SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Flettner Fl 282 – pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie
    Flettner Fl 282 - pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie
    Flettner Fl 282 - pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie
    Artykuły

    Flettner Fl 282 – pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie

    Michał BanachBy Michał Banach8 listopada 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej, niemiecki konstruktor, Anton Flettner zaprojektował jedne z pierwszych na świecie śmigłowców. Jego szczytowym osiągnięciem był Flettner Fl 282, będący pierwszym na świecie produkowanym seryjnie śmigłowcem. Zbudowano około 24 egzemplarzy maszyn tego typu w kilku wersjach.

    Anton Fletteer (ur. 1.11.1885, zm. 29.12.1961) rozpoczął prace nad pierwszymi wiropłatami już w 1930 roku. Projektowane przez niego maszyny zwróciły uwagę Niemieckiej Marynarki Wojennej – Kriegsmarine, która zaczęła wspierać konstruktora oraz prowadzić testy jego maszyn. Flettner zaprojektował kilka wiropłatów, które niestety nie przetrwały prób. Dopiero w 1939 roku udało mu się opracować model Flettner Fl 265, który nie tylko przetrwał pierwsze próby, ale również zainteresował marynarkę wojenną.

    Flettner Fl 265
    Flettner Fl 265

    Maszyna miała 6 m długości i maksymalną masę startową około 1000 kg. Napęd stanowił siedmiocylindrowy silnik Bramo Sh.14A o mocy 160 KM, napędzający dwa zazębiające się wirniki. Niestety w trakcie intensywnych prób doszło do serii katastrof w których utracono wszystkie 6 zbudowanych maszyn. Większość katastrof spowodowana była problemami technicznymi. System dwóch zazębiających się wirników eliminował problem zjawiska momentu obrotowego, a tym samym nie było potrzeby montowania wirnika ogonowego.

    Zdobyte podczas prac nad Fl 265 doświadczenie pozwoliło jednak konstruktorowi na zaprojektowanie znacznie bardziej dopracowanego śmigłowca, jakim był Fl 282. Podobnie jak w przypadku poprzedniej maszyny, również i tym razem projektem zainteresowało się Kriegsmarine. Prototyp nowego śmigłowca ukończono w 1941 roku i skierowano na próby, głównie na Bałtyku.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282

    Maszyna miała 6,5 m długości, maksymalną masę startową około 1000 kg oraz napęd w postaci siedmiocylindrowego silnika Bramo Sh.14A o mocy 160 KM, zapewniającego prędkość maksymalną około 150 km/h i zasięg od 170-300 km (w zależności od przewożonego ładunku). Podobnie jak w Fl 265, Koliber, jak nazwano Fl 282, miał układ dwuwirnikowy, z zazębiającymi się łopatami, ustawionymi pod kątem 24 stopni.

    Dwa pierwsze prototypy otrzymały zamknięte kokpity i były intensywnie testowane przez Kriegsmarine. Przeprowadzono serię próbnych startów i lądowań z pokładu krążownika Köln na Bałtyku. Wyniki prób były bardzo dobre, maszyna zachowywała się w powietrzu stabilnie, nawet przy złej pogodzie, a dzięki umieszczeniu silnika za fotelem pilota, miał on bardzo dobrą widoczność, przez co Fl 282 idealnie nadawał się do zadań rozpoznawczych. Głównym pilotem doświadczalnym Flettnera był Hans Fuisting, który odpowiadał również za szkolenie przyszłych pilotów śmigłowców – w trakcie wojny takie szkolenie ukończyło 50 pilotów.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282

    Pozytywna ocena ze strony Kriegsmarine sprawiła, że projektem zainteresowało się nawet Luftwaffe. Flettner otrzymał zamówienie na 1000 maszyn, które miały powstać w zakładach BMW w Monachium i Eisenach. Niestety po zbudowaniu około 24 egzemplarzy produkcję przerwano, z powodu alianckich nalotów, które zniszczyły fabryki.

    Zbudowane egzemplarze różniły się od prototypów otwartym kokpitem. Wyróżnić można trzy wersje maszyn – jednoosobowe Fl 282A-1 i A-2, oraz dwuosobowe Fl 282B-1/B-2. Model  A-1 był przystosowany do operowania z pokładu krążownika, natomiast model A-2 przystosowano do operowania z pokładu okrętów podwodnych – maszyny miały być wykorzystywane do zadań rozpoznawczych. Wersje B-1 i B-2 były dwuosobowymi, lądowymi odmianami modelu A.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282

    Początkowo Fl 282 wykorzystywano w rejonie Morza Śródziemnego, gdzie śmigłowce prowadziły zadania rozpoznawcze dla okrętów eskortujących konwoje. W późniejszym etapie wojny pozostałe maszyny znalazły się na froncie wschodnim, gdzie wykorzystywano je do zadań rozpoznawczych oraz kierowania ogniem artylerii. Kilka egzemplarzy wzięło udział w obronie Berlina, jednak większość z nich została zniszczona przez sowieckie lotnictwo.

    Do naszych czasów przetrwał jeden Fl 282 zdobyty przez Rosjan w bazie Rangsdorf oraz dwa Fl 282 zdobyte przez Amerykanów w Mühldorf w Bawarii. Maszyny po przejęciu wykorzystywano do testów. Po wojnie Anton Flettner trafił do USA, gdzie kontynuował prace nad śmigłowcami w firmie Kaman.

    Flettner Fl 282 chociaż powstał w zaledwie 24 egzemplarzach, był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym śmigłowcem. Chociaż system dwóch wirników zastosowany w nim nie przyjął się na szerszą skalę z powodu swoich wad (małej nośności, uniemożliwiającej projektowanie większych maszyn), jest cały czas stosowany w niektórych śmigłowcach.

    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282
    Anton Flettner i jego Flettner Fl 282
    Anton Flettner i jego Flettner Fl 282
    Flettner Fl 282 testowany przez Amerykanów po wojnie
    Flettner Fl 282 testowany przez Amerykanów po wojnie
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułII wojna światowa na zdjęciach Alfreda Palmera
    Następny artykuł Komin w Trbovlju – najwyższy komin w Europie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Lynx 120 – projekt niemieckiego czołgu lekkiego

    26 kwietnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.