SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Barbero i poczta rakietowa (1959)
    USS Barbero i poczta rakietowa (1959)
    USS Barbero i poczta rakietowa (1959)
    Artykuły

    USS Barbero i poczta rakietowa (1959)

    Michał BanachBy Michał Banach31 grudnia 2018Updated:5 lutego 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż pomysł wysyłania poczty pociskami rakietowymi sięga początku XX wieku, jego najbardziej efektownym przykładem było wystrzelenie 8 czerwca 1959 roku z pokładu okrętu podwodnego USS Barbero pocisku manewrującego Regulus I z ładunkiem 3000 listów. Efektowny pokaz nie doprowadził jednak do powstania nowej formy transportu poczty.

    USS Barbero

    Okręt podwodny USS Barbero był jednym z 120 okrętów typu Balao zaprojektowanych i zbudowanych w USA podczas II wojny światowej. Stępkę pod jednostkę położono 25 marca 1943 roku, wodowanie miało miejsce 12 grudnia 1943 roku, a do służby okręt wszedł 29 kwietnia 1944 roku. Okręt miał 95 m długości i wyporność 1550 ton na powierzchni oraz 2460 ton pod wodą. Napęd stanowiły cztery szesnastocylindrowe silniki diesla General Motors Model 16-278A i cztery silniki elektryczne dysponujące mocą 5400 KM na powierzchni i 2740 KM pod wodą. Prędkość na powierzchni wynosiła 20,25 węzła, a pod wodą 8,75 węzła. Zasięg wynosił 20 000 km przy prędkości 10 węzłów, a autonomiczność wynosiła 48 godzin pod wodą, a zapasy pozwalały na odbywanie patroli trwających do 75 dni. Głębokość zanurzenia wynosiła 120 m.

    W momencie oddania do eksploatacji okręt uzbrojony był w 10 wyrzutni torped kalibru 533 mm – 6 na dziobie i 4 na rufie (zapas torped wynosił 24 sztuki), działo kalibru 127 mm i działka przeciwlotnicze kalibru 40 i 20 mm. Załoga liczyła 10 oficerów i 70 marynarzy.

    USS Barbero
    USS Barbero

    Podczas II wojny światowej USS Barbero wykonał dwa patrole bojowe na Pacyfiku, zatapiając w ich trakcie 3 japońskie statki transportowe o łącznym tonażu 9126 ton. We wrześniu 1945 roku okręt poddano remontowi, przygotowującemu jednostkę do przejścia do rezerwy, co nastąpiło 25 kwietnia 1946 roku. W 1948 roku okręt przywrócono do służby i przebudowano na eksperymentalną jednostkę transportową. W nowej roli Barbero wykorzystywano do 30 czerwca 1950 roku.

    W lutym 1955 roku okręt przywrócono do służby i poddano kolejnej przebudowie, tym razem przystosowującej Barbero do przenoszenia dwóch pocisków manewrujących z głowicami nuklearnymi typu Regulus I. W trakcie prac za kioskiem umieszczono hangar mieszczący dwa takie pociski. Okręt wrócił do służby 28 października 1955 roku. W nowej roli jednostki wykorzystywano do 30 czerwca 1964 roku, po czym wycofano ją z eksploatacji, a 7 października wykorzystano jako cel dla okrętu podwodnego USS Swordfish.

    USS Barbero
    USS Barbero

    Poczta rakietowa

    Pomysł stworzenia poczty rakietowej po raz pierwszy pojawił się w prasie naukowej 10 października 1810 roku, a jego autorem był Heinrich von Kleist. Minęło jednak sporo czasu zanim pomysł doczekał się realizacji, głównie z powodu problemów z niezawodnością ówczesnych rakiet. Od lat 20. XX wieku podejmowano wiele prób stworzenia poczty rakietowej, które kończyły się mniejszymi bądź większymi sukcesami, jednak żadna nie odniosła sukcesu. Głównym powodem był brak możliwości kierowania ówczesnymi rakietami.

    Pewnym przełomem miał być eksperyment przeprowadzony w 1959 roku przez United States Post Office Department (USPOD) i US Navy. 8 czerwca 1959 roku na pokład okrętu podwodnego USS Barbero załadowano treningowy pocisk manewrujący Regulus I, w którym głowicę wymieniono na pojemniki zawierające 3000 listów. Okręt wypłynął z bazy w Norfolk i po osiągnięciu punktu startowego odpalono z jego pokładu pocisk, który następnie skierowany został do bazy Jacksonville na Florydzie, gdzie wylądował.

    USS Barbero
    USS Barbero

    Pocztę przesłano następnie do tradycyjnego urzędu pocztowego, skąd wszystkie listy rozesłano do adresatów. Warto dodać, że na czas eksperymentu, na pokładzie USS Barbero ustanowiono tymczasową placówkę pocztową, a wysłane listy kierowane były głównie do najważniejszych amerykańskich polityków.

    Teoretycznie eksperyment okazał się wielkim sukcesem, ponieważ poczta bez problemów dotarła do celu, ale nie kontynuowano dalszych prób z pociskami pocztowymi. US Navy nie była zainteresowana takim projektem (upatrując w eksperymencie jedynie sukces propagandowy, pokazujący możliwości amerykańskich pocisków balistycznych), natomiast USPOD nie był w stanie ocenić kosztów wprowadzenia takiego sposobu transportu poczty. Kolejnym powodem rezygnacji z poczty rakietowej była duża popularność samolotów pasażerskich, które spokojnie mogły transportować pocztę dosłownie na cały świat.

    USS Barbero
    USS Barbero
    Jedna z kartek okolicznościowych znajdujących się w pocisku wystrzelonym z pokładu USS Barbero
    Jedna z kartek okolicznościowych znajdujących się w pocisku wystrzelonym z pokładu USS Barbero

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFarman F-60 Goliath – od bombowca po samolot pasażerski
    Next Article Podsumowanie roku 2018
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.