SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » STS Lord Nelson – żaglowiec dla osób niepełnosprawnych
    STS Lord Nelson - żaglowiec dla osób niepełnosprawnych
    STS Lord Nelson - żaglowiec dla osób niepełnosprawnych
    Artykuły

    STS Lord Nelson – żaglowiec dla osób niepełnosprawnych

    Michał BanachBy Michał Banach12 marca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Służba na żaglowcach nie należy do łatwych i często wymaga dużej sprawności, zwłaszcza na starszych i bardziej tradycyjnych jednostkach. W latach 80. Jubilee Sailing Trust postanowił wprowadzić do służby statek, który pozwalałby osobom niepełnosprawnym na normalne funkcjonowanie na żaglowcu. Tak powstał STS Lord Nelson.

    W 1984 roku fundacja Jubilee Sailing Trust zamówiła w stoczni James W Cook w Wivenhoe, w Essex żaglowiec, który miał być w pełni przystosowany do obsługi przez osoby niepełnosprawne. Za projekt jednostki odpowiadał Colin Mudle, dla którego był to 342 projekt statku.

    STS Lord Nelson (fot. Wikimedia Commons)
    STS Lord Nelson (fot. Wikimedia Commons)

    Stworzył on trzymasztowy bark o długości 54,7 m i wyporności 490 ton, wyposażony w łącznie 18 żagli, dzięki którym osiągał prędkość 10 węzłów. Cały statek zaprojektowano tak, aby mógł być obsługiwany przez osoby niepełnosprawne, zarówno poruszające się na wózku, jak i niewidome, niesłyszące lub z innymi niepełnosprawnościami ruchowymi.

    Wszystkie pomieszczenia są dostępne dla wózków inwalidzkich, a specjalne windy pozwalają na obsługę masztów również bez potrzeby schodzenia z wózków. Jednostkę wyposażono m.in. w kompas akustyczny, a koje, stoły i krzesła mają regulowaną wysokość, dzięki czemu można je dostosować do potrzeb załogi. Standardowa załoga jednostki liczyła 40 osób, z których zwykle około 20 to osoby niepełnosprawne.

    STS Lord Nelson (fot. Wikimedia Commons)
    STS Lord Nelson (fot. Wikimedia Commons)

    Budowa statku początkowo przebiegała bardzo sprawni i już latem 1985 roku jednostka została zwodowana. Ze względu na problemy finansowe stoczni, prace wykończeniowe musiały być zlecone innej stoczni. Ostatecznie prace zakończono 17 października 1986 roku. Wchodząc do służby, żaglowiec otrzymał nazwę STS Lord Nelson i stał się pierwszym żaglowcem przystosowanym w pełni dla osób niepełnosprawnych.

    W ciągu kolejnych 33 lat żaglowiec wykonał około 16 000 rejsów, w których wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy osób w różnym wieku. Warto zaznaczyć, że niezależnie od niepełnosprawności, cała załoga ma obowiązki na pokładzie. Nie były to wiec rejsy czysto wycieczkowe.

    STS Lord Nelson (fot. Remigiusz Józefowicz/Wikimedia Commons)
    STS Lord Nelson (fot. Remigiusz Józefowicz/Wikimedia Commons)

    W 1996 roku rozpoczęto budowę drugiego żaglowca, wzorowanego na Lordzie Nelsonie, który wszedł do służby w 2000 roku pod nazwą SV Tenacious. Obie jednostki miały pozostawać w eksploatacji przez wiele lat, ale z powodu problemów finansowych, w 2019 roku podjęto decyzję o wycofaniu starszego Lorda Nelsona. Ostatni rejs żaglowca miał miejsce w październiku 2019 roku. Jednostka zostanie prawdopodobnie zachowana, ale już raczej nie wyjdzie w morze.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSoko 522 – jugosłowiański samolot szkolny
    Next Article Ił-80 – radziecki doomsday plane
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.