SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążownik Aurora – symbol rewolucji bolszewickiej
    Artykuły

    Krążownik Aurora – symbol rewolucji bolszewickiej

    Michał BanachBy Michał Banach30 lipca 2015Updated:11 listopada 2023Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Krążownik Aurora - symbol rewolucji bolszewickiej
    Krążownik Aurora - symbol rewolucji bolszewickiej
    Niewiele okrętów wojennych zapisało się w historii tak, jak rosyjski krążownik pancernopokładowy Aurora. I nie chodzi tu o dokonania okrętu, a o legendę zbudowaną wokół niego. Zbudowany na przełomie XIX i XX wieku okręt, jako jednostka wojenna niczym się nie wyróżniał. Był jednym z 3 krążowników typu Diana, zbudowanych w odpowiedzi na rosnące zagrożenie ze strony floty Cesarstwa Niemieckiego. W historii zapisał się dzięki jednemu wystrzałowi.

    Geneza

    Historia krążownika sięga początku lat 90. XIX wieku. Stopniowo pogarszająca się sytuacja międzynarodowa i napięcia między Rosją, a pozostałymi europejskimi mocarstwami sprawiła, że władze Carskiej Rosji podjęły decyzję o rozbudowie floty w oparciu o własny przemysł stoczniowy.

    Rufa Pałłady w czasie budowy
    Rufa Pałłady w czasie budowy

    Był to dosyć trudny proces, ponieważ ówcześnie, większość dużych okrętów wojennych wykorzystywanych w rządzonej przez Aleksandra III Rosji pochodziła z Francji. Krajowy przemysł stoczniowy dopiero się rozwijał i nie dysponował wystarczającym zapleczem, aby przygotować pełne wyposażenie nowych okrętów.

    W 1895 roku w Sankt Petersburgu rozpoczęto przygotowania do budowy nowych okrętów. Projekt krążowników przygotował S. K. Ratnik a prace miała przeprowadzić Stocznia Bałtycka, zwana również Stocznią Admiralicji. Zdecydowano się na budowę 3 jednostek – Diana, Pałłada i Aurora.

    Aurora krótko po zwodowaniu
    Aurora krótko po zwodowaniu

    Okręty miały mieć ponad 6500 ton wyporności, 126,8 metra długości, a uzbrojenie miało składać się z 8 dział kalibru 152 mm, 24 dział kalibru 75 mm i 8 dział kalibru 37 mm. Dodatkowo krążowniki wyposażono w 3 wyrzutnie torped kalibru 381 mm. Napęd nowych jednostek miały stanowić 3 maszyny parowe o mocy około 13 100 KM zasilane 24 kotłami. Miało to pozwolić na osiągnięcie prędkości około 19 węzłów i zasięgu 7200 km przy 29prędkości marszowej wynoszącej 10 węzłów. Załogę miało stanowić 590 marynarzy.

    Uwaga do dat – w tekście mogą pojawić się rozbieżności w datach, ponieważ w czasie budowy okrętów oraz ich początkowej eksploatacji w Rosji korzystano z kalendarza juliańskiego, a nie gregoriańskiego, jak w innych krajach. W związku z tym w zależności od źródeł podawane były inne daty. Niestety autorzy nigdy nie podawali na podstawie którego kalendarza podawali daty.

    Krążowniki typu Diana

    Pod względem uzbrojenia i osiągów nowe okręty nie wyróżniały się na tle innych konstrukcji tej klasy z państw europejskich. Ich służba również nie była zbyt owocna, ponieważ od samego początku krążowniki te miały pełnić zadania pomocnicze.

    Pałłada w Port Arthur
    Pałłada w Port Arthur

    Pałłada

    Pierwszym wprowadzonym do eksploatacji krążownikiem była Pałłada. Zwodowany 14 sierpnia 1899 roku okręt do służby wszedł w maju 1901 roku. Przez kolejny rok prowadzono jeszcze na nim prace wykończeniowe i remontowe, ponieważ pierwsze próby wykazały liczne wady konstrukcji. Po zakończeniu prac, krążownik wyruszył na Pacyfik, gdzie wziął udział w walkach z Japonią.

    Krążownik Pałłada
    Krążownik Pałłada

    W październiku 1904 roku okręt został uszkodzony w Port Arthur, gdzie osiadł na dnie. Mimo to, częściowo obsadzona załogą jednostka była dalej wykorzystywana do obrony portu. Ostatecznie okręt zatonął, prawdopodobnie  8 grudnia. Gdy w styczniu Japończycy zdobyli port, postanowili podnieść z dna uszkodzony okręt i wyremontować go. Miało to miejsce 12 sierpnia 1905 roku. Prace remontowe trwały 5 lat.

