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass

    Już na początku prób F7U dał się poznać jako maszyna trudna w pilotażu i dysponująca zbyt słabym napędem. Mimo to próby kontynuowano i ostatecznie w 1951 roku samolot wszedł do produkcji. Do 1955 roku zbudowano 320 maszyn seryjnych i prototypów. Wszystkie trzy prototypy utracono podczas prób, następnie zbudowano 14 maszyn w wersji F7U-1, prototyp wersji F7U-2, który uległ katastrofie przez co wersji tej nigdy nie wprowadzono do produkcji oraz prototyp F7U-3 oblatany 20 grudnia 1951 roku, który stał się bazą dla 180 maszyn seryjnych w tej wersji. Dodatkowo powstało 12 maszyn w wersji F7U-3P (fotograficznej) oraz 98 maszyn w wersji F7U-3M.

    Eksploatacja Cutlassów od początku była bardzo problematyczna. Podczas prób i testów utracono kilka maszyn, a w toku eksploatacji około 1/4 maszyn zostało utraconych w wypadkach. Łącznie zginęło 4 pilotów testowych i 21 pilotów US Navy. W związku z tym już w 1959 roku podjęto decyzję o wycofaniu maszyn tego typu z eksploatacji – nastąpiło to 2 marca. Większość maszyn, które przetrwały została zezłomowano, ale do naszych czasów przetrwało przynajmniej 7 egzemplarzy, które trafiły do muzeów i kolekcji, bądź czekają na odrestaurowanie.

    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass

    Gwoździem do trumny projektu były oprócz licznych katastrof i wypadków przede wszystkim słabe osiągi samolotu, który w praktyce niewiele różnił się od innych ówczesnych konstrukcji używanych przez US Navy. W związku z tym mając wybór między sprawdzonymi konstrukcjami i sprawiającym ciągle problemy Cutlassem, wybór był oczywisty.

    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass
    Vought F7U Cutlass

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNa czym polega oferta rodzinna w T-Mobile?
    Next Article Jesienny wypoczynek nad morzem? Zapraszamy do Mielna!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.