SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Radziecki czołg ciężki IS-4
    Radziecki czołg ciężki IS-4
    Radziecki czołg ciężki IS-4
    Artykuły

    Radziecki czołg ciężki IS-4

    Michał BanachBy Michał Banach19 lutego 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej w ZSRR rozpoczęto prace nad kilkoma projektami czołgów ciężkich. Jednym z nich był opracowany przez Lwa Trojanowa czołg ciężki IS-4. Chociaż miał być konkurencją dla IS-a-3, ze względu na dużą masę i problemy eksploatacyjne, okazał się ślepą uliczką i po wyprodukowaniu serii 258 czołgów, zaprzestano jego dalszej produkcji.

    Geneza

    Na mocy wydanego w kwietniu 1944 roku przez Ludowy Komisariat Przemysłu Czołgowego rozporządzenia, nakazującego najważniejszym radzieckim biurom konstrukcyjnym opracowanie nowego czołgu ciężkiego, będącego następcą wozów typu IS-2, w Czelabińskiej Fabryce Traktorów rozpoczęto prace nad czołgiem ciężkim IS-3. Głównym konstruktorem tego czołgu był Ż. J. Kotin.

    Radzieckie czołgi IS-2 w Berlinie
    Radzieckie czołgi IS-2 w Berlinie

    Niezależnie, pracujący w tych samych zakładach Lew S. Trojanow rozpoczął prace nad własnym projektem nowego czołgu ciężkiego. Projekt utrzymywano w całkowitej tajemnicy przed samym Kotinem, ponieważ oficjalnie Trojanow nie otrzymał polecenia rozpoczęcia prac (w tym czasie wszelkie prace projektowe nad nowymi czołgami wymagały oficjalnej zgody władz). Prace finansowano z budżetu wewnętrznego Czelabińskiej fabryki.

    Model nowego pojazdu oznaczonego jako Obiekt 701 zaczęto budować latem 1944 roku, a sam prototyp powstał pod koniec roku i otrzymał oznaczenie Obiekt 701-2. Pod względem konstrukcji, pojazd posiadał kadłub o standardowej konstrukcji z prostymi płytami pancernymi z przodu, a nie z „nosem szczupaka”, charakterystycznym dla projektów Kotina. W odlewanej wieży zamierzano zamontować armatę S-34 kalibru 100 mm, a jako napęd wykorzystano zmodyfikowany silnik W-2, oznaczony jako W-12 i dysponujący mocą 750 KM. Pancerz przedni i boczny miał grubość 160 mm.

    Czołg ciężki IS-3
    Czołg ciężki IS-3

    Zbudowano dwa prototypy tego pojazdu, różniące się uzbrojeniem – w pierwszym zainstalowano prototypową armatę kalibru 100 mm, a w drugim również prototypową armatę S-34-1 kalibru 122 mm (zamiast standardowego działa D-25T). Ze względu na dużą masę pojazdu wynoszącą 55,9 tony, oraz problemy z uzbrojeniem, po serii prób przeprowadzonych pod koniec 1944, rozpoczęto prace nad kolejnym prototypem oznaczonym jako Obiekt 701-5.

    Pojazd otrzymał nową wieżę z armatą S-34P kalibru 122 mm, składającą się z elementów pochodzących z działa S-34 i lufy A-19 (kalibru 122 mm). Zwiększono również grubość pancerza wieży, przez co masa pojazdu wzrosła do 58,5 tony. Próby czołgu przeprowadzone wiosną 1945 roku wykazały jednak, że zainstalowane uzbrojenie nie spełnia oczekiwań, a sam pojazd wymaga licznych poprawek.

    IS-4
    IS-4

    W związku z tym rozpoczęto prace nad kolejnym prototypem oznaczonym jako Obiekt 701-6 (do budowy którego wykorzystano kadłub Obiektu 701-5), w którym przekonfigurowano wnętrze oraz zainstalowano nową, cięższą wieżę, chronioną z przodu pancerzem o grubości 250 mm. Zainstalowano w niej standardową armatę D-25T kalibru 122 mm. Zmiany w konstrukcji pociągnęły za sobą dalszy wzrost masy, tym razem do aż 60 ton.

