Wzgórza Hollywood w Los Angeles są nieodłącznie związane z amerykańskim przemysłem filmowym, a ich najbardziej rozpoznawalnym symbolem jest bez wątpienia monumentalny Hollywood Sign, czyli napis „Hollywood”. Przez dekady stał się on synonimem amerykańskiego snu, sławy i globalnej stolicy kina. Początkowo był to jednak tylko element kampanii marketingowej, mającej na celu sprzedaż działek w nowo powstającej dzielnicy. Dopiero z czasem zyskał swoje symboliczne znacznie.
Geneza
W 1886 roku Harvey Henderson Wilcox założył miasteczko Hollywood w pobliżu Los Angeles. Wraz z systematycznym rozwojem miasta, w 1910 roku stało się ono częścią rozwijającej się metropolii. Na początku lat 20. w dzielnicy Hollywood rozpoczęto budowę nowych osiedli, które miały wyróżniać się luksusową zabudową. Jedną z takich dzielnic miało być Hollywoodland, utworzone przez firmę Woodruff and Shoults. Miała to być ekskluzywna enklawa dla zamożnych mieszkańców, położona w malowniczym otoczeniu wzgórz Santa Monica.

W 1923 roku inwestujący w te tereny Harry Chandler, potentat prasowy i wydawca „Los Angeles Times”, uznał, że trzeba wypromować nowe osiedle w bardziej kreatywny sposób. Pomysł umieszczenia wielkiego napisu na wzgórzu wyszedł jednak od innego biznesmena, Hobarta J. Whitleya, który w podobny sposób reklamował swoje działki i zasugerował Chandlerowi aby stworzył taką samą reklamę. Chandler, znany ze swojej wizji i przedsiębiorczości, zlecił więc wybudowanie gigantycznego napisu na zboczu góry Lee, części pasma górskiego Santa Monica, aby z daleka informował o istnieniu nowego osiedla.
Za projekt i wykonanie napisu odpowiadała firma Crescent Sign Co. z Los Angeles. Prace rozpoczęły się w połowie 1923 roku, a ich koszt wyniósł 21 000 dolarów (współcześnie około 386 000 dolarów), co na owe czasy było znaczną sumą. Niewiele osób zdawało sobie sprawę, że ta tymczasowa instalacja stanie się w przyszłości jedną z najbardziej rozpoznawalnych budowli na świecie.

Odsłonięcie napisu „Hollywoodland” nastąpiło 13 lipca 1923 roku (chociaż data ta nie jest w pełni potwierdzona). Początkowo składał się on z trzynastu liter tworzących słowo „Hollywoodland”. Każda z liter miała wymiary 15,2 m wysokości i 9,1 m szerokości. cały napis miał więc 137,2 m długości. Litery były wykonane z arkuszy metalu i osadzone na stalowych ramach wspartych na drewnianych słupach. Litery były pomalowane na biało, przez co był dobrze widoczne na tle góry.
Jedną z najbardziej nowatorskich cech napisu było jego oświetlenie. Z tyłu każdej litery zamontowano łącznie około 4000 żarówek o mocy 20 watów. Było to prawdziwe przedsięwzięcie inżynieryjne, wymagające poprowadzenia skomplikowanej sieci kabli elektrycznych przez nierówny teren. Żarówki były podzielone na sekcje i migotały w określonej kolejności: najpierw świeciło się „HOLLY”, następnie „WOOD”, później „LAND”, a na końcu cały napis „Hollywoodland”. W ten sposób napis miał przyciągać uwagę potencjalnych nabywców nieruchomości w nocy. Za obsługę oświetlenia odpowiadał stróż, który mieszkał w niewielkim domku tuż za literą „L” i codziennie wieczorem włączał i wyłączał żarówki.

Pierwsze lata i upadek
Napis „Hollywoodland” spełniał swoją rolę marketingową, ale według założeń miał stać tylko rok lub dwa. Ostatecznie jednak nie usunięto go, ponieważ wpisał się w miejscowy krajobraz. Z biegiem czasu, zwłaszcza w obliczu Wielkiego Kryzysu w latach 30. XX wieku, osiedle straciło jednak na popularności, a napis zaczął popadać w ruinę. Ze względu na brak funduszy na konserwację, drewniana konstrukcja niszczała, a metalowe litery rdzewiały.
W 1932 roku doszło do tragicznego wydarzenia, które dodatkowo zwróciło uwagę na zły stan napisu. 24-letnia aktorka Peg Entwistle, zmagająca się z depresją i niepowodzeniami zawodowymi, popełniła samobójstwo, skacząc z litery „H”. To zdarzenie, choć tragiczne, paradoksalnie przypomniało o istnieniu napisu i jego symbolicznym znaczeniu dla Hollywood. Co jednak istotne, do tego czasu cały czas działało oświetlenie napisu. Dopiero około 1933 roku całkowicie je odłączono.

