Wśród wielu gier planszowych dostępnych na rynku, quizy stanowią oddzielną kategorię, w której znaleźć można bardzo dużo gier. Niektóre z nich maja charakter ciekawostkowy i edukacyjny, inne bardziej rozrywkowy. Dzięki wydawnictwu Tactic Games w nasze ręce trafiły 3 quizy – Wszystkie Państwa Świata, Sławy Świata i OMG Świata, które dla Was zrecenzowaliśmy.

Tactic Games Quiz

Wszystkie Państwa Świata

Czy jesteście przekonani, że znacie wszystkie flagi państw świata? Jeżeli geografia jest waszą mocną stroną  lub chcecie poznać flagi i stolice państw to na pewno warto sięgnąć po ten tytuł. Grę Wszystkie Państwa Świata rozpoczynamy od rozłożenia planszy. Przybiera ona ciekawą formę puzzli, tak, że już na wstępnie mamy zapewnioną rozrywkę. Rozkładamy na mapie 28 losowych kart z flagami i zaczynamy zabawę. Po kolei, rozpoczynając od najstarszego gracza wybieramy kartę z flagą i naszym zadaniem jest odgadnięcie, które państwo reprezentuje. Jeżeli mu się to uda, może wybrać opcję dodatkowego pytania, które dzielą się na łatwiejsze i trudniejsze. Jednym z pytań jest to jaką dane państwo ma stolicę, drugie natomiast zawiera bardziej szczegółowe pytanie np. o liczbę ludności, czy o długość granicy morskiej. Jeżeli gracze czują się mocni z geografii mogą odpowiadać bez podpowiedzi. Jeżeli jednak grupa jest początkująca to na odwrocie kart pod każdym z pytań znajdują się trzy odpowiedzi. Tym sposobem musimy wybrać z trzech dostępnych co znacząco ułatwia rozgrywkę.

Wszystkie Państwa Świata

Za każdą odgadniętą flagę gracz stawia swój pionek na mapie świata oraz przesuwa swój pionek punktacyjny o jedno pole na torze punktacji. Za poprawną odpowiedź na dodatkowe pytanie przesuwa się do przodu o kolejne pole. Każda runda kończy się w momencie kiedy jeden z graczy postawi wszystkie swoje 5 pionków na mapie lub gdy wyczerpią się karty z planszy, a mamy ich 28 do dyspozycji podczas każdej rundy. Na początku rozgrywki gracze ustalają ilość rund, ponieważ instrukcja pozwala zakończyć grę już po pierwszej lub jeżeli wolimy grać dłużej możemy ustalić ich maksymalnie 5. Grę wygrywa osoba z największą ilością punktów na torze punktacji.

Jeżeli chodzi o wykonanie to nie możemy zaliczyć go do najbardziej udanych. W pudełku znajdziemy 195 kart z flagami państw, 36 pionków w pięciu kolorach po sześć w każdym, oraz planszę i instrukcję. Z pewnością ciekawym rozwiązaniem jest plansza, gdyż rzadko kiedy mamy do czynienia z taką formą, natomiast jeżeli chodzi o karty to są one wykonane z bardzo cienkiego papieru.

Wszystkie Państwa Świata

Na pochwałę nie zasłużą również pionki, które nie do końca są dobrze odlane, w związku z czym po otwarciu pudełka trzeba było najpierw „obrać je” z nadmiaru plastiku. Same zasady są opisane w instrukcji dość krótko i prosto. Wystarczy chwila, aby zrozumieć zasady rozgrywki, jednak znajduje się w niej kilka błędów jak np. umieszczenie pionka na różowym polu startowym, którego po prostu nie ma na planszy. Można wywnioskować, że jest to kółko z dodatkową obwódką. Plusem instrukcji na pewno jest fakt, że każdy może dostosować zasady pod siebie i dodatkowo je zmodyfikować co sprawi, że gra staje się bardziej indywidualna.

Podsumowując, gra jest rewelacyjnym rozwiązaniem do nauki, ale i zabawy. Przeznaczona jest dla młodszych graczy (według autora od 8 lat) jak i dla starszych, którzy chcą utrwalić swoją wiedzę lub po prostu poznać flagi świata. Zdecydowanie nadaje się na rodzinną niedzielę lub spotkanie ze znajomymi. W przypadku młodszych graczy otrzymujemy 2 w 1 – grę planszową, ale również ogromną wiedzę, co sprawia, że rodzice mogą obserwować postępy swoich pociech. Dodatkowym plusem jest to, że na kartach znajduje się QR-kod odsyłający do strony o danym państwie na Wikipedii.

Sławy Świata

Quiz Sławy Świata to średniej wielkości gra. w pudełku znajdziemy 200 kart przedstawiający znane postacie, podzielone na 6 kategorii – Przywódcy, Myśliciele, Wynalazcy, Artyści/Autorzy, Ikony i Postacie Fikcyjne. Każda karta ma z jednej strony zdjęcie postaci, lub nawiązujące do niej, a z drugiej ciekawostkę na jej temat, imię i nazwisko, lata życia, miejsce i kraj urodzenia oraz podpowiedzi, które mają pomóc w odgadnięciu jej  tożsamości. Ponadto otrzymujemy 6 planszetek graczy i krótką, zwięzłą instrukcję. Ilość kart jest dosyć spora, ale bez wątpienia można by dodać ich jeszcze bardzo dużo. Podział na różne kategorie pozwala na dostosowanie rozgrywki do swoich oczekiwań – możemy na rozluźnienie zagrać w kategorie, które dobrze znamy, albo żeby się czegoś nauczyć, zagrać we wszystkie, albo tylko trudniejsze kategorie.

