SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Galopującą Gertie – katastrofa mostu Tacoma Narrows Bridge
    Galopującą Gertie - katastrofa mostu Tacoma Narrows Bridge
    Galopującą Gertie - katastrofa mostu Tacoma Narrows Bridge
    Artykuły

    Galopującą Gertie – katastrofa mostu Tacoma Narrows Bridge

    Michał BanachBy Michał Banach24 lutego 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zawalenie się mostu Tacoma, łączącego miasto Tacoma z półwyspem Kitsap w stanie Waszyngton jest jedną z najsłynniejszych katastrof budowlanych w historii. Most noszący nieoficjalnie nazwę Galloping Gertie (pol. Galopującą Gertie) od początku skazany był na zniszczenie z powodu błędów konstrukcyjnych.

    Most skazany na katastrofę

    Pierwsze plany budowy mostu nad cieśnina Tacoma Narrows pojawiły się w 1889 roku. Ze względu na koszt budowy przeprawy, jak i jej długość, dopiero w latach 20. udało się rozpocząć prace projektowe nad mostem. Chociaż przeprawa miała spore znaczenie dla lokalnej infrastruktury, nie zakładano intensywnego ruchu na moście.

    Tacoma Narrows Bridge
    Tacoma Narrows Bridge

    Ostatecznie do prac nad mostem przystąpiono 27 września 1938 roku. Po zaledwie 19 miesiącach, 1 lipca 1940 roku budowę zakończono, a most został otwarty dla ruchu. Konstrukcyjnie, most Tacoma Narrows Bridge był dwupasmowym mostem wiszącym o długości całkowitej 1810 m i długości przęsła wynoszącej 853 m, oraz szerokości zaledwie 12 metrów. Ze względu na zakładany stosunkowo niewielki ruch, most miał tylko dwa pasy, aby maksymalnie obniżyć koszty budowy, które zamknęły się w kwocie 8 mln dolarów (w tym 6,4 mln dolarów kosztowała sama budowa mostu). Pod względem długości środkowego przęsła, Tacoma Narrows Bridge był w swoim czasie trzecim najdłuższym mostem wiszącym na świecie, zaraz za George Washington Bridge i Golden Gate Bridge.

    Praktycznie od samego początku prac nad mostem, zaczęły pojawiać się problemy z jego stabilnością. Przy nawet niewielkim wietrze, most wpadał w drgania i wibracje, a wielu robotników pracujących nad nawierzchnią cierpiało na zawroty głowy i mdłości spowodowane ciągłym ruchem mostu. W związku z tym most otrzymał nieoficjalnie nazwę Galopująca Gertie.

    Falujący Tacoma Narrows Bridge
    Falujący Tacoma Narrows Bridge

    Podejmowano liczne próby ustabilizowania konstrukcji, jednak stan wiedzy ówczesnych inżynierów nie pozwalał na rozwiązanie problemu. Mimo problemów, uznano, że most może być eksploatowany. W ciągu kolejnych tygodni po otwarciu, most zaczął przyciągać licznych… turystów, którzy chcieli obejrzeć wyginający się na różne strony i dosłownie pływający pod nogami most.

    Nieuchronna katastrofa

    7 listopada 1940 roku we wczesnych godzinach porannych rejon w którym znajdował się Tacoma Narrows Bridge nawiedził silny wiatr, wiejący z prędkością 56-67 km/h, który wprowadził most w znacznie większe niż dotychczas wibracje. W ciągu kilkunastu minut most zaczął się wyginać w różne strony, a wibracje i drgania nawierzchni uniemożliwiały poruszenie się po moście.

    Falujący Tacoma Narrows Bridge
    Falujący Tacoma Narrows Bridge

    Około godziny 10.00 most zaczął rytmicznie falować i skręcać z wychyleniem do 8,4 m. Około godziny 10.30 zaczęły dopadać pierwsze fragmenty konstrukcji, a około 11.00 most rozpadł się i zawalił. Moment katastrofy został uwieczniony na filmie, nakręconym przez Barneya Elliotta, właściciela lokalnego sklepu fotograficznego. W momencie zawalenia, na moście znajdował się samochód, którego kierowca zdążył wyjść i dostać się na ląd. Niestety w środku został pies, który nie chciał opuścić auta i zginął, gdy samochód wpadł do wody.

    Przyczyny i skutki katastrofy

    Tacoma Narrows Bridge od początku skazany był na zawalenie z powodu błędów konstrukcyjnych. Wyjątkowo długie centralne przęsło było bardzo wąskie – zaledwie 12 metrów, a filary, na których zawieszono konstrukcję generowały zawirowania powietrza, nawet przy słabszym wietrze. Dodatkowo przęsła mostu nie były wzmocnione, przez co łatwo wpadały w drgania i falowanie.

    Feralnego dnia, zbiegło się kilka czynników, które sprawiły, że most wpadł w wyjątkowo silne falowanie. Dodatkowo częstotliwość drgań przęseł i pylonów była zbieżna, przez co cała konstrukcja wpadła w rezonans i ostatecznie rozpadła się.

    Przeprowadzone w kolejnych latach badania pozwoliły inżynierom na zdobycie wiedzy, dzięki której podczas budowy kolejnych mostów wiszących zaczęto stosować dodatkowe wzmocnienia przęseł, oraz inną konstrukcję pylonów, dzięki którym nigdy nie doszło już do podobnej katastrofy. Historia mostu Tacoma Narrows mimo upływu lat jest cały czas prezentowana studentom inżynierii, jako książkowy przykład zjawiska rezonansu.

    Ze względu na wybuch II wojny światowej, mostu nie odbudowano przez kolejnych 10 lat. Dopiero w 1950 roku zbudowano nowy most o długości 1822 m i długości najdłuższego przęsła wynoszącej 853 m, który cały czas funkcjonuje. Podczas budowy wykorzystano oryginalne fundamenty przęseł mostu z 1940 roku, jednak cała konstrukcja przeprawy była nowa.

    Tacoma Narrows Bridge w momencie zawalenia
    Tacoma Narrows Bridge w momencie zawalenia

    Jako ciekawostkę warto dodać, że nakręcony podczas katastrofy mostu film jest jednym z najbardziej znanych filmów dokumentalnych. Oryginalnie został nakręcony w kolorze na taśmie Kodachrome 16 mm, jednak agencje i media przegrywały ją na taśmę czarno-białą 35 mm. Przegrane filmy odtwarzane są z prędkością 24 klatek na sekundę, kiedy oryginalny film miał 16 klatek na sekundę, w związku z czym wiele czarno-białych filmów pokazuje ruchy mostu w przyśpieszeniu.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Royal Oak – weteran zatopiony w porcie
    Next Article Zapomniany North American P-64 (NA-50 i NA-68)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.