Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » LVTP-5 – pływająca „lodówka na gąsienicach”
    Artykuły

    LVTP-5 – pływająca „lodówka na gąsienicach”

    Michał BanachBy Michał Banach23 listopada 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    LVTP-5 - pływająca "lodówka na gąsienicach"
    LVTP-5 - pływająca "lodówka na gąsienicach"
    Podczas II wojny światowej, zwłaszcza na Pacyfiku, amerykańska armia intensywnie wykorzystywała pływające gąsienicowe pojazdy desantowe LVT-1, 2, 3 i 4. Pojazdy te pozostawały w służbie aż do lat 50., kiedy to osiągnęły kres swojego życia. Ich następcą został LVTP-5, określany często jako pływająca… „lodówka na gąsienicach”.

    Geneza

    Pojazdy serii LVT-1, 2, 3 i 4 były bardzo udanymi konstrukcjami, ale po zakończeniu wojny nie były już rozwijane, a z racji dużego zużycia był wyjątkowo awaryjne i drogie w obsłudze i konserwacji. W związku z tym w 1947 roku US Marine Corps zainicjowało prace nad nowymi gąsienicowymi pojazdami desantowymi i transporterami. Po stworzeniu koncepcji, do dalszych prac zgłosiły się dwie firmy – BorgWarner oraz FMC.

    LVTP-5
    LVTP-5

    Obie firmy zaprojektowały w krótkim czasie kilka różnych prototypów takich pojazdów, przy czym projekt FCM szybko odrzucono, a prace kontynuowano w oparciu o projekt BorgWarner. Wybuch wojny koreańskiej sprawił, że oczekiwania dla transporterów uległy dalszym modyfikacjom, co pociągnęło za sobą potrzebę dalszego dostosowania projektów.

    BorgWarner zbudował 5 prototypów, z których każdy różnił się elementami konstrukcji i napędem. Ostatecznie w 1952 roku projekt pojazdu zaczął przybierać formę, która doprowadziła do powstania docelowego pojazdu, oznaczonego jako LVTP-5.

    LVTP-5
    LVTP-5

    Lodówka na kołach

    Ostatecznie projekt firmy BorgWarne zatwierdzono w 1956 roku i skierowano do produkcji w kilku wersjach różniących się przeznaczeniem. Podstawowy wariant oznaczony był jako LVTP-5 i miał 9 m długości, 3,5 m szerokości i 3 m wysokości, oraz masę 37,4 ton. Kadłub, w przeciwieństwie do pojazdów LVT był całkowicie zamknięty, oraz wyposażony w rampę. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Continental LV-1790-1 o mocy 704 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 48 km/h na lądzie i 11 km/h w wodzie, oraz zasięg 306 km na lądzie i 92 km w wodzie. Standardowo uzbrojenie pojazdu składało się z karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm. Przedział desantowy mógł pomieścić 25-34 żołnierzy.

    Na bazie wersji transportowej powstały jeszcze pojazdy dowodzenia LVTC-5, wóz wsparcia ogniowego LVTH-6 z działem kalibru 105 mm, pojazd ewakuacyjny LVTR-1, pojazd saperski LVTE-1, oraz prototyp pojazdu przeciwlotniczego LVTAA-X1, który nigdy nie wszedł do produkcji i pozostał w postaci jednego prototypu.

    LVTP-5
    LVTP-5

    Swój chrzest bojowy pojazdy te przeszły w Wietnamie, gdzie intensywnie wykorzystywano je do zadań transportowych. Szybko ujawniły się jednak wady projektowe LVTP-5. Największą z nich było umieszczenie zbiorników paliwa pod podłogą przedziału desantowego. W razie eksplozji miny pod pojazdem, przedział desantowy zamieniał się w płonącą pułapkę. Powodowało to, że w wielu sytuacjach żołnierze transportowani byli na dachu, na którym dodatkowo umieszczano worki z piaskiem dla ochrony.

    Po zakończeniu wojny w Wietnamie pojazdy, które przetrwały pozostały w eksploatacji, ale Amerykanie szybko zaczęli je wycofywać z służby i zastępować zaprojektowanymi w latach 70. LVTP-7, znanymi bardziej pod oznaczeniem AAV-7. Pewna liczba LVTP-5 trafiła wówczas na Filipiny, do Tajwanu, Chile oraz Wietnamu Południowego. Do dzisiaj w służbie pozostaje kilka egzemplarzy tych pojazdów na Filipinach.

    LVTP-5 (fot. Wikimedia Commons)
    LVTP-5 (fot. Wikimedia Commons)

    Podsumowanie

    LVTP-5 był dużym skokiem do przodu w porównaniu do wcześniejszych pojazdów, ale nie oznaczało to, że był to udane konstrukcje. Błędy projektowe sprawiły, że pojazdy te był wyjątkowo niebezpieczne dla przewożonych żołnierzy, a duże możliwości transportowe z jednej strony dawały możliwość wykorzystania tych pojazdów do różnych zadań, a z drugiej sprawiały, że stawały się one łatwym celem.

    Łącznie zbudowano 1124 pojazdy w wersji podstawowej i pojazdów dowodzenia, 210 pojazdów wsparcia ogniowego, 65 pojazdów ewakuacyjnych, 41 saperskich i jeden prototyp pojazdu przeciwlotniczego.

    LVTP-5 (fot. Vitaly Barsov/Wikimedia Commons)
    LVTP-5 (fot. Vitaly Barsov/Wikimedia Commons)

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZone rouge – smutna pamiątka po I wojnie światowej
    Next Article Nocne zdjęcia amerykańskich śmigłowców w Poznaniu – galeria
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 grudnia 202314 Mins Read179 Views

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    By Michał Banach4
    6 grudnia 20234 Mins Read3 Views

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read4 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    3 września 20184 Mins Read

    Katowice – odkryj je dla siebie

    Katowice, stolica województwa śląskiego. Trudno w to uwierzyć, ale do czasu nadania praw miejskich były…

    Artykuły
    21 lipca 20204 Mins Read

    Big Boy (nie)największy parowóz na świecie

    Wśród najsłynniejszych parowozów na świecie jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest Union Pacific Series 4000 znany…

    Artykuły
    26 czerwca 20225 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Zbudowany w 1894 roku w Wielkiej Brytanii niewielki statek o nazwie Turbinia mimo swoich niepozornych…

    Artykuły
    7 maja 20225 Mins Read

    HMS Victory – długowieczny okręt liniowy

    Zbudowany w 1765 roku brytyjski okręt liniowy HMS Victory jest jednym z najstarszych zachowanych okrętów…

    Artykuły
    1 stycznia 20182 Mins Read

    Włoska haubica obice 305/17 De Stefano

    W 1908 roku Włoska Marynarka Wojenna złożyła zamówienie na nowe nadbrzeżna działa kalibru 305 mm,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.