SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Katastrofa lotnicza na pokazach w bazie Ramstein (1988)
    Katastrofa lotnicza na pokazach w bazie Ramstein (1988)
    Katastrofa lotnicza na pokazach w bazie Ramstein (1988)
    Artykuły

    Katastrofa lotnicza na pokazach w bazie Ramstein (1988)

    Michał BanachBy Michał Banach4 czerwca 2020Updated:4 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 28 sierpnia 1988 roku w amerykańskiej bazie lotniczej Ramstein w Niemczech doszło do drugiej największej katastrofy lotniczej na pokazach lotniczych (zaraz za katastrofą w Skniłowie). Zginęło 70 osób, w tym 3 pilotów, a setki zostały ranne.

    Jedną z atrakcji pokazów lotniczych Flugtag ’88 w bazie Ramstein, zorganizowanych 28 sierpnia 1988 roku był występ włoskiej grupy akrobacyjnej Frecce Tricolori. 4 minuty po starcie samolotów, zespół rozpoczął wykonywanie swojej popisowej figury – przebitego serca. Dwie grupy samolotów – liczące po 5 i 4 samoloty Aermacchi MB-339 zaczęły przy pomocy dymu „malować” serce, a solista, którym był podpułkownik Ivo Nutarelli, miał przelecieć przez środek serca i namalować strzałę.

    Moment zderzenia podczas pokazów w Ramstein
    Moment zderzenia podczas pokazów w Ramstein

    Figura wykonywana była wzdłuż pasa startowego, natomiast Nutarelli leciał w kierunku publiczności. O godzinie 15:44 zespół kończył już wykonywanie figury, gdy nagle w mijające się samoloty uderzyła maszyna Nutarelliego (oznaczenie Pony 10). Samolot uszkodził maszynę prowadzącą formację i pilotowaną przez podpułkownika Mario Naldiniego (Pony 1), a jego maszyna uderzyła następnie w samolot pilotowany przez kapitana Giorgio Alessio (Pony 2).

    Samolot Naldiniego (który katapultował się, ale zginął kiedy spadł na pas startowy zanim otworzył się spadochron) spadł na pas startowy i następnie uderzył w stojący przy pasie śmigłowiec UH-60 Black Hawk, będący podczas pokazów jedynym śmigłowcem medycznym na miejscu. Maszyna Alessiego rozpadła się na części i również uderzyła w pas startowy. Największych zniszczeń dokonał jednak samolot Nutarelliego, który bezwładnie uderzył w ziemie tuż przed publicznością, a następnie jego wrak i szczątki uderzyły w tłumy widzów.

    Moment zderzenia podczas pokazów w Ramstein
    Moment zderzenia podczas pokazów w Ramstein

    Cały wypadek trwał około 7 sekund, przez co nikt z publiczności nie zdołał uciec przed szczątkami samolotów. Na miejscu zginęło 31 widzów oraz 3 pilotów maszyn biorących udział w katastrofie. W ciągu kolejnych kilku tygodni zmarło jeszcze 36 osób, w tym pilot śmigłowca medycznego, w który uderzył samolot Naldiniego. Wśród ofiar katastrofy znalazło się również nienarodzone dziecko jednej z ofiar. 346 osób doznało poważnych obrażeń, a kolejne setki odniosło lżejsze rany. Według różnych źródeł rannych było od 500 do nawet 1000 osób. Warto dodać, że pokazach uczestniczyło około 300 000 widzów.

    W wyniku przeprowadzonego śledztwa i analizy dostępnych nagrań oraz zdjęć ustalono, że przyczyną katastrofy był błąd pilota. Nutarelli z nieznanych przyczyn wykonał swój przelot za nisko, przez co znalazł się na kursie kolizyjnym z innymi maszynami. Ze względu na niską wysokość lotu nie mógł przelecieć pod formacją, a próba zwolnienia uniemożliwiła przelot nad formacją.

    Wrak samolotu Nutarelliego, który uderzył w tłum
    Wrak samolotu Nutarelliego, który uderzył w tłum

    Katastrofa w Ramstein miała bardzo duży wpływ na organizację pokazów lotniczych na całym świecie. Na podstawie ustaleń z śledztwa zakazano wykonywania podczas pokazów lotniczych manewrów w kierunku publiczności. Dodatkowo wprowadzono wymogi zachowania odpowiedniej odległości między strefą pokazów a publicznością. Amerykanie zrezygnowali również z organizowania pokazów lotniczych w bazie Ramstein.

    Była to największa katastrofa lotnicza na pokazach lotniczych do 2002 toku i katastrofy na lotnisku w Skniłowie. Jest to również jedna z największych katastrof lotniczych na terytorium Niemiec.

    https://www.youtube.com/watch?v=DBy7nVD32Mo

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułŚmigłowiec wielozadaniowy Mil Mi-4
    Następny artykuł Killdozer – Zabójczy buldożer. Gdy obywatel ma dość… – film
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.