SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most Brookliński – najsłynniejszy most w Nowym Jorku
    Most Brookliński - najsłynniejszy most w Nowym Jorku
    Most Brookliński - najsłynniejszy most w Nowym Jorku
    Artykuły

    Most Brookliński – najsłynniejszy most w Nowym Jorku

    Michał BanachBy Michał Banach25 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Lista najsłynniejszych budynków i konstrukcji w Nowym Jorku jest spora, a wybranie najważniejszej z nich chyba nie jest możliwe, ale bez wątpienia na tej liście znajduje się Most Brookliński, zbudowany w 1883 roku. Jest to jeden z najstarszych mostów wiszących na świecie, a przez długie lata był jednym z najdłuższych.

    Pomysł zbudowania ostu łączącego Brooklyn z Manhattanem po raz pierwszy głośno zaczął promować John Augustus Roebling w 1852 roku. Minęło jednak 15 lat zanim jego idea zyskała popularność wśród lokalnych władz. Dopiero w 1867 roku władze Nowego Jorku zgodziły się sfinansować budowę mostu, jednak zanim rozpoczęto prace, Roebling zmarł w 1869 roku z powodu obrażeń jakich doznał w wypadku. Wraz z jego śmiercią, pracami nad mostem zajął się jego syn Washington Augustus Roebling.

    Most Brookliński podczas budowy
    Most Brookliński podczas budowy

    Oficjalnie budowę rozpoczęto w 1869 roku. W pierwszym etapie oprócz oczyszczenia brzegów przystąpiono do budowy filarów mostu. W trakcie prac pod wodą, w specjalnych kesonach robotnicy przygotowywali fundamenty potężnych wież. W trakcie prac, 3 stycznia 1870 roku Washington Roebling zapadł na chorobę kesonową (chorobę dekompresyjną). Ówcześni konstruktorzy nie spotkali się wcześniej z tego typu objawami. Od tego momentu nie mógł bezpośrednio nadzorować prac nad mostem.

    Ze względu na długość mostu, prace nad nim trwały do 1883 roku. 17 maja 1883 roku przeprowadzono próbę obciążeniową mostu, w trakcie której przeszły przez niego 22 słonie z cyrku P.T. Barnuma. Oficjalne otwarcie przeprawy miało miejsce 24 maja 1883 roku w obecności tysięcy widzów. 1834-metrowy most był w tym czasie najdłuższym mostem wiszącym na świecie. Koszt prac wyniósł 15,5 mln dolarów (współcześnie około 391 mln dolarów), a 27 robotników poniosło śmierć (setki innych zapadło na chorobę kesonową).

    Most Brookliński podczas budowy
    Most Brookliński podczas budowy
    Most Brookliński podczas budowy
    Most Brookliński podczas budowy

    W momencie budowy, Roebling nie miał dostępu do wiedzy i sposobów badania wytrzymałości mostów narażonych na silne wiatry, którą zaczęto wykorzystywać po zawaleniu się mostu Tacoma Narrows Bridge. Mimo to Most Brookliński (początkowo nazywany New York and Brooklyn Bridge albo East River Bridge, a dopiero od 1915 roku Brooklyn Bridge) okazał się wyjątkowo wytrzymały. Roebling zaprojektował konstrukcję sześciokrotnie bardziej wytrzymałą niż wymagały tego warunki.

    Jedną z ciekawostek dotyczących mostu jest fakt, że w podjazdach na obu brzegach ukryte są podziemne magazyny, wykorzystywane kiedyś do składowania wina i szampana. Podczas zimnej wojny jeden z takich magazynów po nowojorskiej stronie przerobiono nawet na schron i magazyn obrony cywilnej na wypadek wojny.

    Most Brookliński
    Most Brookliński

    Mimo upływu lat Most Brookliński jest cały czas wykorzystywany, a dziennie przejeżdża przez niego 105 679 samochodów (dane z 2016 roku) korzystających z sześciu pasów ruchu (w przeszłości przez środek mostu biegły tory kolejki miejskiej), dodatkowo piesi mogą przechodzić przez most przez kładkę zawieszoną nad drogą. Co istotne w swojej długiej historii tylko kilkukrotnie poddawano go większym remontom, zwykle ograniczając się jedynie do wymiany elementów stalowych i lin. Warto również dodać, że współczesny kolor mostu nie jest oryginalny. Według dostępnych danych, w momencie oddania do użytku wieże miały kolor beżowy, a główne przęsło o długości 486,3 m czerwone lub również beżowe.

    Most Brookliński podczas budowy
    Most Brookliński podczas budowy
    Most Brookliński w 1883 roku (fot. rmanders/Flickr.com)
    Most Brookliński w 1883 roku (fot. rmanders/Flickr.com)
    Most Brookliński
    Most Brookliński
    Most Brookliński i Manhattan Bridge (w trakcie budowy) w 1908 roku
    Most Brookliński i Manhattan Bridge (w trakcie budowy) w 1908 roku
    Most Brookliński (fot. Fred222wiki/Wikimedia Commons)
    Most Brookliński (fot. Fred222wiki/Wikimedia Commons)
    Most Brookliński (fot. Simone Roda/Wikimedia Commons)
    Most Brookliński (fot. Simone Roda/Wikimedia Commons)
    Most Brookliński (fot. pixabay.com)
    Most Brookliński (fot. pixabay.com)
    Most Brookliński (fot. Michał Banach)
    Most Brookliński (fot. Michał Banach)
    Most Brookliński (fot. Michał Banach)
    Most Brookliński (fot. Michał Banach)
    Most Brookliński (fot. Michał Banach)
    Most Brookliński (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia choinki bożonarodzeniowej
    Next Article Krążownik pancernopokładowy Askold
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.