SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki czołg ciężki IS-4
    Radziecki czołg ciężki IS-4
    Radziecki czołg ciężki IS-4
    Artykuły

    Radziecki czołg ciężki IS-4

    Michał BanachBy Michał Banach19 lutego 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej w ZSRR rozpoczęto prace nad kilkoma projektami czołgów ciężkich. Jednym z nich był opracowany przez Lwa Trojanowa czołg ciężki IS-4. Chociaż miał być konkurencją dla IS-a-3, ze względu na dużą masę i problemy eksploatacyjne, okazał się ślepą uliczką i po wyprodukowaniu serii 258 czołgów, zaprzestano jego dalszej produkcji.

    Geneza

    Na mocy wydanego w kwietniu 1944 roku przez Ludowy Komisariat Przemysłu Czołgowego rozporządzenia, nakazującego najważniejszym radzieckim biurom konstrukcyjnym opracowanie nowego czołgu ciężkiego, będącego następcą wozów typu IS-2, w Czelabińskiej Fabryce Traktorów rozpoczęto prace nad czołgiem ciężkim IS-3. Głównym konstruktorem tego czołgu był Ż. J. Kotin.

    Radzieckie czołgi IS-2 w Berlinie
    Radzieckie czołgi IS-2 w Berlinie

    Niezależnie, pracujący w tych samych zakładach Lew S. Trojanow rozpoczął prace nad własnym projektem nowego czołgu ciężkiego. Projekt utrzymywano w całkowitej tajemnicy przed samym Kotinem, ponieważ oficjalnie Trojanow nie otrzymał polecenia rozpoczęcia prac (w tym czasie wszelkie prace projektowe nad nowymi czołgami wymagały oficjalnej zgody władz). Prace finansowano z budżetu wewnętrznego Czelabińskiej fabryki.

    Model nowego pojazdu oznaczonego jako Obiekt 701 zaczęto budować latem 1944 roku, a sam prototyp powstał pod koniec roku i otrzymał oznaczenie Obiekt 701-2. Pod względem konstrukcji, pojazd posiadał kadłub o standardowej konstrukcji z prostymi płytami pancernymi z przodu, a nie z „nosem szczupaka”, charakterystycznym dla projektów Kotina. W odlewanej wieży zamierzano zamontować armatę S-34 kalibru 100 mm, a jako napęd wykorzystano zmodyfikowany silnik W-2, oznaczony jako W-12 i dysponujący mocą 750 KM. Pancerz przedni i boczny miał grubość 160 mm.

    Czołg ciężki IS-3
    Czołg ciężki IS-3

    Zbudowano dwa prototypy tego pojazdu, różniące się uzbrojeniem – w pierwszym zainstalowano prototypową armatę kalibru 100 mm, a w drugim również prototypową armatę S-34-1 kalibru 122 mm (zamiast standardowego działa D-25T). Ze względu na dużą masę pojazdu wynoszącą 55,9 tony, oraz problemy z uzbrojeniem, po serii prób przeprowadzonych pod koniec 1944, rozpoczęto prace nad kolejnym prototypem oznaczonym jako Obiekt 701-5.

    Pojazd otrzymał nową wieżę z armatą S-34P kalibru 122 mm, składającą się z elementów pochodzących z działa S-34 i lufy A-19 (kalibru 122 mm). Zwiększono również grubość pancerza wieży, przez co masa pojazdu wzrosła do 58,5 tony. Próby czołgu przeprowadzone wiosną 1945 roku wykazały jednak, że zainstalowane uzbrojenie nie spełnia oczekiwań, a sam pojazd wymaga licznych poprawek.

    IS-4
    IS-4

    W związku z tym rozpoczęto prace nad kolejnym prototypem oznaczonym jako Obiekt 701-6 (do budowy którego wykorzystano kadłub Obiektu 701-5), w którym przekonfigurowano wnętrze oraz zainstalowano nową, cięższą wieżę, chronioną z przodu pancerzem o grubości 250 mm. Zainstalowano w niej standardową armatę D-25T kalibru 122 mm. Zmiany w konstrukcji pociągnęły za sobą dalszy wzrost masy, tym razem do aż 60 ton.

    IS-4

    Próby Obiektu 701-6 przebiegły zadowalająco, w związku z czym władze zleciły w 1947 roku wybudowanie serii próbnej tych czołgów. Wprowadzono je do służby pod oznaczeniem IS-4. Do 1949 roku wyprodukowano łącznie 233 pojazdy (w tym prototypy), po czym dalsze prace przerwano z powodu problemów eksploatacyjnych trapiących czołgi oraz bardzo wysokich kosztów produkcji, wynoszących 994 tys. rubli za pojazd, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w przypadku IS-3.

    IS-4
    IS-4

    IS-4 miały problemy z przekładnią, która nie była dostosowana do tak ciężkiego pojazdu. Kolejnym problemem była sama masa czołgu, która utrudniała jego transport i eksploatację, głównie z powodu niewystarczającej nośności mostów drogowych w ZSRR. Mimo to zbudowane czołgi skierowano do kilku jednostek bojowych, które operowały głównie na wschodzie Związku Radzieckiego. W 1951 roku zbudowano jeszcze 25 czołgów IS-4 oznaczonych jako IS-4M, dysponujących nieco poprawionymi podzespołami. Część starszych czołgów zmodernizowano później do tej samej wersji.

    Szybko okazało się jednak, że czołgi IS-4 są nieudanymi pojazdami. Ich wartość bojowa, mimo zastosowania grubego opancerzenia prezentowała się mizernie, nawet w porównaniu do czołgów IS-8/T-10, dysponujących cieńszym, ale lepiej rozmieszczonym opancerzeniem. Również uzbrojenie czołgów nie działało na ich korzyść, ponieważ wszystkie ówczesne radzieckie czołgi ciężkie wykorzystywały armaty kalibru 122 mm.

    IS-4 (fot. Wkimedia Commons)
    IS-4 (fot. Wkimedia Commons)

    W związku z tym czołgi te zaczęto stopniowo wycofywać z jednostek liniowych. Nie oznaczało to jednak ich końca, ponieważ wiele z nich wykorzystano przy budowie stacjonarnych punktów oporu na granicy z Chinami. W tej roli czołgi IS-4 wykorzystywano przez kolejnych kilkanaście lat. Z czasem wraz z likwidacją tych garnizonów, czołgi usuwano i złomowano. Do naszych czasów oficjalnie przetrwały tylko 3 wozy, oraz kilka wraków, które znajdują się jeszcze gdzieś na wschodzie Rosji lub np. w Kazachstanie.

    Dane taktyczno-techniczne

    IS-4 miał 9,79 m długości, 3,26 m szerokości i 2,48 m wysokości, oraz masę 60 ton. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla o pojemności 38,8 litra i mocy 750 KM, zapewniający prędkość maksymalną 41-43 km/h na drodze, oraz zasięg 170 km na drodze i 80-100 km w terenie.

    Pancerz czołgu miał grubość 160 mm z przodu i boku kadłuba, oraz 100 mm z tyłu. Wieża chroniona była pancerzem o grubości 250 mm z przodu i 160-170 mm z boku i tyłu. Uzbrojenie składało się z armaty D-25T kalibru 122 mm, sprzężonej z karabinem maszynowym DSzK kalibru 12,7 mm. Drugi taki karabin umieszczono ona wieży. Załoga liczyła 4 żołnierzy.

    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKonkurs urodzinowy portalu SmartAge.pl nr. 3
    Next Article London deep-level shelters – zapomniane schrony pod Londynem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.