SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę
    RMS Caronia - statek, który wyprzedzał swoją epokę
    Artykuły

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Michał BanachBy Michał Banach25 września 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką, albo rzadziej między bardziej odległymi zakątkami świata. Dopiero po II wojnie światowej pojawił się pomysł regularnego wykorzystywania transatlantyków w roli statków wycieczkowych, pływających od portu, do portu po ciepłych wodach. Zbudowany w 1947 roku liniowiec RMS Caronia od początku budowany był jako statek pasażerski i wycieczkowiec.

    Krótko po zakończeniu II wojny światowej linie żeglugowe Cunard White Star Line wykorzystywały na trasie transatlantyckiej liniowce RMS Queen Mary, RMS Queen Elizabeth oraz RMS Mauretania. Były to typowe liniowce, przystosowane do rejsów przez ocean, ale nie nadające się do rejsów wycieczkowych, którymi zarząd linii zaczął się coraz bardziej interesować. W związku z tym w 1946 roku w stoczni John Brown and Company w Clydebank złożono zamówienie na nowy liniowiec od początku projektowany jako transatlantyk i wycieczkowiec.

    RMS Caronia
    RMS Caronia

    Jednostka otrzymała nazwę RMS Caronia. W pierwotnej konfiguracji miała tonaż 34 183 BRT i 217 m długości. Napęd stanowiły turbiny parowe o mocy 35 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 22 węzłów. W przeciwieństwie do typowych liniowców, Caronia otrzymała zupełnie inną konfigurację kabin. W każdej umieszczono łazienkę, co było sporą nowością. Wszystkie kabiny miały podobny standard, ale możliwe było ich podzielenie na dwie klasy – 1 klasę dla 581 osób i klasę turystyczną dla 351 osób – łącznie 932 pasażerów. Wśród udogodnień dla pasażerów znalazł się m.in. basen na pokładzie, dwie przestronne restauracje oferujące to samo menu.

    Stępkę pod statek położono 13 lutego 1946 roku, wodowanie miało miejsce 30 października 1947 roku (uczestniczyła w niej Księżna Elżbieta, obecnie Królowa Elżbieta II). Prace wykończeniowe prowadzono do grudnia 1948 roku, a pierwszy rejs miał miejsce 4 stycznia 1949 roku.

    Od początku statek wykorzystywany był w rejsach transatlantyckich w sezonie letnim, oraz wycieczkowych w sezonie zimowym. Ze względu na charakterystyczne zielone malowanie statek otrzymał przydomek „The Green Goddess”. Rejsy na pokładzie Caronii przebiegały spokojnie. Dochodziło jedynie do sporadycznych incydentów, gdy statek wpływał na mielizny podczas manewrowania w pobliżu portów.

    RMS Caronia
    RMS Caronia

    W kolejnych latach statek przeszedł kilka remontów, które zwiększyły komfort podróży – dodano m.in. klimatyzację. W 1967 roku po raz pierwszy w historii eksploatacji statku, rejsy przyniosły stratę. Zdając sobie sprawę z pogarszającego się stanu jednostki (dla oszczędności nie dokonywano regularnych remontów), oraz pojawiania się nowszych i lepszych statków, władze linii podjęły decyzję o wycofaniu Caronii z eksploatacji i wystawieniu jej na sprzedaż. Na początku 1968 roku została ona sprzedana liniom Star Shipping, które planowały jej wykorzystanie w roli wycieczkowca na Karaibach.

    Z racji złego stanu technicznego, nowy właściciel podjął decyzję o gruntownym remoncie statku w Grecji. Tam też zamówiono nowe części zamienne dla zużytych silników i wyposażenia. W tym czasie zmieniono jej nazwę na SS Columbia. Jeszcze w trakcie prac remontowych kontrolę nad statkiem przejął inny armator, który ponownie zmienił nazwę na SS Caronia.

    Do służby statek wrócił w lutym 1969 roku, jednak podczas drugiego rejsu doszło do wypadku w maszynowni, w wyniku którego uszkodzeniu uległy silniki, a jedna osoba zginęła. Pozbawiony napędu i elektryczności statek został przeholowany do Nowego Jorku w celu przeprowadzenia remontu. Ten nigdy jednak nie został zrealizowany, ponieważ analiza kosztów wykazywała nieopłacalność prac. Do 1974 roku Caronia stała w doku stopniowo niszczejąc i przynosząc straty właścicielowi statku.

    RMS Caronia
    RMS Caronia

    W tej sytuacji podjęto decyzję o złomowaniu dawnego liniowco-wycieczkowca. Niemiecki holownik Hamburg miał go przeholować do stoczni złomowej na Tajwanie. Podczas rejsu, w pobliżu Hawajów statek zaczął się przechylać, co groziło zatonięciem, ale po naprawach jednostka kontynuowała rejs. 12 sierpnia 1974 roku holownik wraz z Caronią wpłynął w sztorm w pobliżu wyspy Guam. Hamburg stracił napęd, przez co trzeba było odciąć liny holownicze. Pozostawiony własnemu losowi liniowiec wpadł na skały w pobliżu zatoki Apra, gdzie zahaczył o znajdujący się pod wodą wrak okrętu desantowego.

    Targana falami jednostka zaczęła się przełamywać i zablokowała wejście do zatoki. Natychmiast podjęto decyzję o jej usunięciu, ale nie było to takie proste, ponieważ we wraku okrętu desantowego odnaleziono olbrzymie ilości materiałów wybuchowych i amunicji z czasów wojny, które mogły eksplodować. Dopiero po ich usunięciu, zaczęto ciąć wrak Caronii. Do stycznia 1975 roku usunięto większość blokujących zatokę elementów statku, a do końca roku usunięto wszystkie pozostałości po nim.

    Wrak SS Caronia
    Wrak SS Caronia

    Caronia zakończyła swój żywot po zaledwie 25 latach eksploatacji, w tym 19 latach rejsów. Chociaż w swoim czasie wyprzedzała inne jednostki pod względem swojej konfiguracji i przeznaczenia, szybko stała się jednym z wielu liniowców przystosowanych do rejsów wycieczkowych. Mimo to, statek ten zapisał się w historii jako jeden z pierwszych, które zbudowano od początku do pełnienia roli liniowca i wycieczkowca.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzym się kierować przy wyborze ubezpieczenia AC?
    Next Article Arado Ar 232 – prekursor współczesnych samolotów transportowych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.