Sławy Świata

Gra przystosowana jest do rozgrywki w 2 do 6 osób. W przypadku gry dwuosobowej gracze na przemian wybierają karty i ewentualnie czytają sobie podpowiedzi. Przy większej liczbie graczy można ustalić kolejność, w której gracze wybierają postacie, które chcą odgadnąć. W tym miejscu dochodzimy do pierwszej istotnej cechy gry – jest to typowa gra do dostosowania pod siebie. Instrukcja przedstawia pewną formę rozgrywki, ale prawdę mówiąc lepiej nieco zmodyfikować zasady, aby po prostu grać tak jak się chce, zwłaszcza, że np. kwestia punktacji w instrukcji jest opisana w tak zawiły sposób, że szybko zaczniemy szukać innego sposobu zliczania punktów.

O ile sama gra ma charakter edukacyjny, a karty pozwalają na dowiedzenie się czegoś o przedstawionych na nich postaciach, to już sama rozgrywka nie należy do najłatwiejszych przez jeden, dosyć istotny szczegół – obrazki na kartach nie zawsze pasują do postaci, albo są niejednoznaczne. Widać, że twórcy gry wybrali „bezpieczne” zdjęcia pod względem licencji na ich wykorzystanie. Niestety sprawia to, że niektóre są mało czytelne – np. karty znanych tenisistów, a inne po prostu niczego nie wskazują – np. zdjęcie Enigmy, które przypisane jest do Alana Turinga, chociaż równie dobrze można by tu przypisać polskich matematyków, którzy jako pierwsi złamali jej szyfr, jak i wiele innych postaci. Dobór zdjęć i brak spójności między nimi – czasami mamy zdjęcia postaci, lub rysunki albo zdjęcia przedmiotów itd. sprawia, że momentami ciężko złapać punkt zaczepienia. Szkoda, że karty nie mają wspólnego stylu.

Sławy Świata

Gra Sławy Świata z jednej strony jest źródłem ciekawostek i na pewno ma edukacyjny charakter, z drugiej jest dosyć trudna w rozgrywce, ponieważ niektóre postacie kojarzymy z charakterystycznymi zdjęciami lub obrazami, a tych w grze nie uświadczymy. Regrywalność gry jest też dosyć ograniczona, ponieważ po kilku partiach będziemy znali karty na pamięć i pozostanie nam jedynie zmiana formy rozgrywki – zamiast zgadywania postaci zaczniemy zgadywać daty ich życia lub miejsce urodzenia. Jest to więc gra na kilka rozgrywek i koniec. Zdecydowanie nie jest też dobra dla młodszych graczy, którzy po prostu nie będą mieli szans zgadnięcia niektórych kart.

Sławy Świata

OMG Świata

Na koniec mała gra ciekawostkowa, jaką jest quiz OMG Świata. Jak sama jej nazwa wskazuje, w quizie chodzi o szokujące i nietypowe fakty dotyczące świata. Gra zawiera 50 kart, ołówek i notes do zapisywania odpowiedzi. Instrukcja jest bardzo krótka, a sama gra ma dosyć prostą formę – musimy zgadnąć co znajduje się na wybranej przez jednego z graczy karcie, a następnie musimy określić skąd to pochodzi i na koniec odpowiedzieć poprawnie na pytanie. Szkopuł w tym, że instrukcja nie do końca określa czy dostajemy punkty za każdy z tych kroków, czy też tylko jeśli odpowiemy poprawnie na wszystkie 3 pytania. Rozgrywka jest szybka, ponieważ niezależnie od tego w ilu graczy gramy, wszyscy odpowiadają jednocześnie, a jeden z graczy czyta pytanie, zakrywając odpowiedź tak, żeby sam mógł też ją odgadnąć.

OMG Świata

Na pierwszy rzut oka jest to więc fajna, ciekawostkowa gra, w której gracze muszą zmierzyć się z nietypowymi faktami na temat naszego świata. Niestety dobór zdjęć na kartach czasami jest nieprecyzyjny, przez co ciężko odgadnąć co przedstawiają. Ilość kart jest też bardzo mała, przez co gra szybko się nudzi i też nie ma zbyt dużego potencjału edukacyjnego. Sytuację ratuje nieco dosyć zwięzła instrukcja, ale sposób punktacji pozostawia zbyt dużo wątpliwości.

OMG Świata to quiz, w który pogramy przez chwilę i szybko o nim zapomnimy. Niestety też dużo się z niego nie dowiemy, ponieważ po prostu kart jest za mało. A szkoda, bo temat ma olbrzymi potencjał, a forma rozgrywki pozwoliłaby na stworzenie dodatków, które po prostu powiększałyby pulę kart.

OMG Świata

Za przekazanie gier do recenzji dziękujemy wydawnictwu Tactic Games.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.