    IS-4

    Próby Obiektu 701-6 przebiegły zadowalająco, w związku z czym władze zleciły w 1947 roku wybudowanie serii próbnej tych czołgów. Wprowadzono je do służby pod oznaczeniem IS-4. Do 1949 roku wyprodukowano łącznie 233 pojazdy (w tym prototypy), po czym dalsze prace przerwano z powodu problemów eksploatacyjnych trapiących czołgi oraz bardzo wysokich kosztów produkcji, wynoszących 994 tys. rubli za pojazd, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w przypadku IS-3.

    IS-4
    IS-4

    IS-4 miały problemy z przekładnią, która nie była dostosowana do tak ciężkiego pojazdu. Kolejnym problemem była sama masa czołgu, która utrudniała jego transport i eksploatację, głównie z powodu niewystarczającej nośności mostów drogowych w ZSRR. Mimo to zbudowane czołgi skierowano do kilku jednostek bojowych, które operowały głównie na wschodzie Związku Radzieckiego. W 1951 roku zbudowano jeszcze 25 czołgów IS-4 oznaczonych jako IS-4M, dysponujących nieco poprawionymi podzespołami. Część starszych czołgów zmodernizowano później do tej samej wersji.

    Szybko okazało się jednak, że czołgi IS-4 są nieudanymi pojazdami. Ich wartość bojowa, mimo zastosowania grubego opancerzenia prezentowała się mizernie, nawet w porównaniu do czołgów IS-8/T-10, dysponujących cieńszym, ale lepiej rozmieszczonym opancerzeniem. Również uzbrojenie czołgów nie działało na ich korzyść, ponieważ wszystkie ówczesne radzieckie czołgi ciężkie wykorzystywały armaty kalibru 122 mm.

    IS-4 (fot. Wkimedia Commons)
    IS-4 (fot. Wkimedia Commons)

    W związku z tym czołgi te zaczęto stopniowo wycofywać z jednostek liniowych. Nie oznaczało to jednak ich końca, ponieważ wiele z nich wykorzystano przy budowie stacjonarnych punktów oporu na granicy z Chinami. W tej roli czołgi IS-4 wykorzystywano przez kolejnych kilkanaście lat. Z czasem wraz z likwidacją tych garnizonów, czołgi usuwano i złomowano. Do naszych czasów oficjalnie przetrwały tylko 3 wozy, oraz kilka wraków, które znajdują się jeszcze gdzieś na wschodzie Rosji lub np. w Kazachstanie.

    Dane taktyczno-techniczne

    IS-4 miał 9,79 m długości, 3,26 m szerokości i 2,48 m wysokości, oraz masę 60 ton. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla o pojemności 38,8 litra i mocy 750 KM, zapewniający prędkość maksymalną 41-43 km/h na drodze, oraz zasięg 170 km na drodze i 80-100 km w terenie.

    Pancerz czołgu miał grubość 160 mm z przodu i boku kadłuba, oraz 100 mm z tyłu. Wieża chroniona była pancerzem o grubości 250 mm z przodu i 160-170 mm z boku i tyłu. Uzbrojenie składało się z armaty D-25T kalibru 122 mm, sprzężonej z karabinem maszynowym DSzK kalibru 12,7 mm. Drugi taki karabin umieszczono ona wieży. Załoga liczyła 4 żołnierzy.

    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Wrak IS-4 w Kazachstanie (fot. Evgen/airbase.ru)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKonkurs urodzinowy portalu SmartAge.pl nr. 3
    Następny artykuł London deep-level shelters – zapomniane schrony pod Londynem
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    8 maja 20222 Mins Read

    Nowozelandzki kołowo-gąsienicowy czołg lekki Schofield

    2 maja 20223 Mins Read

    Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

    28 kwietnia 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.