SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Audacity – pierwszy lotniskowiec eskortowy
    HMS Audacity - pierwszy lotniskowiec eskortowy
    HMS Audacity - pierwszy lotniskowiec eskortowy
    Artykuły

    HMS Audacity – pierwszy lotniskowiec eskortowy

    Michał BanachBy Michał Banach24 kwietnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej lotniskowce odegrały znaczącą rolę w trakcie walk. Z blisko 200 okrętów tej klasy, które wprowadzono do służby lub zaczęto budować w trakcie wojny, większość stanowiły jednak lotniskowce eskortowe. Pierwszą jednostką tego typu był HMS Audacity.

    Geneza

    Już w latach 20., wraz z wejściem w życie postanowień traktatu waszyngtońskiego, floty USA, Wielkiej Brytanii i Japonii zaczęły rozważać budowę nowego typu lotniskowców, określanych jako „lekkie lotniskowce”. Jednostki te miały być mniejsze od tradycyjnych jednostek, a co za tym idzie, miały przenosić o wiele mniejsze grupy lotnicze. Do ich budowy zamierzano wykorzystać kadłuby istniejących jednostek, aby maksymalnie obniżyć koszty. Z drugiej strony, okręty te mieściłyby się w ograniczeniach narzuconych przez wspomniany traktat.

    Hannover krótko przed przejęciem przez Brytyjczyków
    Hannover krótko przed przejęciem przez Brytyjczyków

    Przed wybuchem II wojny światowej do służby weszło kilka stosunkowo małych lotniskowców, które powstały na bazie pomysłu budowy lekkich lotniskowców, ale w praktyce były one niewiele mniejsze od typowych przedstawicieli tej klasy jednostek. Dopiero zmieniająca się sytuacja na froncie doprowadziła do powstania prawdziwych lekkich lotniskowców, które w trakcie wojny zyskały miano „lotniskowców eskortowych”.

    Według zaktualizowanych założeń,okręty te miały być wykorzystywane do zapewniania osłony konwojom, prowadzenia działań rozpoznawczych bądź transportu samolotów do odległych baz, bez narażania normalnych, dużych lotniskowców. Część jednostek nie miała nawet posiadać hangarów, a cała grupa lotnicza miała być przewożona na pokładzie.

    Okręty te miały zabierać maksymalnie 30 maszyn, a w wersji transportowej ich liczba zwykle zwiększała się dwukrotnie. Najczęściej grupy lotnicze składały się z samolotów myśliwskich i rozpoznawczych, oraz kilku bombowców i torpedowców. Lotniskowce eskortowe musiały dysponować zarówno prędkością jak i zasięgiem odpowiednim do dotrzymania kroku konwojom, a ich uzbrojenie obronne ograniczono do kilku dział przeciwlotniczych. Ostatecznie jednostki tego typu weszły do służby w flotach USA, Wielkiej Brytanii i Japonii, przy czym to Alianci posiadali ich najwięcej.

    HMS Audacity
    HMS Audacity

    HMS Audacity – pierwszy lotniskowiec eskortowy

    Pogarszająca się sytuacja na Atlantyku, utrata kilku lotniskowców oraz potrzeba rozproszenia posiadanych jednostek na dużym obszarze sprawiły, że już na początku 1941 roku w Wielkiej Brytanii podjęto prace nad wprowadzeniem do służby lotniskowców eskortowych.

    Jako bazę dla pierwszej jednostki tej klasy postanowiono wykorzystać przejęty na początku 1940 roku niemiecki statek towarowy Hannover, zwodowany 29 marca 1939 roku. Jednostka miała 134 m długości i dysponowała siedmiocylindrowym silnikiem diesla o mocy 5200 KM, zapewniający mu prędkość 15 węzłów. Po przejęciu, statek otrzymał najpierw nazwę Sinbad, później Empire Audacity i wykorzystywany był do transportu różnych towarów.

    22 stycznia 1941 roku Empire Audacity trafił do suchego doku w stoczni Blyth Dry Docks & Shipbuilding Co Ltd, gdzie rozpoczęto jego przebudowę na lotniskowiec eskortowy. W wyniku prac, długość jednostki wzrosła do 142,4 m, a wyporność wyniosła 12 000 ton. Okręt nie otrzymał hangaru, a jedynie magazyn, w którym możliwe było przewożenie 8 samolotów. Na pokładzie przewożono natomiast składającą się z 6 myśliwców Grumman F4F Marlet (Wildcat) grupę lotniczą. Uzbrojenie obronne składało się z jednego działa kalibru 102 mm, jednego kalibru 57 mm, 4 lekkich działek przeciwlotniczych kalibru 40 mm, i czterech kalibru 20 mm. Okręt nie posiadał również nadbudówki.

    HMS Audacity
    HMS Audacity

    Prace na okręcie zakończono w czerwcu, a 10 lipca 1941 roku przeprowadzono pierwszą operację lotniczą na jego pokładzie. Wraz z końcem lipca nazwę okrętu zmieniono z HMS Empire Audacity na HMS Audacity (słowo Empire stosowano przy nazwach statków handlowych typu Empire i podobnych jednostkach cywilnych, używanych przez brytyjska flotę handlową).

    Lotniskowiec oddelegowano do służby eskortowej przy konwojach płynących do i z Gibraltaru. Okręt wziął udział w czterech konwojach – OG 74, HG 74, OG 76 i HG 76. W trakcie tego ostatniego, lotniskowiec wziął udział w trwającej kilka dni bitwie powietrzno-morskiej między niemieckimi samolotami Focke-Wulf Fw 200 Condor i aż 12 u-bootami.

    W trakcie walk, 4 zdolne do walki myśliwce Marlet zestrzeliły dwa Condory i pomogły w zatopieniu u-boota U-131 (którego załoga zestrzeliła jeden brytyjski myśliwiec). W nocy, 21 grudnia lotniskowiec oddzielił się od konwoju i został zaatakowany przez niemieckiego u-boota U-751, który wystrzelił w kierunku HMS Audacity dwie salwy torped. Z pierwszej, jedna trafiła w okolice maszynowni, unieruchamiając okręt, a druga salwa trafiła w dziób. Uszkodzenia były bardzo poważne i po zaledwie 70 minutach lotniskowiec zatonął.

    HMS Audacity
    HMS Audacity

    Zginęło 73 z 480 członków załogi. Co istotne, Niemcy uznali, że zatopili dwukrotnie cięższy lotniskowiec typu Illustrious i taką też informację ogłosili. Tak zakończyła się historia pierwszego brytyjskiego lotniskowca eskortowego. Warto dodać, że przeprowadzone po zatonięciu śledztwo wykazało, że okręt mógł być lepiej chroniony przez eskortę konwoju. W związku z tym zmieniono procedury i zabroniono lotniskowcom eskortowym oddalania się od konwojów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLatarnia morska Ruhnu
    Next Article Prowadzenie firmy za granicą – jak poradzić sobie z lokalnym systemem podatkowym?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.