    Pałłada już jako japoński krążownik Tsugaru (fot. DCP)
    Pałłada już jako japoński krążownik Tsugaru (fot. DCP)

    Po wejściu do służby w japońskiej flocie, krążownik otrzymał nazwę Tsugaru. Podczas prac znacząco zmodernizowano wyposażenie jednostki, wymieniając kotły i ulepszając uzbrojenie. Początkowo wykorzystywano go jako okręt szkolny. 1 kwietnia 1920 roku przeklasyfikowano go jednak na stawiacza min. Po krótkiej eksploatacji iw nowej roli, po dwóch latach wycofano go z służby, a 27 maja 1924 roku zatopiono jako cel dla lotnictwa.

    Wrak krążownika Pałłada i pancernika Pabieda w Port Arthur
    Wrak krążownika Pałłada i pancernika Pabieda w Port Arthur
    Uszkodzona Pałłada w Port Arthur
    Uszkodzona Pałłada w Port Arthur

    Diana

    Drugi gotowy okręt – Diana zwodowany 30 września 1899 roku wszedł do eksploatacji 10 grudnia 1901 roku. Krążownik przetrwał wojnę rosyjsko-japońską, ponieważ w 1904 roku został internowany w Sajgonie. Po zakończeniu walk Francuzi zarządzający bazą oddali go Rosji. Po wyremontowaniu krążownika, skierowano go do służby na Bałtyku.

    Krążownik Diana
    Krążownik Diana

    Podczas I wojny światowej okręt wziął udział w kilku operacjach. 3 marca 1917 roku Diana została przejęta przez bolszewików. Jednostka nie wzięła jednak udziału w rewolucji, tak jak jej siostrzana Aurora. O krążowniku szybko zapomniano i krótko po zakończeniu rewolucji stary okręt osadzono na mieliźnie i rozbrojono. Z czasem krążownik wycofano z eksploatacji, a 1 lipca 1922 roku zdewastowany kadłub przeholowano do Bremy, gdzie przeprowadzono rozbiórkę.

    Krążownik Diana
    Krążownik Diana
    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Diana 1896 rok (budowę rozpoczęto w lipcu 1896 roku, lub w maju/czerwcu 1897 – dokładna data nie jest znana) 30 września 1899 10 grudnia 1901 zezłomowany w 1922 roku
    Pałłada 1 grudnia 1895 14 sierpnia 1899 maj 1901 zatopiony w 1904 roku, przejęty przez Japonię i zezłomowany w 1924 roku
    Aurora 7 września 1896 r. (oficjalnie budowę rozpoczęto 23 maja 1897 r.) 24 maja 1900 29 lipca 1903 zachowany jako okręt-muzeum

     

    Krążownik Diana
    Krążownik Diana
    Krążownik Diana
    Krążownik Diana
    Krążownik Diana
    Krążownik Diana

    Aurora

    Ostatnim z trzech zamówionych krążowników była Aurora. Prace nad okrętem rozpoczęto we wrześniu 1896 roku. Niestety od samego początku konstruktorzy mieli problemy z dotrzymaniem terminów. Początkowo z braku odpowiedniej ilości części, do prac nad krążownikiem włączono przedsiębiorstwa z Francji, które miały dostarczyć napęd. Krążą również plotki, jakoby płyty pancerne z których zbudowano okręt powstały w Wielkiej Brytanii.

    Krążownik pancernopokładowy Aurora
    Krążownik pancernopokładowy Aurora

    Ostatecznie wodowanie nastąpiło 24 maja 1900 roku, ale do służby okręt wszedł dopiero 29 lipca 1903 roku (chociaż data ta ma charakter umowny, ponieważ okręt już wcześniej opuścił port, ale musiał wrócić do Sankt Petersburga na naprawy wadliwych elementów konstrukcyjnych).

    Po wykonaniu napraw, krążownik skierowano na Pacyfik, gdzie miał dołączyć do swoich siostrzanych jednostek walczących z Japonią. Okręt przetrwał walki 1904 roku, a w maju 1905 wziął udział w Bitwie pod Cuszimą. W wyniku ostrzału Aurora otrzymała 18 trafień. Zginął kapitan i 15 członków załogi, a zniszczeniu uległa jedna armata 152 mm i pięć kalibru 75 mm.

    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)

    Mimo to okręt zdążył jeszcze osłonić wycofujące się rosyjskie okręty, a następnie skierował się do Manili, gdzie został internowany. Pozostawał w amerykańskiej bazie do zakończenia walk w 1906 roku, kiedy to zwrócono go Rosji. Po powrocie na Bałtyk okręt wyremontowano i przekształcono w jednostkę szkoleniową.

