SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany samolot szkolny PZL M-17
    Zapomniany samolot szkolny PZL M-17
    Zapomniany samolot szkolny PZL M-17
    Artykuły

    Zapomniany samolot szkolny PZL M-17

    Michał BanachBy Michał Banach13 czerwca 2019Updated:27 czerwca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Na przełomie lat 60. i 70. zespół projektowy pod kierownictwem inż. Edwarda Margańskiego opracował oryginalny projekt lekkiego samolotu szkolno-sportowego EM-5A „Duduś-Kudłacz”. Dalsze prace nad maszyną doprowadziły do zbudowania prototypowego samolotu szkolnego PZL M-17. Z powodów problemów technicznych, program został zamknięty po zaledwie jednym locie.

    Historia samolotu sięga 1969 roku, gdy zespół studentów Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, kierowany przez inż. Edwarda Margańskiego rozpoczął prac nad samolotem szkolnym. Według założeń, prace nad maszyną miały pomóc studentom w zdobyciu praktycznej wiedzy o projektowaniu samolotów, ale równocześnie miały doprowadzić od powstania w pełni użytecznej maszyny. Koncepcja zakładała, że maszyna będzie miała prosta konstrukcję, podatną na modyfikacje i łatwą w produkcji.

    PZL M-17
    PZL M-17

    W latach 1969-1971 opracowano w oparciu o te założenia projekt samolotu EM-5A „Duduś-Kudłacz”. Maszyna miała mieć konstrukcję dwubelkową, z silnikiem umieszczonym za kabiną w układzie pchającym. Dwuosobowa kabina załogi miała bardzo opływową konstrukcję, dzięki czemu zmniejszała opór powietrza. Taki układ kadłuba sprawiał, że samolot idealnie nadawał się do szkolenia pilotów z myślą o lotach na samolotach odrzutowych, oraz dodatkowo ułatwiał eksploatację.

    Zespół projektowy od początku zdawał sobie jednak sprawę z dużego problemu generowanego przez umieszczony za kabiną silnik, jakim było ryzyko jego przegrzewania. Mimo to projekt był realizowany dalej, aż do momentu, gdy możliwe było jego skierowanie do produkcji. Budową maszyny miały zająć się zakłady PZL-Mielec, gdzie trafiło wielu studentów odpowiedzialnych za projekt.

    PZL M-17
    PZL M-17

    Zakłady w Mielcu utworzyły nowy zespół projektowy, w którym znalazł się również inż. Margański, a którego celem było dopasowanie projektu EM-5A do możliwości fabryki. Chodziło głównie o szczegóły techniczne i poprawki projektowe. Projekt nie miał dużego znaczenia, przez co prace ciągnęły się bardzo długo i realizowane były równolegle z kilkoma innymi, bardziej priorytetowymi zadaniami.

    Ostatecznie w połowie 1977 roku ukończono prototyp maszyny, która otrzymała oznaczenie PZL M-17. Maszyna miała 7,5 m długości, 9,2 m rozpiętości skrzydeł i masę startową 1050 kg. Napęd stanowił silnik Walter Minor 6-III o mocy 160 KM. Jednostka napędowa miała mniejszą moc niż pierwotnie zakładano, oraz dodatkowo zastosowano drewniane śmigło o stałym skoku, zamiast metalowego o zmiennym.

    PZL M-17
    PZL M-17

    Oblot prototypu miał miejsce 7 lipca 1977 roku, a za sterami zasiadł Stanisław Wasil. W trakcie lotu wyszły na jaw liczne wady konstrukcyjne i projektowe, które praktycznie uniemożliwiały normalną eksploatację maszyny. Bez ich wyeliminowania projekt nie mógł być kontynuowany, w związku z czym zespół projektowy przystąpił do wprowadzania poprawek. Najwięcej problemów sprawiał przegrzewający się silnik, zapewniający dodatkowo za mała moc – prędkość maksymalna wynosiła 300 km/h, a przelotowa 250 km/h. Zakres poprawek był tak duży, że rozpoczęto budowę drugiego prototypu już w docelowej konfiguracji.

    Niestety w 1979 roku podjęto decyzję o zawieszeniu projektu z powodu zbyt wielu problemów z konstrukcją maszyny, oraz z powodu braku zainteresowania władz realizacja takiego przedsięwzięcia. Jedyny zbudowany prototyp trafił do Politechniki Rzeszowskiej, a jego dalsze losy nie są znane. Według dostępnych informacji maszyna w swojej karierze wykonała tylko jeden lot.

    PZL M-17
    PZL M-17
    PZL M-17
    PZL M-17
    PZL M-17
    PZL M-17

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak się wydostać z pętli długów?
    Next Article Suchoj T-4 – prototypowy radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.