SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fort Boyard – fort w służbie telewizji
    Fort Boyard - fort w służbie telewizji
    Fort Boyard - fort w służbie telewizji
    Artykuły

    Fort Boyard – fort w służbie telewizji

    Michał BanachBy Michał Banach28 listopada 2019Updated:5 lutego 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Między wyspami Île-d’Aix i Île d’Oléron w cieśninie Pertuis d’Antioche na zachodnim wybrzeżu Francji znajduje się niewielki XIX-wieczny Fort Boyard. Zbudowany w 1857 roku, miał chronić podejście do portu w Rochefort. Ze względu na długi czas budowy, w momencie oddania do użytku był już przestarzały. Obecnie jest on wykorzystywany jako plan zdjęciowy do… teleturnieju.

    Pomysł zbudowania fortu w cieśninie Pertuis d’Antioche sięga jeszcze XVII wieku, a dokładnie 1666 roku kiedy kończono budowę arsenału Rochefort. Przez swoje położenie był on łatwym celem dla ewentualnego ataku od strony morza. W związku z tym Francuzi podjęli decyzję o ufortyfikowaniu podejścia do portu.

    Fort Boyard
    Fort Boyard

    Zamierzano zbudować linię fortów od wyspy d’Oléron (Fort des Saumonards) do wyspy Île-d’Aix (Fort de la Rade). Ze względu na niewielki zasięg ówczesnych dział, artyleria dwóch głównych fortów nie była zdolna do pokrycia całego podejścia do portu. Należało więc zbudować dodatkowe, małe forty zapełniające lukę. Tak powstał Fort Enet i Fort Boyard.

    Chociaż już w 1692 roku przygotowano pierwsze plany budowy fortu Boyard, z racji przewidywanych kosztów nie rozpoczęto prac. Sytuacja zaczęła się zmieniać po 1757 roku, kiedy to Brytyjczycy zaatakowali Île-d’Aix. Ponownie przygotowano plany budowy fortu, ale również i tym razem prac nie rozpoczęto. Mimo to pomysł cały czas krążył wśród wojskowych i decydentów.

    W 1801 roku po raz kolejny powrócono do pomysłu budowy fortu. Przyczynił się do tego sam Napoleon Bonaparte. W 1803 roku przygotowano plany, zaczęto gromadzić materiały i robotników, ale w 1809 roku prace przerwano. Ostatecznie dopiero w 1837 (lub według innych źródeł w 1848) roku wznowiono budowę fortu, w związku z wzrastającymi napięciami między Francją a Wielką Brytanią.

    Fort Boyard (fot. Patrick Despoix)
    Fort Boyard (fot. Patrick Despoix)

    Prace posuwały się powoli, ponieważ fort budowano praktycznie na środku cieśniny, więc należało zbudować odpowiednie, stabilne fundamenty. W 1852 roku ukończono dolną część fortu, w 1854 roku wzniesiono większość murów, a w 1857 roku zakończono prace nad całym obiektem.

    Po uruchomieniu fortu szybko okazało się jednak, że został on źle zaprojektowany. W trakcie sztormów i przypływów woda zalewała dolne poziomy, a brak jakiegokolwiek lądu wokół fortu sprawiał, że statki dowożące zaopatrzenie i żołnierzy mogły uderzyć o jego ściany lub podwodne skały wokół fundamentów. Minęło prawie 10 lat, zanim rozwiązano ten problem i zbudowano odpowiednie pomosty.

    Fort Boyard (fot. pixabay.com)
    Fort Boyard (fot. pixabay.com)

    Za ostateczną datę ukończenia budowy fortu uznaje się więc 6 luty 1866 roku. Fort miał 68 m długości i 31 m szerokości. Mury były wysokie na 20 m, a załoga liczyła 250 żołnierzy wraz z artylerią. Niestety w momencie oddania do użytku Fort Boyard był już przestarzały.

    Nowe rodzaje armat, dysponujące większym zasięgiem niż dotychczas, które umieszczono w pozostałych fortach wokół Cieśniny spokojnie pokrywały swoim zasięgiem cały rejon. Co gorsza, w trakcie ćwiczeń okazało się, że Fort Boyard znajdował się na linii ognia fortu des Saumonards i de la Rade.

    W 1871 roku fort został więc wyłączony z systemu obronnego i przekształcony w więzienie. Rolę tę pełnił do końca wieku. W 1913 roku wojsko całkowicie go rozbroiło i pozostawiło własnemu losowi. W latach 50. opuszczony i zrujnowany przez brak konserwacji fort został sprzedany w prywatne ręce. Nie zmieniło to jednak jego sytuacji, ponieważ nowy właściciel nie miał środków na jego remont.

    Fort Boyard (fot. Mpkossen/Wikimedia Commons)
    Fort Boyard (fot. Mpkossen/Wikimedia Commons)

    W listopadzie 1988 roku Fort Boyard został ponownie sprzedany, tym razem firmie Jacquesa Antoine, który przekształcił zniszczony fort w… plan zdjęciowy dla teleturnieju o tej samej nazwie. Nowy właściciel znacząco przebudował fort, aby ułatwić pracę ekipom filmowym. W ramach przebudowy naprawiono również ściany fortu.

    Obecnie Fort Boyard cały czas wykorzystywany jest jako plan zdjęciowy dla teleturnieju, przez co nie jest dostępny dla osób postronnych. Budowany jako ważny punkt obronny, Fort Boyard okazał się nieprzydatny z wojskowego punktu widzenia, ale zdobył nowe życie w całkowicie odmiennej roli.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju Vauxhall SRV Concept
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.