SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lokomotywa Southern Pacific class GS-4 4449
    Lokomotywa Southern Pacific class GS-4 4449
    Lokomotywa Southern Pacific class GS-4 4449
    Artykuły

    Lokomotywa Southern Pacific class GS-4 4449

    Michał BanachBy Michał Banach13 sierpnia 2017Updated:27 kwietnia 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Southern Pacific class GS-4 numer 4449 to jedna z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich lokomotyw. Zbudowano ją w maju 1941 roku jako jeden z ostatnich parowozów class GS-4 zamówionych przez Southern Pacific. Jest to również ostatni parowóz tego typu który przetrwał do naszych czasów i jest w pełni sprawny.

    Parowozy GS-4 były zmodyfikowanymi lokomotywami wywodzącymi się z modeli GS-2 i GS-3. Od swoich poprzedników różniły się podwójną lampą z przodu, mocniejszym silnikiem oraz przebudowaną, zamkniętą kabiną maszynisty. W latach 1941-1942 w Lima Locomotive Works zbudowano 28 parowozów tego typu. Wykorzystywały je linie Souther Pacific na trasach pasażerskich, przede wszystkim prowadząc pociągi Coast Daylight, San Joaquin Daylight, Lark, Cascade, Golden State and Sunset Limited.

    Southern Pacific class GS-4 4454
    Southern Pacific class GS-4 4454

    Wraz z włączeniem się Stanów Zjednoczonych w działania wojenne w grudniu 1941 roku, pociągi Southern Pacific zostały w większości przemalowane na czarno, tracąc swoje charakterystyczne pomarańczowo-czarne barwy – malowanie to określano jako Daylight. Dopiero po wojnie część z nich ponownie przemalowano w charakterystyczne barwy.

    Parowozy class GS-4 miały układ 4-8-4, długość całkowita wraz z tendrem wynosiła 33,5 m a masa całkowita wynosiła 357 ton. Prędkość maksymalna wynosiła według oficjalnych danych 180 km/h, ale najczęściej pociągi poruszały się z prędkością 120 km/h.

    Southern Pacific class GS-4 4449
    Southern Pacific class GS-4 4449

    Po wojnie wiele lokomotyw tego typu zostało przebudowanych – usunięto boczne ekrany aby ułatwić konserwację. Parowozy te wykorzystywano w pociągach pasażerskich do stycznia 1957 roku, a do 1958 roku wszystkie wycofano i zezłomowano za wyjątkiem parowozu 4449 zbudowanego w maju 1941 roku, który trafił do Oaks Amusement Park. 14 grudnia 1974 roku stojąca przez lata w parku lokomotywa została przetransportowana do Burlington Northern w Portland, gdzie rozpoczęto trwające do 21 kwietnia 1975 prace remontowe.Parowóz otrzymał wówczas barwy pociągu American Freedom – srebrno-czarno-czerwono-niebieskie.

    Wspólnie z kilkoma innymi lokomotywami, GS-4 4449 wykorzystywano do ciągnięcia pociągu American Freedom aż do grudnia 1976 roku. Następnie parowóz wrócił do Portland, gdzie zabezpieczono go w magazynie. W 1981 roku 4449 wrócił na tory, ale tym razem w swoich oryginalnych barwach pomarańczowo-czarnych.

    Southern Pacific class GS-4 4449 (fot. nieznany)
    Southern Pacific class GS-4 4449 (fot. nieznany)

    Parowóz z krótkimi przerwami pozostaje w eksploatacji i jest wykorzystywany podczas różnych imprez i wydarzeń związanych z koleją w całych Stanach Zjednoczonych. Ponadto organizowane są specjalne pociągi wycieczkowe. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich parowozów.

    Southern Pacific class GS-4 4449 (fot. Sam Churchill)
    Southern Pacific class GS-4 4449 (fot. Sam Churchill)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKatastrofa lotu Japan Airlines 123 (1985)
    Next Article Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.