SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Mitsubishi A5M – pierwszy japoński jednopłatowy myśliwiec pokładowy
    Mitsubishi A5M - pierwszy japoński jednopłatowy myśliwiec pokładowy
    Artykuły

    Mitsubishi A5M – pierwszy japoński jednopłatowy myśliwiec pokładowy

    Michał BanachBy Michał Banach22 grudnia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w połowie lat 30. myśliwiec Mitsubishi A5M był pierwszym japońskim jednopłatowym, całkowicie metalowym myśliwcem pokładowym zaprojektowanym od podstaw i produkowanym seryjnie. Kariera maszyny była jednak krótka i szybko ustąpił on miejsca słynnemu Mitsubishi A6M Zero.

    W 1932 roku podstawowymi samolotami pokładowymi wykorzystywanymi na japońskich lotniskowcach były maszyny dwupłatowe. Przedstawiciele Marynarki Wojennej zdawali sobie jednak sprawę z nadchodzącej rewolucji i rosnącej popularności maszyn jednopłatowych. W związku z tym przygotowana została specyfikacja dla nowego myśliwca pokładowego, który miał zastąpić dotychczasowe konstrukcje.

    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M

    Chociaż zamówienie trafiło do zakładów Mitsubishi i Nakajima, ostatecznie te pierwsze rozpoczęły najintensywniejsze prace. Zespół projektowy pod kierownictwem Jiro Horikoshi zaprojektował bardzo szybko samolot oznaczony jako 1MF10. Maszyna wizualnie przypominała amerykański myśliwiec Boeing P-26 Peashooter. Przeprowadzone próby zakończyły się jednak fiaskiem, a dwa zbudowane prototypy uległy w ich trakcie wypadkom.

    Projekt 1MF10 skasowano, ale zdobyte doświadczenie wykorzystano do prac nad kolejnym prototypem oznaczonym jako Ki-14, który wzbił się w powietrze 4 lutego 1935 roku. Początkowo zbudowano dwie maszyny różniące się wyposażeniem i konstrukcją, ale w toku prób odrzucono pierwszą z nich, skupiając się na drugim egzemplarzu. Po serii prób zbudowano jeszcze cztery maszyny przedseryjne, które wyposażono w różne silniki. Po zakończeniu prób maszyna została przyjęta do eksploatacji jako Mitsubishi A5M.

    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M

    Po testach różnych silników, ostatecznie wybór padł na dziewięciocylindrowy silniki Nakajima Kotobuki-2-KAI-1 o mocy 580 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną około 435 km/h i przelotową 395 km/h oraz zasięg 1200 km. Samolot miał 7,5 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 1671 kg. Uzbrojenie samolotu składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm zamontowanych na silniku. Samolot miał całkowicie metalową konstrukcję, otwarty kokpit i stałe podwozie.

    Swój chrzest bojowy Mitsubishi A5M przeszedł już w 1937 roku podczas walk w Chinach, gdzie szybko zapewnił Japończykom panowanie w powietrzu. Dopiero wraz z pojawieniem się radzieckich myśliwców Polikarpow I-16, dominacja A5M została przełamana, ale nie oznaczało to, że samolot ten stracił swoje możliwości bojowe. Kolejnym konfliktem, w którym A5M wziął udział były walki nad rzeką Chałchin-Goł w 1939 roku, jednak ze względu na szybki rozwój lotnictwa w tym czasie, posiadający otwarty kokpit i stałe podwozie japoński myśliwiec zaczął ustępować nowszym konstrukcjom.

    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M

    Zakłady Mitsubishi podejmowały próby modernizowania A5M montując coraz mocniejsze silniki, jednak opór pilotów przed zamkniętym kokpitem i generujące duży opór powietrza stałe podwozie nie pozwalały na znaczące zwiększenie osiągów myśliwca. Kolejnym problemem było bardzo słabe uzbrojenie, ponieważ dwa karabiny maszynowe stosunkowo małego kalibru nie zapewniały odpowiedniej siły ognia do zwalczania nowszych myśliwców.

    Co ciekawe, prace nad następcą A5M, którym stał się Mitsubishi A6M Zero rozpoczęto już w 1937 roku, czyli w momencie debiutu bojowego myśliwca. Samoloty A5M pozostawały podstawowymi japońskimi myśliwcami pokładowymi do czasu dostarczenia odpowiedniej liczby myśliwców Zero. Od 1941 roku wycofywane z uzbrojenia lotniskowców myśliwce trafiały do baz lądowych, gdzie wykorzystywano je w początkowym okresie walk na Pacyfiku. Ze względu na całkowicie przestarzałą konstrukcję, wiele maszyn zmagazynowano i wykorzystano ponownie dopiero pod koniec wojny do ataków samobójczych.

    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M
    Mitsubishi A5M

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNissan Figaro – japońska „nowa syrenka”
    Next Article Cadillac Type 53 – zapomniany pierwowzór współczesnych samochodów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.