SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Nakajima G8N Renzan – japoński prototypowy ciężki bombowiec
    Nakajima G8N Renzan - japoński prototypowy ciężki bombowiec
    Nakajima G8N Renzan - japoński prototypowy ciężki bombowiec
    Artykuły

    Nakajima G8N Renzan – japoński prototypowy ciężki bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach24 sierpnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Japonia korzystała głównie z jednosilnikowych maszyn i pewnej liczby dwusilnikowych bombowców. W 1942 roku podjęto jednak decyzję o rozpoczęciu prac nad ciężkim, czterosilnikowym bombowcem Nakajima G8N Renzan. Zbudowano 4 prototypy, ale z powodu sytuacji na froncie, nie rozpoczęto produkcji seryjnej a projekt skasowano w czerwcu 1945 roku.

    Geneza

    Podstawowymi japońskimi dwusilnikowymi, lądowymi bombowcami podczas II wojny światowej były Mitsubishi G4M. Maszyny te miały jednak stosunkowo mały zasięg jak na Pacyfik i nie był w stanie wspierać działań na bardziej oddalonych od Japonii wyspach. Pod koniec 1942 roku sytuacja na froncie wyglądała dla Japonii coraz gorzej. Tym samym pojawiło się zapotrzebowanie na nowy typ ciężkich bombowców dalekiego zasięgu, zdolnych do atakowania amerykańskich baz oraz nawet Australii.

    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan

    Po przeanalizowaniu wcześniejszych projektów, w grudniu 1942 roku dowództwo japońskiej armii zwróciło się do zakładów Nakajima z zamówieniem na „wielki bombowiec torpedowy”. Według założeń, maszyna miała mieć układ czterosilnikowy, aby uzyskać podobne osiągi i gabaryty do amerykańskiego Boeinga B-17 Flying Fortress (Japończycy zdobyli taką maszynę i ją dokładnie przebadali).

    W marcu 1943 roku doprecyzowano szczegóły projektu, a w maju oraz czerwcu przeanalizowano drewniane makiety maszyny. Od początku prace nad bombowcem były prowadzone w ścisłej tajemnicy, a sam projekt był dopracowywany w najmniejszym szczególe, ale zaprojektować jak najlepszy samolot. Oficjalne zlecenie na zbudowanie prototypu nowego bombowca wpłynęło 14 września 1943 roku. Maszyna otrzymała wówczas oznaczenie Nakajima G8N Renzan. Głównym inżynierem odpowiedzialnym za projekt został Ken’ichi Matsumura.

    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan

    Wielki bombowiec torpedowy

    Według założeń, Nakajima G8N Renzan miał być ciężkim, czterosilnikowym bombowcem o zasięgu 3700 km z pełnym ładunkiem bomb i maksymalnym 7408 km, zdolnym do osiągania prędkości 590 km/h. Jego uzbrojenie miało być na tyle silne, aby zapewnić ochronę przed atakami myśliwców ze wszystkich kierunków, bez martwych pól.

    Ze względu na chęć dopracowania projektu, pierwszy prototyp ukończono dopiero jesienią 1944 roku. Oblot maszyny miał miejsce 23 października 1944 roku. Samolot miał 22,9 m długości i 32,5 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 32 tony. Napęd stanowiły 4 osiemnastocylindrowe, gwiazdowe silniki Nakajima NK9K-L 24 Homare  o mocy 2000 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 593 km/h i przelotową 370 km/h. Zasięg w zależności od ładunku bomb wynosił 3704 do 7464 km.

    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan

    Uzbrojenie składało się z 6 działek kalibru 20 mm i 4 karabinów maszynowych kalibru 13 mm, a ładunek bomb lub torped mógł dochodzić do 4000 kg. Załoga liczyła 7 osób: dowódcy, dwóch pilotów, radiotelegrafisty, mechanika, bombardiera/nawigatora oraz tylnego strzelca.

    Pierwsze próby G8N przebiegały sprawnie. Mimo drobnych problemów, staranne podejście do projektu wyszło na plus. Zbudowano łącznie 4 prototypy, które poddawano próbom do połowy 1945 roku. Według założeń, w pierwszym etapie produkcji miało powstać 6 prototypów, 10 samolotów serii próbnej i 32 samoloty seryjne. Ostatecznie jednak nie udało się dokończyć produkcji, mimo iż 4 kolejne maszyny były na wstępnym etapie prac.

    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan

    22 czerwca 1945 roku projekt Nakajima G8N Renzan skasowano, ponieważ stracił on sens wobec sytuacji w jakiej znalazła się Japonia. Maszyny tego typy były bardziej ofensywnym uzbrojeniem, a w 1945 roku Japonia potrzebowała samoloty do obrony własnych wysp. Rozważano zaprojektowanie wersji G8N2 z mocniejszymi silnikami Mitsubishi MK9A o mocy 2200 KM, mającej być nosicielem pocisków-samolotów kamikadze Yokosuka MXY7, ale prac nie zrealizowano.

    Po kapitulacji Japonii Amerykanie przejęli jeden uszkodzony prototyp bombowca, który po naprawie 7 grudnia 1945 roku przeleciał do Oppama a potem na pokładzie USS Bogue trafił do USA gdzie poddano go testom. Po ich zakończeniu maszyna trafiła do muzeum w Petterson Field, ale w trakcie wojny w Korei podjęto decyzję o jego zezłomowaniu z racji braku miejsca w hangarach. Tym samym historia japońskiego bombowca dobiegła końca.

    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan

    Podsumowanie

    Przeprowadzone przez Amerykanów testy wykazały, że Nakajima G8N Renzan pod wieloma względami prezentował podobne możliwości bojowe do B-17 i B-24, ale ustępował B-29 Superfortress. Sama idea ciężkiego, czterosilnikowego bombowca w przypadku Japonii była nietypowym rozwiązaniem. Maszyna ta nie miała bowiem służyć do atakowania obiektów przemysłowych i miast wroga, a do wspierania działań na wyspach i morzu, w tym atakowania okrętów.

    Dodatkowo tak ambitny projekt bombowca był poza zasięgiem Japonii cierpiącej przez całą wojnę na deficyt materiałów strategicznych, m.in. aluminium potrzebnego do budowy bombowca. Użycie stali wpływało bowiem zbyt mocno na pogorszenie osiągów.

    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan
    Nakajima G8N Renzan

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZielony Most we Włocławku
    Next Article Wyścigowe modele BMW 328
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.