Na początku 1944 roku przewróciła się litera „H” – prawdopodobnie w wyniku wypadku, gdy opiekun terenu, na którym znajdował się napis, uderzył swoim Fordem Model A z 1928 roku w pierwszą z liter. W 1949 roku, po latach zaniedbania, Chamber of Commerce of Hollywood przejął nadzór nad napisem. Postanowiono go odnowić, ale zadecydowano również o usunięciu ostatnich czterech liter, „LAND”, aby napis odnosił się już nie do konkretnego osiedla, a do całego regionu Hollywood i przemysłu filmowego. To właśnie wtedy „Hollywoodland” zamienił się w znany dziś napis „Hollywood”. W ramach renowacji usunięto również większość oryginalnego oświetlenia. Koszt prac wyniósł 4000 dolarów (współcześnie około 52 600 dolarów).
Niestety, nawet po zmianie nazwy i częściowej renowacji, napis „Hollywood” nadal zmagał się z problemami konserwacyjnymi ponieważ nie wymieniono oryginalnej, drewnianej konstrukcji napisu. W latach 60. i 70. stan całej konstrukcji stał się alarmujący. Część liter „H” i „O” uległa zawaleniu, litera „D” rozpadła się, a trzecia litera „O” przewróciła się. Napis był w tak złym stanie, że groziła mu całkowita rozbiórka. Dodatkowo, w styczniu 1976 roku student sztuki Daniel Finegood i trzech jego przyjaciół zmienili napis, albo raczej to co z niego zostało, używając czarnego materiału, na „Hollyweed”. Co istotne, w podobny sposób zmieniono napis w styczniu 2017 roku. W tym samym roku napis zmieniono również na „Holywood”

W 1978 roku Hugh Hefner, założyciel magazynu „Playboy”, zorganizował kampanię mającą na celu zebranie funduszy na całkowitą renowację napisu. Zorganizował aukcję, na której sprzedawano poszczególne litery napisu. Każda litera została „zaadoptowana” przez sławne osobistości, które wpłaciły po 27 777 dolarów. Wśród darczyńców znaleźli się m.in.:
- H: Terrence Donnelly
- O: Giovanni Mazza
- L: Les Kelley
- L: Gene Autry
- Y: Hollywood Chamber of Commerce, aby upamiętnić Hugh Hafnera
- W: Andy Williams
- O: Warner Bros. Records
- O: Alice Cooper (na pamiątkę swojego idola, Groucho Marxa)
- D: Dennis Lidtke
Dzięki tej zbiórce udało się zebrać wystarczającą kwotę 249 300 dolarów (współcześnie około 1,2 mln dolarów) na budowę zupełnie nowego napisu.

Nowy napis
Prace nad nowym napisem rozpoczęły się 13 sierpnia 1978 roku. W trakcie prac usunięto całą starą konstrukcję, a w jej miejscu wzniesiono nową. Tym razem konstrukcja była znacznie solidniejsza. Nowe litery, również o wysokości 13,4 m i szerokości od 9,4 do 11,9 m, zostały wykonane ze stali odpornej na warunki atmosferyczne i osadzone na stalowych słupach wbitych głęboko w grunt. Odsłonięcie odrestaurowanego napisu, który znamy dzisiaj, nastąpiło 11 listopada 1978 roku.
Napis szybko stał się symbolem Los Angeles i Hollywood jako kolebki amerykańskiej kinematografii. Dodatkowo przyciągał miliony turystów, przez co z czasem częściowo ograniczono dostęp do napisu. Napis „Hollywood” stał się również celem aktów wandalizmu i różnych akcji artystycznych, zwłaszcza w latach 80. Przykładowo, w 1987 roku ponownie zmieniono napis na „Holywood”, dla upamiętnienia wizyty papieża Jana Pawła II. W 1996 roku Disney chciał dokonać legalnej modyfikacji napisu, poprzez dodanie czarnych kropek, co miało być częścią kampanii marketingowej filmu „101 Dalmatyńczyków”. Firma nie otrzymała jednak zgody.

W 2005 roku firma Bay Cal Commercial Painting podjęła się sfinansowania renowacji napisu, obejmującej malowanie i drobne naprawy strukturalne. Był to duży projekt logistyczny, wymagający użycia specjalistycznego sprzętu i pracy na znacznych wysokościach. W 2010 roku Fundacja Hollywood Sign Trust, która zarządza napisem, uruchomiła program „Save the Sign”, aby zebrać fundusze na jego długoterminową konserwację. Celem tej inicjatywy było zapewnienie przyszłości napisu i jego utrzymania w doskonałym stanie. Dzięki zaangażowaniu społeczeństwa i sponsorów udało się zebrać niezbędne środki, co świadczy o ogromnym sentymencie do tego symbolu.
Dzięki zebranym środkom, w 2012 roku napis poddano kolejnemu remontowi. Napis został gruntownie oczyszczony, przygotowany i ponownie pomalowany. Użyto wtedy specjalnej białej farby akrylowej o niskiej zawartości VOC (lotnych związków organicznych), co było zgodne z ekologicznymi standardami. Cały proces trwał około ośmiu tygodni i wymagał ponad 378 litrów farby, 189 litrów podkładu i tysięcy godzin pracy ekipy remontowej.

W lutym 2017 roku, z okazji Halloween, nieznani sprawcy ponownie zmienili napis na „Hollyweed”, używając plandek. Choć szybko został przywrócony do pierwotnego stanu, zdarzenie to kolejny raz pokazało, jak łatwo jest manipulować wizerunkiem tego symbolu. 1 lutego 2021 roku napis zmieniono na „Hollyboob”. Tym razem dokonał tego YouTuber Joogsquad i instagramerka Julia Rose. Celem zmiany był protest przeciwko cenzurze na Instagramie.
Podsumowanie
Na przestrzeni lat Hollywood Sign przeżył wiele zarówno tragicznych, smutnych jak i wesołych wydarzeń. Chociaż zaczynał jako zwykła reklama, tak bardzo wrósł w miejski krajobraz Los Angeles, że stał się jednym z najważniejszych symboli miasta. Jak przystało na taki symbol, stał się on również celem licznych aktów wandalizmu, oraz miejscem organizowania happeningów.
Dodatkowo napis ten, będący symbolem amerykańskiej kinematografii miał wiele filmowych przygód. Regularnie niszczono go w wielu filmach, albo wykorzystywano jako tło różnych scen. Ujęcia napisu stały się też nieodłącznym elementem wielu filmów.
Źródło zdjęć: Depositphotos.com
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.