SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prototypowy samolot pasażerski RWD-11
    Prototypowy samolot pasażerski RWD-11
    Prototypowy samolot pasażerski RWD-11
    Artykuły

    Prototypowy samolot pasażerski RWD-11

    Michał BanachBy Michał Banach14 lipca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowany w połowie lat 30. RWD-11 początkowo powstawał jako samolot pasażerski, przeznaczony do zadań szkoleniowych. Ostatecznie, mimo dobrych osiągów i potencjału, nie wszedł do produkcji seryjnej, a jedyny zbudowany prototyp uległ wypadkowi.

    Historia maszyny sięga 1933 roku i związana jest z postaciami Jerzego Drzewieckiego i Stanisława Rogalskiego. Zaprojektowali oni wówczas mały samolot pasażerski, przystosowany do przewozu 6 pasażerów, który miał być konkurencją dla powstającego równolegle PZL.27. Według założeń, maszyna miała pod każdym względem przewyższać projekt PZL.

    RWD-11
    RWD-11

    W 1934 roku projektem zainteresowało się Dowództwo Lotnictwa, które zamierzało wykorzystać takie samoloty do szkolenia pilotów maszyn dwusilnikowych (głównie myśliwców PZL-38 Wilk i bombowców PZL-37 Łoś). Wojsko zleciło opracowanie prototypu na podstawie znacząco zmodyfikowanych planów samolotu pasażerskiego. Jego budowę powierzono Doświadczalnym Warsztatom Lotniczym. Ostatecznie prototyp oznaczony jako RWD-11 oblatano w styczniu 1936 roku.

    Przez kolejne miesiące maszyna poddawana była intensywnym próbom, w trakcie których udało się wyeliminować wszystkie większe wady projektowe i konstrukcyjne. W trakcie testów maszyna osiągnęła w locie nurkowym prędkość 375 km/h, co było sporym zaskoczeniem. Mimo ogólnie pozytywnych ocen, Dowództwo Lotnictwa nie zdecydowało się na zamówienie maszyn seryjnych. Ze względu na formę zamówienia na prototyp, maszyna nie mogła też być wykorzystana przez PLL LOT.

    RWD-11 (fot. NAC)
    RWD-11 (fot. NAC)

    W związku z tym Siły Powietrzne wykorzystywały RWD-11 do zadań dyspozycyjnych, prób, testów i lotów badawczych. W 1938 roku samolot wypożyczono ekipie pracującej nad filmem Dziewczyna szuka miłości, Romualda Gantkowskiego. W tym samym roku samolot został uszkodzony podczas lądowania. Chociaż skala uszkodzeń nie była duża, aż do wybuchu wojny nie udało się ich naprawić.

    Dalszy los samolotu nie jest do końca znany. Prawdopodobnie został przejęty przez Niemców i wyremontowany, a następnie wykorzystywany do lotów dyspozycyjnych, a w trakcie działań wojennych został zniszczony.

    RWD-11 (fot. NAC)
    RWD-11 (fot. NAC)

    RWD-11 był pod każdym względem lepszą konstrukcją od PZL.27. Samolot miał 10,1 m długości, 15,2 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 2650 kg. Napęd stanowiły dwa silniki rzędowe Walter Major 6-II o mocy 430 KM (łącznie), zapewniające prędkość maksymalną 305 km/h i przelotową 255 km/h. Zasięg wynosił 800 km. Oprócz dwuosobowej załogi, maszyna mogła zabrać na pokład 6 pasażerów.

    RWD-11
    RWD-11

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwsze Subaru – Subaru 360
    Next Article Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen – ostatni drewniany most na Renie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.