SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » LVTP-5 – pływająca „lodówka na gąsienicach”
    LVTP-5 - pływająca "lodówka na gąsienicach"
    LVTP-5 - pływająca "lodówka na gąsienicach"
    Artykuły

    LVTP-5 – pływająca „lodówka na gąsienicach”

    Michał BanachBy Michał Banach23 listopada 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej, zwłaszcza na Pacyfiku, amerykańska armia intensywnie wykorzystywała pływające gąsienicowe pojazdy desantowe LVT-1, 2, 3 i 4. Pojazdy te pozostawały w służbie aż do lat 50., kiedy to osiągnęły kres swojego życia. Ich następcą został LVTP-5, określany często jako pływająca… „lodówka na gąsienicach”.

    Geneza

    Pojazdy serii LVT-1, 2, 3 i 4 były bardzo udanymi konstrukcjami, ale po zakończeniu wojny nie były już rozwijane, a z racji dużego zużycia był wyjątkowo awaryjne i drogie w obsłudze i konserwacji. W związku z tym w 1947 roku US Marine Corps zainicjowało prace nad nowymi gąsienicowymi pojazdami desantowymi i transporterami. Po stworzeniu koncepcji, do dalszych prac zgłosiły się dwie firmy – BorgWarner oraz FMC.

    LVTP-5
    LVTP-5

    Obie firmy zaprojektowały w krótkim czasie kilka różnych prototypów takich pojazdów, przy czym projekt FCM szybko odrzucono, a prace kontynuowano w oparciu o projekt BorgWarner. Wybuch wojny koreańskiej sprawił, że oczekiwania dla transporterów uległy dalszym modyfikacjom, co pociągnęło za sobą potrzebę dalszego dostosowania projektów.

    BorgWarner zbudował 5 prototypów, z których każdy różnił się elementami konstrukcji i napędem. Ostatecznie w 1952 roku projekt pojazdu zaczął przybierać formę, która doprowadziła do powstania docelowego pojazdu, oznaczonego jako LVTP-5.

    LVTP-5
    LVTP-5

    Lodówka na kołach

    Ostatecznie projekt firmy BorgWarne zatwierdzono w 1956 roku i skierowano do produkcji w kilku wersjach różniących się przeznaczeniem. Podstawowy wariant oznaczony był jako LVTP-5 i miał 9 m długości, 3,5 m szerokości i 3 m wysokości, oraz masę 37,4 ton. Kadłub, w przeciwieństwie do pojazdów LVT był całkowicie zamknięty, oraz wyposażony w rampę. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Continental LV-1790-1 o mocy 704 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 48 km/h na lądzie i 11 km/h w wodzie, oraz zasięg 306 km na lądzie i 92 km w wodzie. Standardowo uzbrojenie pojazdu składało się z karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm. Przedział desantowy mógł pomieścić 25-34 żołnierzy.

    Na bazie wersji transportowej powstały jeszcze pojazdy dowodzenia LVTC-5, wóz wsparcia ogniowego LVTH-6 z działem kalibru 105 mm, pojazd ewakuacyjny LVTR-1, pojazd saperski LVTE-1, oraz prototyp pojazdu przeciwlotniczego LVTAA-X1, który nigdy nie wszedł do produkcji i pozostał w postaci jednego prototypu.

    LVTP-5
    LVTP-5

    Swój chrzest bojowy pojazdy te przeszły w Wietnamie, gdzie intensywnie wykorzystywano je do zadań transportowych. Szybko ujawniły się jednak wady projektowe LVTP-5. Największą z nich było umieszczenie zbiorników paliwa pod podłogą przedziału desantowego. W razie eksplozji miny pod pojazdem, przedział desantowy zamieniał się w płonącą pułapkę. Powodowało to, że w wielu sytuacjach żołnierze transportowani byli na dachu, na którym dodatkowo umieszczano worki z piaskiem dla ochrony.

    Po zakończeniu wojny w Wietnamie pojazdy, które przetrwały pozostały w eksploatacji, ale Amerykanie szybko zaczęli je wycofywać z służby i zastępować zaprojektowanymi w latach 70. LVTP-7, znanymi bardziej pod oznaczeniem AAV-7. Pewna liczba LVTP-5 trafiła wówczas na Filipiny, do Tajwanu, Chile oraz Wietnamu Południowego. Do dzisiaj w służbie pozostaje kilka egzemplarzy tych pojazdów na Filipinach.

    LVTP-5 (fot. Wikimedia Commons)
    LVTP-5 (fot. Wikimedia Commons)

    Podsumowanie

    LVTP-5 był dużym skokiem do przodu w porównaniu do wcześniejszych pojazdów, ale nie oznaczało to, że był to udane konstrukcje. Błędy projektowe sprawiły, że pojazdy te był wyjątkowo niebezpieczne dla przewożonych żołnierzy, a duże możliwości transportowe z jednej strony dawały możliwość wykorzystania tych pojazdów do różnych zadań, a z drugiej sprawiały, że stawały się one łatwym celem.

    Łącznie zbudowano 1124 pojazdy w wersji podstawowej i pojazdów dowodzenia, 210 pojazdów wsparcia ogniowego, 65 pojazdów ewakuacyjnych, 41 saperskich i jeden prototyp pojazdu przeciwlotniczego.

    LVTP-5 (fot. Vitaly Barsov/Wikimedia Commons)
    LVTP-5 (fot. Vitaly Barsov/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZone rouge – smutna pamiątka po I wojnie światowej
    Next Article Nocne zdjęcia amerykańskich śmigłowców w Poznaniu – galeria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.