SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    • Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    • Słusznie zapomniany Northrop XFT
    • Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    • Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.
    • Rumuńska fregata Marasesti
    • Brak OC – jak uniknąć kary
    • Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      12 sierpnia 2022

      Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

      10 sierpnia 2022

      Słusznie zapomniany Northrop XFT

      8 sierpnia 2022

      Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      12 sierpnia 2022

      Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

      10 sierpnia 2022

      Słusznie zapomniany Northrop XFT

      8 sierpnia 2022

      Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

      5 sierpnia 2022

      Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

      10 lipca 2022

      Szafa chłodnicza. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    Caudron R.11 - samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    Caudron R.11 - samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    Artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    Michał BanachBy Michał Banach2 lipca 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Na pierwszy rzut oka Caudron R.11 wygląda jak typowy bombowiec z czasów I wojny światowej. Chociaż faktycznie miał być na pewnym etapie swojego istnienia bombowcem, zaprojektowano go jako samolot rozpoznawczy, a wykorzystywano jako myśliwiec eskortowy.

    W 1915 roku oblatany został samolot rozpoznawczy Caudron R.4. Maszyna weszła do eksploatacji w francuskich siłach powietrznych jesienią 1916 roku. Na bazie doświadczeń z prac nad samolotem, w zakładach Caudron rozpoczęto na początku 1917 roku prace nad jego bardziej bojową wersją, która otrzymała oznaczenie R.11. Pracami kierował Paul Deville.

    Caudron R.11
    Caudron R.11

    Samolot oblatano w marcu 1917 roku. Od pierwowzoru różnił się układem podwozia, rozpiętością skrzydeł oraz przede wszystkim przeznaczeniem. W podstawowej wersji miał to być samolot wielozadaniowy przystosowany do współpracy z wojskami lądowymi. Caudron R.11 miał 11,2 m długości i 18 m rozpiętości skrzydeł, oraz masę startową 2167 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Hispano-Suiza 8Bda o mocy 215 KM, zapewniające prędkość maksymalną 183 km/h i zasięg 600 km. Uzbrojenie samolotu składało się z 5 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm, a załoga liczyła 3 osoby.

    Początkowo zamówiono 1000 maszyn, jednak do końca wojny powstało jedynie 370. Do eksploatacji Caudron R.11 wszedł w lutym 1918 roku, początkowo jako samolot wsparcia, jednak szybko zaczęto je wykorzystywać jako myśliwce eskortowe dla eskadr bombowców Breuget XIV. Po ich wprowadzeniu znacząco spadły straty tych bombowców. Co ciekawe, aż 4 strzelców pokładowych z R.11 znalazło się na liście francuskich asów z czasów I wojny światowej. Najskuteczniejszym z nich był Mario Vitalis z 8 zestrzeleniami.

    Caudron R.11
    Caudron R.11

    W połowie 1918 roku rozpoczęto testy ulepszonej wersji R.11, oznaczonej jako R.12 i wyposażonej w mocniejsze silniki. Próby zakończono w 1919 roku, jednak nie zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji, ponieważ wzrost osiągów był minimalny.

    Caudron R.11 wykorzystywane były przez francuskie eskadry, ale dwa samoloty trafiły na testy do Wielkiej Brytanii jako bombowce, dwa kolejne do USA, a jeszcze dwa wykorzystywane były bojowo przez amerykańskie jednostki walczące we Francji. Ostatecznie w lipcu 1922 roku wszystkie Caudron R.11 wycofano z eksploatacji.

    Caudron R.11
    Caudron R.11

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNa smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    Następny artykuł Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    10 sierpnia 20223 Mins Read

    Pechowy lot numer 191

    2 sierpnia 20228 Mins Read

    Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa

    25 lipca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    18 lipca 20220

    Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy

    Nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, że gdy w 1939 roku w powietrze wzbił…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    12 sierpnia 2022

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    11 sierpnia 2022

    Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

    10 sierpnia 2022

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    9 sierpnia 2022

    Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    8 sierpnia 2022

    Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Artykuły
    4 lipca 20180

    Bibendum – krótka historia ludzika Michelin

    Charakterystyczny biały ludzik, wyglądający jak stos opon to jedna z najsłynniejszych i najstarszych maskotek firmowych…

    Motoryzacja
    7 września 20150

    Bostońskie wozy strażackie w lodzie – zdjęcia

    Pokryte grubą warstwą lodu bostońskie wozy strażackie sfotografowane prawdopodobnie w latach 20-tych podczas gaszenia pożaru…

    Artykuły
    2 maja 20210

    Clifton Suspension Bridge – symbol Bristolu

    Jednym z symboli Bristolu jest liczący 414 m długości most wiszący nad rzeką Avon -…

    Artykuły
    3 lutego 20180

    Śmigłowiec wielozadaniowy WSK SM-2

    W latach 50. w zakładach WSK-Świdnik rozpoczęto produkcję seryjną śmigłowców SM-1 (licencyjny Mi-1). Na jego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.