Southern Pacific class GS-4 numer 4449 to jedna z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich lokomotyw. Zbudowano ją w maju 1941 roku jako jeden z ostatnich parowozów class GS-4 zamówionych przez Southern Pacific. Jest to również ostatni parowóz tego typu który przetrwał do naszych czasów i jest w pełni sprawny.

Parowozy GS-4 były zmodyfikowanymi lokomotywami wywodzącymi się z modeli GS-2 i GS-3. Od swoich poprzedników różniły się podwójną lampą z przodu, mocniejszym silnikiem oraz przebudowaną, zamkniętą kabiną maszynisty. W latach 1941-1942 w Lima Locomotive Works zbudowano 28 parowozów tego typu. Wykorzystywały je linie Souther Pacific na trasach pasażerskich, przede wszystkim prowadząc pociągi Coast Daylight, San Joaquin Daylight, Lark, Cascade, Golden State and Sunset Limited.

Southern Pacific class GS-4 4454

Southern Pacific class GS-4 4454

Wraz z włączeniem się Stanów Zjednoczonych w działania wojenne w grudniu 1941 roku, pociągi Southern Pacific zostały w większości przemalowane na czarno, tracąc swoje charakterystyczne pomarańczowo-czarne barwy – malowanie to określano jako Daylight. Dopiero po wojnie część z nich ponownie przemalowano w charakterystyczne barwy.

Parowozy class GS-4 miały układ 4-8-4, długość całkowita wraz z tendrem wynosiła 33,5 m a masa całkowita wynosiła 357 ton. Prędkość maksymalna wynosiła według oficjalnych danych 180 km/h, ale najczęściej pociągi poruszały się z prędkością 120 km/h.

Southern Pacific class GS-4 4449

Southern Pacific class GS-4 4449

Po wojnie wiele lokomotyw tego typu zostało przebudowanych – usunięto boczne ekrany aby ułatwić konserwację. Parowozy te wykorzystywano w pociągach pasażerskich do stycznia 1957 roku, a do 1958 roku wszystkie wycofano i zezłomowano za wyjątkiem parowozu 4449 zbudowanego w maju 1941 roku, który trafił do Oaks Amusement Park. 14 grudnia 1974 roku stojąca przez lata w parku lokomotywa została przetransportowana do Burlington Northern w Portland, gdzie rozpoczęto trwające do 21 kwietnia 1975 prace remontowe.Parowóz otrzymał wówczas barwy pociągu American Freedom – srebrno-czarno-czerwono-niebieskie.

Wspólnie z kilkoma innymi lokomotywami, GS-4 4449 wykorzystywano do ciągnięcia pociągu American Freedom aż do grudnia 1976 roku. Następnie parowóz wrócił do Portland, gdzie zabezpieczono go w magazynie. W 1981 roku 4449 wrócił na tory, ale tym razem w swoich oryginalnych barwach pomarańczowo-czarnych.

Southern Pacific class GS-4 4449

Southern Pacific class GS-4 4449

Parowóz z krótkimi przerwami pozostaje w eksploatacji i jest wykorzystywany podczas różnych imprez i wydarzeń związanych z koleją w całych Stanach Zjednoczonych. Ponadto organizowane są specjalne pociągi wycieczkowe. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich parowozów.

Southern Pacific class GS-4 4449

Southern Pacific class GS-4 4449