Greckie wybrzeże ze względu na liczne zatoczki i olbrzymią liczbę portów oraz kotwicowisk jest wręcz usiane wrakami statków. Niektóre z nich traktowane są wręcz jak atrakcje turystyczne. Inne, ze względu na swoje położenie są bardziej ukryte i niedostępne. Jedną z takich jednostek jest wrak promu pasażerskiego i liniowca MS Mediterranean Sky w zatoce Eleusis.

Leżący obecnie na burcie i częściowo zatopiony statek został zwodowany 30 marca 1953 roku jako City of York dla brytyjskiego armatora Ellerman Lines. Wraz z trzema siostrzanymi jednostkami wykonywał regularne rejsy między Londynem a portami w RPA przez Wyspy Kanaryjskie. Statek miał 165 m długości i tonaż 16 533 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki spalinowe Hawthorn-Leslie-Doxford 67LB6 o mocy 12 850 KM, zapewniające prędkość 16,5 węzła.

City of York (fot. Wolfgang Fricke)
City of York (fot. Wolfgang Fricke)

Statek wraz z siostrzanymi jednostkami był intensywnie wykorzystywany przez lata, ale wraz z rosnącą popularnością podróży lotniczych zaczął stawać się nieekonomiczny. W związku z tym w 1971 roku wszystkie cztery jednostki zostały sprzedane greckiemu armatorowi Karageorgis Lines. Ze względu na zużycie, tylko City of York i City of Exeter zostały przebudowane i wcielone do regularnej służby. Pozostałe dwa – City of Port Elizabeth i City of Durban stały się z czasem dawcami części zmienianych i jednostkami pomocniczymi (ten ostatni zezłomowano w 1974 roku).

W wyniku przebudowy statek bardzo się zmienił, stając się promem pasażersko-samochodowym i wycieczkowcem w jednym. Dawne ładownie przekształcono w pokłady samochodowe dla 300 aut (lub 200 samochodów osobowych i 60 ciężarówek). Kabiny również przerobiono tak, aby mieściły 800 osób. Jednostka otrzymała wówczas nazwę MS Mediterranean Sky. Przez kolejne lata statek wykorzystywany był na Morzu Śródziemnym, ale z czasem koszty jego eksploatacji stały się zbyt wysokie. W związku z tym w latach 80. wspólnie z siostrzanym Mediterranean Sea (ex-City of Exeter) statek był wielokrotnie czarterowany przez różnych armatorów, a nawet przez Royal Navy i US Navy.

MS Mediterranean Sky w 1986 roku (fot. Peter J. Fitzpatrick)
MS Mediterranean Sky w 1986 roku (fot. Peter J. Fitzpatrick)

Mimo to wiele czasu jednostki spędzały w portach, czekając na zatrudnienie. W 1980 roku zezłomowano Mediterranean Island, czyli dawny City of Port Elizabeth. W 1993 roku Mediterranean Sky wziął udział w amerykańskiej interwencji w Somalii i był wykorzystywany zarówno jako statek mieszkalny jak i transportowiec wojska. Rok później wysłano go na Haiti, gdzie brał udział w interwencji wojsk ONZ. Do Grecji wrócił w 1995 roku i został zacumowany w Eleusis.

Wraz z śmiercią właściciela, w 1995 roku upału linie Karageorgis Lines. Oba przebudowane wycieczkowce zostały więc wystawione na sprzedaż. Ostatecznie Mediterranean Sea został zezłomowany w 1998 toku w stoczni Aliaga, a Mediterranean Sky  trafił w ręce Golden Cruisers. Niestety kariera jednostki zakończyła się po kilku rejsach do Włoch z powodu problemów finansowych i złego stanu technicznego. Prom najpierw zatrzymano w porcie Patras, a w 1999 roku przeholowano do Eleusis, gdzie pozostawiono go własnemu losowi.

MS Mediterranean Sky w 2000 roku (fot. Peter J. Fitzpatrick)
MS Mediterranean Sky w 2000 roku (fot. Peter J. Fitzpatrick)

Stojący na kotwicowisku statek powoli popadał w ruinę. Na jego pokład wdzierali się wandale, którzy niszczyli wnętrze, pokrywając je często graffiti. Z powodu pogarszającego się stanu i ryzyka zatonięcia, władze portu podjęły decyzję o przeholowaniu Mediterranean Sky do pobliskiej zatoczki, aby osadzić go na mieliźnie. Operację przeprowadzono 26 listopada 2002 roku. Nie uchroniło to jednak statku przed zatonięciem, ponieważ już w styczniu 2003 roku przewrócił się na burtę.

Od tego czasu leżący płytkich przybrzeżnych wodach statek po prostu jest. Władze portu nie interesują się nim, ponieważ znajduje się z dala od szlaków wodnych i nikomu nie przeszkadza. Ze względu na położenie blisko brzegu często docierają do niego różni śmiałkowie, który próbują penetrować wrak. Co ciekawe, chociaż rozkradziono co cenniejsze przedmioty, wnętrza statku cały czas pełne są różnych przedmiotów.

Źródło zdjęć: Depositphotos.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.