SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Flettner Fl 282 – pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie
    Flettner Fl 282 - pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie
    Flettner Fl 282 - pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie
    Artykuły

    Flettner Fl 282 – pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie

    Michał BanachBy Michał Banach8 listopada 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej, niemiecki konstruktor, Anton Flettner zaprojektował jedne z pierwszych na świecie śmigłowców. Jego szczytowym osiągnięciem był Flettner Fl 282, będący pierwszym na świecie produkowanym seryjnie śmigłowcem. Zbudowano około 24 egzemplarzy maszyn tego typu w kilku wersjach.

    Anton Fletteer (ur. 1.11.1885, zm. 29.12.1961) rozpoczął prace nad pierwszymi wiropłatami już w 1930 roku. Projektowane przez niego maszyny zwróciły uwagę Niemieckiej Marynarki Wojennej – Kriegsmarine, która zaczęła wspierać konstruktora oraz prowadzić testy jego maszyn. Flettner zaprojektował kilka wiropłatów, które niestety nie przetrwały prób. Dopiero w 1939 roku udało mu się opracować model Flettner Fl 265, który nie tylko przetrwał pierwsze próby, ale również zainteresował marynarkę wojenną.

    Flettner Fl 265
    Flettner Fl 265

    Maszyna miała 6 m długości i maksymalną masę startową około 1000 kg. Napęd stanowił siedmiocylindrowy silnik Bramo Sh.14A o mocy 160 KM, napędzający dwa zazębiające się wirniki. Niestety w trakcie intensywnych prób doszło do serii katastrof w których utracono wszystkie 6 zbudowanych maszyn. Większość katastrof spowodowana była problemami technicznymi. System dwóch zazębiających się wirników eliminował problem zjawiska momentu obrotowego, a tym samym nie było potrzeby montowania wirnika ogonowego.

    Zdobyte podczas prac nad Fl 265 doświadczenie pozwoliło jednak konstruktorowi na zaprojektowanie znacznie bardziej dopracowanego śmigłowca, jakim był Fl 282. Podobnie jak w przypadku poprzedniej maszyny, również i tym razem projektem zainteresowało się Kriegsmarine. Prototyp nowego śmigłowca ukończono w 1941 roku i skierowano na próby, głównie na Bałtyku.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282

    Maszyna miała 6,5 m długości, maksymalną masę startową około 1000 kg oraz napęd w postaci siedmiocylindrowego silnika Bramo Sh.14A o mocy 160 KM, zapewniającego prędkość maksymalną około 150 km/h i zasięg od 170-300 km (w zależności od przewożonego ładunku). Podobnie jak w Fl 265, Koliber, jak nazwano Fl 282, miał układ dwuwirnikowy, z zazębiającymi się łopatami, ustawionymi pod kątem 24 stopni.

    Dwa pierwsze prototypy otrzymały zamknięte kokpity i były intensywnie testowane przez Kriegsmarine. Przeprowadzono serię próbnych startów i lądowań z pokładu krążownika Köln na Bałtyku. Wyniki prób były bardzo dobre, maszyna zachowywała się w powietrzu stabilnie, nawet przy złej pogodzie, a dzięki umieszczeniu silnika za fotelem pilota, miał on bardzo dobrą widoczność, przez co Fl 282 idealnie nadawał się do zadań rozpoznawczych. Głównym pilotem doświadczalnym Flettnera był Hans Fuisting, który odpowiadał również za szkolenie przyszłych pilotów śmigłowców – w trakcie wojny takie szkolenie ukończyło 50 pilotów.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282

    Pozytywna ocena ze strony Kriegsmarine sprawiła, że projektem zainteresowało się nawet Luftwaffe. Flettner otrzymał zamówienie na 1000 maszyn, które miały powstać w zakładach BMW w Monachium i Eisenach. Niestety po zbudowaniu około 24 egzemplarzy produkcję przerwano, z powodu alianckich nalotów, które zniszczyły fabryki.

    Zbudowane egzemplarze różniły się od prototypów otwartym kokpitem. Wyróżnić można trzy wersje maszyn – jednoosobowe Fl 282A-1 i A-2, oraz dwuosobowe Fl 282B-1/B-2. Model  A-1 był przystosowany do operowania z pokładu krążownika, natomiast model A-2 przystosowano do operowania z pokładu okrętów podwodnych – maszyny miały być wykorzystywane do zadań rozpoznawczych. Wersje B-1 i B-2 były dwuosobowymi, lądowymi odmianami modelu A.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282

    Początkowo Fl 282 wykorzystywano w rejonie Morza Śródziemnego, gdzie śmigłowce prowadziły zadania rozpoznawcze dla okrętów eskortujących konwoje. W późniejszym etapie wojny pozostałe maszyny znalazły się na froncie wschodnim, gdzie wykorzystywano je do zadań rozpoznawczych oraz kierowania ogniem artylerii. Kilka egzemplarzy wzięło udział w obronie Berlina, jednak większość z nich została zniszczona przez sowieckie lotnictwo.

    Do naszych czasów przetrwał jeden Fl 282 zdobyty przez Rosjan w bazie Rangsdorf oraz dwa Fl 282 zdobyte przez Amerykanów w Mühldorf w Bawarii. Maszyny po przejęciu wykorzystywano do testów. Po wojnie Anton Flettner trafił do USA, gdzie kontynuował prace nad śmigłowcami w firmie Kaman.

    Flettner Fl 282 chociaż powstał w zaledwie 24 egzemplarzach, był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym śmigłowcem. Chociaż system dwóch wirników zastosowany w nim nie przyjął się na szerszą skalę z powodu swoich wad (małej nośności, uniemożliwiającej projektowanie większych maszyn), jest cały czas stosowany w niektórych śmigłowcach.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282
    Anton Flettner i jego Flettner Fl 282
    Anton Flettner i jego Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282 testowany przez Amerykanów po wojnie
    Flettner Fl 282 testowany przez Amerykanów po wojnie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleII wojna światowa na zdjęciach Alfreda Palmera
    Next Article Komin w Trbovlju – najwyższy komin w Europie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.