SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę
    RMS Caronia - statek, który wyprzedzał swoją epokę
    Artykuły

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Michał BanachBy Michał Banach25 września 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką, albo rzadziej między bardziej odległymi zakątkami świata. Dopiero po II wojnie światowej pojawił się pomysł regularnego wykorzystywania transatlantyków w roli statków wycieczkowych, pływających od portu, do portu po ciepłych wodach. Zbudowany w 1947 roku liniowiec RMS Caronia od początku budowany był jako statek pasażerski i wycieczkowiec.

    Krótko po zakończeniu II wojny światowej linie żeglugowe Cunard White Star Line wykorzystywały na trasie transatlantyckiej liniowce RMS Queen Mary, RMS Queen Elizabeth oraz RMS Mauretania. Były to typowe liniowce, przystosowane do rejsów przez ocean, ale nie nadające się do rejsów wycieczkowych, którymi zarząd linii zaczął się coraz bardziej interesować. W związku z tym w 1946 roku w stoczni John Brown and Company w Clydebank złożono zamówienie na nowy liniowiec od początku projektowany jako transatlantyk i wycieczkowiec.

    RMS Caronia
    RMS Caronia

    Jednostka otrzymała nazwę RMS Caronia. W pierwotnej konfiguracji miała tonaż 34 183 BRT i 217 m długości. Napęd stanowiły turbiny parowe o mocy 35 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 22 węzłów. W przeciwieństwie do typowych liniowców, Caronia otrzymała zupełnie inną konfigurację kabin. W każdej umieszczono łazienkę, co było sporą nowością. Wszystkie kabiny miały podobny standard, ale możliwe było ich podzielenie na dwie klasy – 1 klasę dla 581 osób i klasę turystyczną dla 351 osób – łącznie 932 pasażerów. Wśród udogodnień dla pasażerów znalazł się m.in. basen na pokładzie, dwie przestronne restauracje oferujące to samo menu.

    Stępkę pod statek położono 13 lutego 1946 roku, wodowanie miało miejsce 30 października 1947 roku (uczestniczyła w niej Księżna Elżbieta, obecnie Królowa Elżbieta II). Prace wykończeniowe prowadzono do grudnia 1948 roku, a pierwszy rejs miał miejsce 4 stycznia 1949 roku.

    Od początku statek wykorzystywany był w rejsach transatlantyckich w sezonie letnim, oraz wycieczkowych w sezonie zimowym. Ze względu na charakterystyczne zielone malowanie statek otrzymał przydomek „The Green Goddess”. Rejsy na pokładzie Caronii przebiegały spokojnie. Dochodziło jedynie do sporadycznych incydentów, gdy statek wpływał na mielizny podczas manewrowania w pobliżu portów.

    RMS Caronia
    RMS Caronia

    W kolejnych latach statek przeszedł kilka remontów, które zwiększyły komfort podróży – dodano m.in. klimatyzację. W 1967 roku po raz pierwszy w historii eksploatacji statku, rejsy przyniosły stratę. Zdając sobie sprawę z pogarszającego się stanu jednostki (dla oszczędności nie dokonywano regularnych remontów), oraz pojawiania się nowszych i lepszych statków, władze linii podjęły decyzję o wycofaniu Caronii z eksploatacji i wystawieniu jej na sprzedaż. Na początku 1968 roku została ona sprzedana liniom Star Shipping, które planowały jej wykorzystanie w roli wycieczkowca na Karaibach.

    Z racji złego stanu technicznego, nowy właściciel podjął decyzję o gruntownym remoncie statku w Grecji. Tam też zamówiono nowe części zamienne dla zużytych silników i wyposażenia. W tym czasie zmieniono jej nazwę na SS Columbia. Jeszcze w trakcie prac remontowych kontrolę nad statkiem przejął inny armator, który ponownie zmienił nazwę na SS Caronia.

    Do służby statek wrócił w lutym 1969 roku, jednak podczas drugiego rejsu doszło do wypadku w maszynowni, w wyniku którego uszkodzeniu uległy silniki, a jedna osoba zginęła. Pozbawiony napędu i elektryczności statek został przeholowany do Nowego Jorku w celu przeprowadzenia remontu. Ten nigdy jednak nie został zrealizowany, ponieważ analiza kosztów wykazywała nieopłacalność prac. Do 1974 roku Caronia stała w doku stopniowo niszczejąc i przynosząc straty właścicielowi statku.

    RMS Caronia
    RMS Caronia

    W tej sytuacji podjęto decyzję o złomowaniu dawnego liniowco-wycieczkowca. Niemiecki holownik Hamburg miał go przeholować do stoczni złomowej na Tajwanie. Podczas rejsu, w pobliżu Hawajów statek zaczął się przechylać, co groziło zatonięciem, ale po naprawach jednostka kontynuowała rejs. 12 sierpnia 1974 roku holownik wraz z Caronią wpłynął w sztorm w pobliżu wyspy Guam. Hamburg stracił napęd, przez co trzeba było odciąć liny holownicze. Pozostawiony własnemu losowi liniowiec wpadł na skały w pobliżu zatoki Apra, gdzie zahaczył o znajdujący się pod wodą wrak okrętu desantowego.

    Targana falami jednostka zaczęła się przełamywać i zablokowała wejście do zatoki. Natychmiast podjęto decyzję o jej usunięciu, ale nie było to takie proste, ponieważ we wraku okrętu desantowego odnaleziono olbrzymie ilości materiałów wybuchowych i amunicji z czasów wojny, które mogły eksplodować. Dopiero po ich usunięciu, zaczęto ciąć wrak Caronii. Do stycznia 1975 roku usunięto większość blokujących zatokę elementów statku, a do końca roku usunięto wszystkie pozostałości po nim.

    Wrak SS Caronia
    Wrak SS Caronia

    Caronia zakończyła swój żywot po zaledwie 25 latach eksploatacji, w tym 19 latach rejsów. Chociaż w swoim czasie wyprzedzała inne jednostki pod względem swojej konfiguracji i przeznaczenia, szybko stała się jednym z wielu liniowców przystosowanych do rejsów wycieczkowych. Mimo to, statek ten zapisał się w historii jako jeden z pierwszych, które zbudowano od początku do pełnienia roli liniowca i wycieczkowca.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCzym się kierować przy wyborze ubezpieczenia AC?
    Następny artykuł Arado Ar 232 – prekursor współczesnych samolotów transportowych
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.