SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read57 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

      16 lutego 2023

      Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read146 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read6 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Piaggio P.108 – zapomniany włoski czterosilnikowy bombowiec
    Artykuły

    Piaggio P.108 – zapomniany włoski czterosilnikowy bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach26 czerwca 2017Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Piaggio P.108 - zapomniany włoski czterosilnikowy bombowiec
    Piaggio P.108 - zapomniany włoski czterosilnikowy bombowiec
    Podstawowym włoskim bombowcem podczas II wojny światowej był Savoia-Marchetti SM.79. W jego cieniu Regia Aeronautica (Włoskie Siły Powietrzne) wykorzystywały kilkanaście ciężkich, czterosilnikowych bombowców typu Piaggio P.108. Samoloty te mimo potencjału, nigdy nie zyskały popularności.

    Geneza

    W drugiej połowie lat 30. w zakładach Piaggio opracowano projekt ciężkiego bombowca Piaggio P.50. Samolot wyróżniał się oryginalną konstrukcją z czterema silnikami ustawionymi po dwa w układzie pchającym i ciągnącym. Powstały łącznie 3 prototypy różniące się układem silników i ogólną konstrukcją. Zaprojektowane przez Giovanniego Casiraghi samoloty nie zyskały jednak zainteresowania ze strony Regia Aeronautica.

    Piaggio P.50-I
    Piaggio P.50-I

    Nie zrażony tym konstruktor postanowił zaprojektować zupełnie nową maszynę, w bardziej tradycyjnym układzie. Projekt był w znacznym stopniu efektem własnej inicjatywy zakładów, a przedstawiciele sił powietrznych byli do niego nastawieni raczej umiarkowanie. Głównym powodem braku zainteresowania były przewidywane koszty takiego projektu oraz późniejsza, jednostkowa cena maszyn. Pod tym względem bardziej korzystne wydawały się bombowce typu Savoia-Marchetti SM.79 i Savoia-Marchetti SM.81.

    Z drugiej strony samoloty te były stosunkowo małe i mogły zabrać odpowiednio 1000 kg lub 2000 kg bomb. Prototyp Piaggio P.50 spokojnie mógł zabrać 2500 kg bomb, a nowa maszyna miała być zdolna do zabrania ponad 3000 kg bomb.

    Giovanni Casiraghi uznał również, że dobrym rozwiązaniem będzie zaprojektowanie jak najbardziej uniwersalnej maszyny, którą można by dostosować do innych zadań niż bombowe. Przede wszystkim rozważano wersję transportową, pasażerską a później również morską, przystosowaną do zwalczania okrętów nawodnych.

    Savoia-Marchetti SM.79
    Savoia-Marchetti SM.79

    Bolesny życiorys Piaggio P.108

    Prace nad nowym bombowcem wywodzącym się z znacznie zmodyfikowanego projektu P.50 zakończyły się oblotem pierwszego prototypu maszyny oznaczonej jako Piaggio P.108, który miał miejsce 24 listopada 1939 roku. Pierwsze testy wykazały, że samolot chociaż był dosyć trudny w pilotażu, spisywał się całkiem nieźle i wymagał tylko kilku poprawek.

    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B

    Niestety brak wsparcia ze strony Regia Aeronautica wpłynął na powolne wdrażanie poprawek, co doprowadziło do opóźnienia całego projektu.Pierwsze seryjne maszyny dostarczono dopiero w 1941 roku. Samolot miał całkowicie metalową konstrukcję i wyróżniał się wieloma nowatorskimi jak na Włochów rozwiązaniami technicznymi.

    P.108 miał 22,3 m długości, 32 m rozpiętości skrzydeł i ważył w zależności od wersji około 17 ton, a maksymalna masa startowa w przypadku wersji P.108B wynosiła 30 ton. Napęd stanowiły cztery silniki Piaggio P.XII RC.35 o mocy 1500 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną około 430 km/h. Opracowano 4 wersje samolotu, przystosowane do różnych zadań i nieznacznie różniące się konstrukcją, zwłaszcza kadłuba.

    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B

    Wersje

    P.108A Artigliere – czyli tzw. gunship, przystosowany do atakowania okrętów nawodnych. Samolot uzbrojony był w działo kalibru 90 mm, później zmienione na armatę kalibru 102 mm, zasilane z magazynka mieszczącego 6 lub 12 pocisków. Maszyna mogła ponadto zabrać 3 torpedy – dwie pod skrzydłami i jedną pod kadłubem. Zbudowano jeden egzemplarz, który rozpoczął testy 16 grudnia 1942 roku.

    Dużym wyzwaniem dla konstruktorów było opracowanie zasad użycia zamontowanej na pokładzie armaty, ponieważ jej duży kaliber i ograniczona szybkostrzelność wymagały opracowania od podstaw tabel artyleryjskich. Sporo trudności sprawiał również analogowy komputer balistyczny i celownik działa. Próby zakończono w maju 1943 roku. Regia Aeronautica początkowo zamówiła 5 nowych maszyn i 5 przebudowanych z wersji B lub C/T. Później zamówienie zmniejszono do 5 nowych maszyn, następnie tylko dwóch nowych maszyn, a ostatecznie zrezygnowano z niego całkowicie.

    Jedyny zbudowany P.108A wziął udział w kilku niepotwierdzonych operacjach bojowych a po kapitulacji Włoch został przejęty przez Niemców. Maszyna uległa zniszczeniu w wyniku alianckiego bombardowania, 11 marca 1944 roku na lotnisku San Giorgio. W trakcie prób wystrzelono łącznie ponad 280 pocisków.


