SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Velorex – czechosłowacki trójkołowy „samochód”
    Velorex - czechosłowacki trójkołowy "samochód"
    Velorex - czechosłowacki trójkołowy "samochód"
    Artykuły

    Velorex – czechosłowacki trójkołowy „samochód”

    Michał BanachBy Michał Banach10 marca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Po II wojnie światowej powstało wiele mikrosamochodów, które miały być łatwo dostępne i tanie w produkcji. Jednymi z takich konstrukcji były produkowane w Czechosłowacji trójkołowe Velorexy, oficjalnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.

    Historia Velorexów sięga 1945 roku i związana jest z braćmi Franciszkiem i Mojmirem Stránskými. Mając doświadczenie w pracy w warsztacie motocyklowym postanowili zaprojektować mały, tani i łatwy w produkcji trójkołowy samochód, wykorzystujący podzespoły z motocykli. Swój pojazd nazwali Oskar i w chałupniczych warunkach zaczęli tworzyć pierwsze prototypy krótko po wojnie.

    Velorex-Oskar 16/250 (fot. Miloslav Rejha)
    Velorex-Oskar 16/250 (fot. Miloslav Rejha)

    Ich samochód otrzymał nazwę Oskar i miał bardzo prostą konstrukcję składającą się z stalowych rurek pokrytych początkowo aluminiowymi panelami, zastąpionymi w pierwszych egzemplarzach produkcyjnych płótnem, a później sztuczną skórą. Bracia eksperymentowali z różnymi podzespołami i silnikami, ostatecznie decydując się na części DKW i Jawy. Umieszczony z tyłu silnik napędzał pojedyncze koło, a przednia oś była skrętna. Co ciekawe, pojazd nie posiadał typowego biegu wstecznego. Zamiast niego możliwe było odwrócenie obrotów silnika, co pozwalało na jazdę do tyłu. Samochód posiadał składany dach, drzwi z obu stron i dwuosobową kanapę.

    Produkcja szła nieźle, ale moce przerobowe niewielkiego warsztatu nie były zbyt duże. W związku z tym bracia wpadli na pomysł zaprezentowania samochodu władzom jako pojazdu dla osób niepełnosprawnych. Władze zainteresowały się projektem i doprowadziły do znacjonalizowania zakładu produkującego Oskary, zamieniając go w poddostawcę części dla VELO Hradec Králové. Po tych zmianach auto zostało nieznacznie przekonstruowane i nazwane początkowo Velorex Oskar, a później już tylko Velorex.

    Velorex 16/350 (fot. Sven Leist)
    Velorex 16/350 (fot. Sven Leist)

    W toku produkcji modyfikowano pojazdy, zwiększając moc silnika i dopracowując konstrukcję. Najliczniej produkowanym wariantem został model Velorex 16/350, których powstało aż 12 tys. (z 15 300 wyprodukowanych Velorexów i Oskarów). Ostatnim wariantem Velorexa był model 435-0, produkowany w latach 1971-1973. W porównaniu do wcześniejszych konstrukcji, były to już normalne, czterokołowe samochody. Zbudowano ich 1380.

    Oficjalnie Velorexy dostępne były tylko dla osób niepełnosprawnych, które otrzymały stosowne dokumenty od lekarza i przydział na samochód, ale ze względu na uruchomienie sprzedaży eksportowej, Velorexy szybko zaczęły trafiać również do osób w pełni sprawnych, nie tylko w Czechosłowacji.

    Kolejne wersje niewiele różniły się od siebie. Ważyły ponad 205 kg i miały ponad 3,1 m długości. Największe różnice występowały w użytych silnikach, które pochodziły z różnych motocykli.

    Velorex 16/350 (fot. Joost J. Bakker)
    Velorex 16/350 (fot. Joost J. Bakker)
    Velorex 435-0 (fot. Jiří Sedláček)
    Velorex 435-0 (fot. Jiří Sedláček)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHolt Gas-Electric – pierwszy amerykański czołg
    Next Article Soko 522 – jugosłowiański samolot szkolny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Muzeum Techniki Lotniczej i Naziemnej Vyškov

    30 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.