SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner
    Artykuły

    Boeing 307 Stratoliner

    Michał BanachBy Michał Banach4 listopada 2015Updated:31 grudnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Lotnictwo pasażerskie przeżyło w latach 30. olbrzymią metamorfozę. W ciągu kilku lat małe, kilkuosobowe samoloty pasażerskie zamieniły się w olbrzymie, dwu- i czterosilnikowe maszyny, zdolne do lotów nawet przez Atlantyk. Jednym z punktów kulminacyjnych było wprowadzenie do eksploatacji samolotów Boeing 307 Stratoliner. Były one pierwszymi samolotami pasażerskimi z kabinami ciśnieniowymi.

    Geneza

    Historia Boeingów 307 sięga początku lat 30., kiedy rozpoczęły się prace nad czterosilnikowym ciężkim bombowcem B-17. Bo oblocie prototypu w 1935 roku, Boeing postanowił zbudować na bazie bombowca samolot pasażerski.

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner

    Nowa maszyna miała wyróżniać się kabiną ciśnieniową, która pozwoliłaby na loty na dużych wysokościach, powyżej tzw. strefy turbulencji. Nie tylko zwiększyłoby to komfort pasażerów, ale również pozwoliłoby na zwiększenie zasięgu i zmniejszenie zużycia paliwa.

    Podjęto również decyzję o wykorzystaniu maksymalnie jak największej ilości podzespołów z B-17, aby produkcja nowego samolotu była szybsza. Maszyna początkowo otrzymała oznaczenie Boeing 300, ale z czasem zmieniono je na Boeing 307 Stratoliner.

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner

    Samolot pasażerski z bombowca

    Konstruktorzy Boeinga wykorzystali skrzydła, napęd i ogon z B-17, które połączyli z nowym, znacznie szerszym kadłubem. We wnętrzu maszyny znalazło się miejsce dla 33 pasażerów, dwóch pilotów, dwóch członków załogi i inżyniera pokładowego.

    Rozpiętość skrzydeł samolotu wyniosła 33 metry, masa 13,6 ton, a maksymalna masa startowa ponad 20 ton. Napęd stanowiły cztery, 9-cylindrowe silniki Wright GR-1820-G105A o mocy 1100 KM każdy. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 388 km/h i przelotowej około 350 km/h. Zasięg wynosił 2820 km, a pułap, dzięki zastosowaniu kabiny ciśnieniowej 7102 metry.

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner

    Ze względu na wykorzystanie wielu gotowych elementów, Boeing nie zdecydował się na zbudowanie prototypu. Pierwszy gotowy samolot, miał być maszyną docelową, która po próbach trafiłaby do odbiorcy. Oblot Stratolinera miał miejsce 31 grudnia 1938 roku.

    Chociaż pierwszych kilka lotów było udanych, 18 marca 1939 roku maszyna rozbiła się w trakcie jednego z pokazów dla potencjalnych klientów – linii lotniczych KLM. Pilot miał zademonstrować lot z dwoma wyłączonymi silnikami na jednym skrzydle. Niestety z powodu złej konstrukcji statecznika, doszło do zablokowania sterów. Maszyna wpadła w korkociąg i rozbiła się. Wszyscy pasażerowie zginęli.

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner

    Po katastrofie przeprowadzono testy w tunelu aerodynamicznym, które pozwoliły na wyeliminowanie problemu. Po wprowadzeniu poprawek, w kwietniu pierwszy Boeing 307 trafił do odbiorcy, którym był Howard Hughes. Maszyna różniła się wyposażeniem od pozostałych Stratolinerów. Prawdopodobnie to właśnie ten egzemplarz przebudowano wiele lat później na łódź o nazwie Cosmic Muffin.

    Łącznie z feralnym pierwszym egzemplarzem zbudowano zaledwie 10 maszyn. 5 trafiło do linii TWA, 3 do Pan Am i jeden wspomniany dla Howarda Hughesa. Maszyny wykorzystywano głównie na trasach amerykańskich – transkontynentalnych oraz do Ameryki Południowej.

    Po wybuchu wojny, amerykańska armia odkupiła od linii TWA wszystkie pięć Stratolinerów i przebudowała je na maszyny transportowe dla wojska. Otrzymały wówczas oznaczenie Boeing C-75. Maszyny wykorzystywano do transportu ładunków i pasażerów przez Atlantyk do Wielkiej Brytanii oraz do Egiptu.

    W ramach przebudowy usunięto instalację ciśnieniową oraz zmieniono układ wnętrza. Zamontowano również dodatkowe zbiorniki paliwa, aby maszyny mogły spokojnie pokonać Atlantyk.

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner

    W 1944 roku C-75 zwrócono TWA, ponieważ do służby weszło kilka nowszych maszyn o lepszych osiągach, zaprojektowanych specjalnie dla armii. Maszyny zanim wróciły do cywilnej eksploatacji przeszły remonty i modernizacje. Największe zmiany dotyczyły skrzydeł, stateczników i silników, które zmodernizowano do standardu prezentowanego przez bombowce B-17G i B-29.

    Łączny koszt modernizacji wyniósł 2 mln dolarów (współcześnie około 27 mln dolarów). Warto dodać, że w 1938 roku Stratolinery kosztowały po 315 000 dolarów za sztukę (współcześnie około 5,3 mln dolarów). Maszyny powróciły do eksploatacji 1 kwietnia 1945 roku, ale bardzo szybko zastąpiły je nowsze samoloty, takie jak Lockheed Constellation.

    Samoloty należące do Pan Am nie przeszły modernizacji i w 1947 roku sprzedano je poza USA. Również TWA w 1951 roku sprzedała swoje Stratolinery. Nowymi odbiorcami były Francja, Kambodża, Laos, Ekwador i Haiti. Wszystkie maszyny wycofano z eksploatacji w połowie lat 70..

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner

    Do dnia dzisiejszego przetrwał jeden Boeing 307 Stratoliner, który można znaleźć w muzeum niedaleko Waszyngtonu. Drugi samolot prawie „przetrwał”, ponieważ jego kadłub wykorzystano do zbudowania łodzi o nazwie Cosmic Muffin.

    Zapomniany pionier

    Chociaż Boeing 307 był bardzo nowatorskim samolotem, jego kariera była wyjątkowo krótka. Wybuch wojny sprawił, że maszyny nie mogły być wykorzystywane aż tak intensywnie w lotach pasażerskich. Ponadto po wojnie do eksploatacji weszło wiele znacznie lepszych samolotów.

    Do dzisiaj Stratolinery należą jednak do jednych z najładniejszych samolotów pasażerskich.

    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing C-75
    Boeing C-75
    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner
    Boeing 307 Stratoliner (fot. Wikimedia Commons)
    Boeing 307 Stratoliner (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRenault ABJ
    Next Article Poznań na przełomie lat 50. i 60. – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.