    Podczas I wojny światowej okręt wziął udział jedynie w kilku mniej znaczących operacjach a w 1916 roku okręt odesłano do Piotrogrodu (dawniej Sankt Petersburg), gdzie zacumowano go w porcie. Rosnące nastroje rewolucyjne nie ominęły również załogi Aurory. W lutym 1917 roku zawiązano komitet rewolucyjny, jednakże załoga nie wzięła aktywnego udziału w rewolucji lutowej.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    Dopiero 25 października (7 listopada według kalendarza gregoriańskiego) załoga okrętu oficjalnie dołączyła do rewolucjonistów. Wieczorem 25 października o godzinie 21:45 załoga okrętu oddała jeden strzał ślepym nabojem z armaty na dziobie.

    Chociaż pocisk wystrzelono zapewne w celu poinformowania innych okrętów o toczących się w mieście walkach, bolszewicy przypisali temu wydarzeniu zupełnie inne wręcz mityczne znacznie. Według oficjalnej propagandy komunistycznej miał to być sygnał do rozpoczęcia szturmu na Pałac Zimowy. Chociaż załoga wielokrotnie zaprzeczała później tej tezie, propaganda wygrała.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    Aurora nie nadawała się do normalnej służby, więc aż do 1922 roku okręt stał bezczynnie w porcie. Dopiero w okresie międzywojennym krążownik przekształcono na jednostkę szkolną. Podczas II wojny światowej krążownik rozbrojono i przeholowano do Oranienbaum, gdzie Aurora doznała lekkich uszkodzeń.

    Po wojnie okręt wyremontowano. Prace trwały od 1945 do 1947 roku. W ich trakcie przywrócono wygląd okrętu z czasów rewolucji (po 1922 roku krążownik kilkukrotnie przebudowywano). Początkowo wyremontowany okręt uznawano za pomnik, ale już w 1957 zamieniono go w muzeum.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    W 1984 roku ponownie zdecydowano się na remont prawie 100-letniego okrętu. Podczas pobytu w suchym doku zdecydowano się na wymianę praktycznie całego podwodnego poszycia kadłuba. Podobno odkryto wówczas, że płyty pancerne powstały w Wielkiej Brytanii, co bardzo nie pasowało do propagandowego obrazu okrętu. Chociaż nie ma potwierdzenia tej tezy, jest to prawdopodobne, ponieważ Brytyjczycy byli jednymi z największych dostawców płyt pancernych na przełomie wieków.

    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)

    Remont zakończono w 1987 roku, a okręt zacumowano na rzece Newie, gdzie pozostawał do października 2014 roku, kiedy ponownie zdecydowano się na jego remont. Aurora trafiła do suchego doku na początku października 2014 roku. Paradoksalnie, umieszczono ją w tej samej stoczni, w której zbudowano wszystkie trzy krążowniki typu Diana.

    Prace remontowe zakończono w połowie lipca 2016 roku. W ich trakcie wymieniono drewno na pokładach, wyczyszczono podwodną część kadłuba, odnowiono wnętrza, których nie udostępniano wcześniej zwiedzającym i zainstalowano 50 kamer monitoringu. Okręt udostępniono zwiedzającym na początku sierpnia.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePoławiacze pereł
    Next Article Tramwaj konny w Poznaniu
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    4 grudnia 20231 Min Read1 Views

    Opuszczona Armenia – filmy

    By Michał Banach0
    3 grudnia 20235 Mins Read2 Views

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    By Michał Banach0
    30 listopada 20234 Mins Read96 Views

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    By Michał Banach0
    22 listopada 20233 Mins Read1 163 Views

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85 – galeria

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 sierpnia 20193 Mins Read

    Wodnosamolot Lübeck-Travemünde F4 i tragiczny wypadek w Pucku

    Podczas I wojny światowej powstało wiele małoseryjnych samolotów bojowych. Jedną z takich konstrukcji był wodnosamolot…

    Artykuły
    3 czerwca 20236 Mins Read

    Unimog – motoryzacyjna legenda

    W historii motoryzacji powstało kilka samochodów, które stały się wręcz legendą. Mimo upływu lat, wprowadzania…

    8.3
    Artykuły
    13 kwietnia 20234 Mins Read

    Calico – recenzja

    Świat dzieli się na psiarzy i kociarzy. Ci pierwsi z reguły twierdzą, że nie da…

    Miejsca
    24 października 20151 Min Read

    Lincoln w stanie Nebraska – 1942 – zdjęcie

    Samochody zaparkowane przy jednej z ulic w miasteczku Lincoln w stanie Nebraska w USA. Zdjęcie…

    Historia
    25 lutego 20161 Min Read

    Poznań w 1988 roku – film

    Poznań jest jednym z tych miast, które przez ostatnie 25 lat zmieniło się nie do…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.