    P.108B Bombardiere – podstawowy wariant P.108, czyli bombowiec. Według różnych źródeł zbudowano około 24 maszyn tego typu Samolot uzbrojony był w 5 karabinów maszynowych Breda kalibru 12,7 mm i 2 karabiny maszynowe Breda kalibru 7,7 mm. W trzech komorach bombowych możliwe było przenoszenie 3500 kg ładunku bomb.

    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B

    Samoloty w tej wersji swój chrzest bojowy przeszły 6 czerwca 1942 roku. Przez kolejne miesiące, aż do września 1943 roku bombowce wykonały 15 misji nad Gibraltarem, 28 nad Afryką Północną, 12 nad Sycylią i kilkanaście lotów rozpoznawczych i ataków na okręty (przy czym według źródeł tylko jeden atak na okręty jest w pełni potwierdzony). Znaczna część nalotów prowadzona była w nocy, aby zminimalizować ryzyko napotkania alianckich myśliwców.

    Podczas eksploatacji P.108B wyszły na jaw liczne problemy techniczne z silnikami, które często ulegały awariom. Jako maszyny bojowe P.108B spisywały się jednak całkiem nieźle, ale problemem była duża przewaga Aliantów w powietrzu, przez co bombowce był stosunkowo łatwym celem. Z wszystkich 24 zbudowanych maszyn tego typu, 6 utracono w trakcie nalotów, 4 w wypadkach, a 3 zmuszono do lądowania w Algierii oraz Hiszpanii.

    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B

    P.108C Civile – opracowana po 1939 roku wersja cywilna. Prace nad tą wersją rozpoczęto w związku z brakiem możliwości pozyskania amerykańskich samolotów pasażerskich i transportowych Boeing 307 Stratoliner. Samolot mógł zabrać na pokład 32 pasażerów w hermetyzowanej kabinie. Zakładano, że maszyny te będą wykorzystywane na trasach transatlantyckich, ale w trakcie wojny wszystkie te połączenia zostały zlikwidowane. W związku z tym samoloty te przebudowano do wersji transportowej – łącznie powstało około 6 maszyn tego typu.

    Piaggio P.108T
    Piaggio P.108T

    P.108T Transporto – wersja transportowa, będąca nieco uproszczoną odmianą P.108C. Samolot nie posiadał hermetyzowanej kabiny i mógł zabrać na pokład 12 ton ładunku, lub dwa rozłożone myśliwce Macchi C.200, 8 torped albo 60 w pełni wyposażonych żołnierzy. Samolot posiadał niewielkie uzbrojenie obronne, składające się z karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm.

    Kilka maszyn tego typu zostało przejętych przez Niemców we wrześniu 1943 roku i wykorzystanych na froncie wschodnim, gdzie spisywały się całkiem nieźle, zwłaszcza pod względem zdolności transportowych, znacznie większych niż w przypadku podstawowych niemieckich samolotów transportowych typu Junkers Ju-52. Łącznie z przebudowanymi P.108C powstało ponad 12 maszyn tego typu.

    Piaggio P.108T
    Piaggio P.108T

    P.133 – propozycja dalekiej modernizacji P.108B. Samolot miał mieć większe uzbrojenie obronne oraz możliwość przenoszenia 4800 kg bomb. Prace nad prototypem przerwano we wrześniu 1943 roku.

    P.108M – kolejna propozycja modernizacji P.108B, w której zmieniono uzbrojenie obronne. Prac nad prototypem nigdy nie zrealizowano.


    Podsumowanie

    Piaggio P.108 byl całkiem udanym samolotem, ale z braku zainteresowania Regia Aeronautica prace nad nim szły opornie. Samolot pod względem możliwości mógł konkurować z amerykańskim Boeingiem B-17 Flying Fortress oraz sowieckim Petlakowem Pe-8. Odpowiednikiem P.108 był również niemiecki ciężki bombowiec Junkers Ju 290 oraz japoński Nakajima  G8N.

    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B

    Włoskie bombowce powstały jednak zbyt późno i w zbyt małych ilościach, aby efektywnie wykorzystać je podczas walk. Gdyby maszyny były dostępne w 1940 roku, mogłyby z powodzeniem prowadzić bombardowania Gibraltaru oraz alianckich baz w Afryce Północnej. Ich wadą była również cena, ponieważ jeden P.108B kosztował 5,2 mln lirów, kiedy jeden SM.79 kosztował 1,7 mln lirów. W związku z tym Regia Aeronautica wolała pozostać przy mniejszych, trzysilnikowych bombowcach, których można było zamówić więcej.

    Warto jednak dodać, że P.108 były największymi seryjnie produkowanym i eksploatowanymi na większą skalę włoskimi samolotami bombowymi i transportowymi.

    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Piaggio P.108B
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleIrlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car
    Next Article Wypadek białoruskiego T-72B w Mińsku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    20 marca 20237 Mins Read982 Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read2K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    17 marca 2023

    Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 sierpnia 20172 Mins Read6 Views

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Mercedes zaprezentował w zeszłym roku swój concept Vision Mercedes-Maybach 6. Samochód dzięki swojemu niesamowitemu designowi…

    Artykuły
    25 stycznia 20172 Mins Read11 Views

    Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego

    Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów…

    Artykuły
    30 grudnia 20165 Mins Read53 Views

    Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)

    W nocy z 28 na 29 maja 1914 roku zatonął liniowiec RMS Empress of Ireland.…

    Artykuły
    19 października 20182 Mins Read

    Smartwear – inteligentne akcesoria dla aktywnych

    Smartwear to inteligentne dodatki przeznaczone do noszenia na ciele. Te wielozadaniowe gadżety umożliwiają szybki i…

    Artykuły
    11 kwietnia 20185 Mins Read2 Views

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi)…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.