SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Iljuszyn Ił-28 Beagle
    Iljuszyn Ił-28 Beagle
    Iljuszyn Ił-28 Beagle
    Artykuły

    Iljuszyn Ił-28 Beagle

    Michał BanachBy Michał Banach8 lipca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Radziecki bombowiec Iljuszyn Ił-28 o napędzie odrzutowym to jeden z najważniejszych samolotów zbudowanych w ZSRR po II wojnie światowej. Mimo nie najlepszych możliwości bojowych, pozwolił na zdobycie doświadczenia i wiedzy potrzebnej do budowy coraz lepszych maszyn. W wielu krajach bloku wschodniego był natomiast podstawowym bombowcem przez wiele lat.

    Geneza

    Pod koniec II wojny światowej rozwój samolotów o napędzie odrzutowym zaczął znacząco przyśpieszać. Kolejne kraje dołączały do wyścigu, projektując przede wszystkim coraz lepsze myśliwce napędzane silnikami odrzutowymi. Rozwój większych maszyn z takim napędem był jednak stosunkowo powolny. Pewne doświadczenie w ich budowie zdobyli Niemcy, za sprawą Arado Ar 234. Maszyna ta nie miała dużego wpływu na przebieg działań wojennych, ale była cennym źródłem doświadczenia dla konstruktorów.

    Iljuszyn Ił-28
    Iljuszyn Ił-28

    Po wojnie, w ZSRR na podstawie materiałów zdobytych w Niemczech, oraz pozyskanych w trakcie wojny od Aliantów rozpoczęto intensywne prace nad rozwojem silników odrzutowych i odpowiednich konstrukcji lotniczych. Po opracowaniu kilku myśliwców, pojawił się pomysł zaprojektowania bombowca o napędzie odrzutowym. Uznano, że najlepszym wyjściem będzie opracowanie samolotu dostosowanego do już sprawdzonych silników Klimow RD-45, które trafiły do MiG-a-15.

    Równolegle rozpoczęto kilka projektów, które doprowadziły do powstania takich konstrukcji jak Suchoj Su-10, Tupolew Tu-12 i Tu-14 oraz Iljuszyn Ił-22. Ten ostatni wizualnie był bardzo podobny do Arado, ale różnił się układem silników. W wyniku testów i prób, dowództwo sił powietrznych zainteresowało się projektem Ił-a-22, ale zanim maszyna miałaby trafić do eksploatacji, wymagała dodatkowych modyfikacji i znaczących przeróbek. Zakres prac był tak duży, że doprowadził do powstania całkowicie nowej maszyny, oznaczonej jako Iljuszyn Ił-28 (w kodzie NATO Beagle.

    Tupolew Tu-12
    Tupolew Tu-12

    Iljuszyn Ił-28

    Prototyp nowego bombowca został oblatany 8 lipca 1948 roku,a następnie skierowany na intensywne próby, w tym porównawcze z Tupolewem Tu-14. W ich wyniku, w 1949 roku podjęto decyzję o skierowaniu Ił-a-28 do produkcji seryjnej.

    Maszyna miała 17,45 m długości, 21,45 m rozpiętości skrzydeł a maksymalna masa startowa wynosiła 21 200 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Klimow WK-1 (takie same zaczęto stosować w MiG-ach-15), zapewniające prędkość maksymalną 902 km/h i przelotową 770 km/h. Zasięg bombowca wynosił 2400 km. Uzbrojenie składało się z 4 działek kalibru 23 mm, typu NR-23 lub NS-23. Dwa z nich znajdowały się nieruchomo w kadłubie i służyły do ostrzeliwania celów na ziemi, a dwa umieszczono w stanowisku na ogonie. Ładunek bomb wynosił 1000 kg, ale możliwe było przeciążenie maszyny i zabranie 3000 kg bomb. Załoga liczyła 3 osoby.

    Iljuszyn Ił-28
    Iljuszyn Ił-28

    Oficjalnie do eksploatacji Ił-28 wszedł w 1950 roku. Ze względu na duży potencjał modernizacyjny, szybko opracowano wiele wersji specjalistycznych, dostosowanych do różnych zadań. Najważniejszymi z nich są:

    • Ił-28 – wersja podstawowa,
    • Ił-28U – wersja szkolno-treningowa. Maszyna miała dwa kokpity, jeden dla pilota, drugi dla instruktora. Jej oblot miał miejsce 18 marca 1950.
    • Ił-28R – wersja rozpoznawcza. Oblatano ją 19 kwietnia 1950.
    • Ił-28T – wersja torpedowa z zmodyfikowaną komorą bombową pozwalającą na przenoszenie jednej torpedy. Oblatano ją 8 stycznia 1951.
    • Ił-28N – nosiciel bomb jądrowych (bomby RDS-4 Tatiana).  Po raz pierwszy samolot ten zrzucił bombę 23 sierpnia 1953.
    • Ił-28PŁ – samolot zwalczania okrętów podwodnych.
    • Ił-28ZA – cywilna odmiana samolotu służąca do badań meteorologicznych.
    • Ił-28P – samolot pocztowy dla  Aerofłotu.

    W Chinach opracowano lokalną kopię Ił-a-28, oznaczoną jako Harbin H-5 (B-5 w wersji eksportowej). Oprócz standardowej wersji bombowca, opracowano wersję rozpoznawczą i  szkolną, oznaczone odpowiednio HZ-5 i HJ-5.

    Iljuszyn Ił-28
    Iljuszyn Ił-28

    Liczba użytkowników Ił-ów-28 jest bardzo długa. Samoloty te trafiły głównie na uzbrojenie sił powietrznych państw bloku wschodniego. Ponadto kilka maszyn znalazło się w Afryce i na Bliskim Wschodzie. W Azji, większość użytkowników samolotów tego typu korzystała z chińskiej wersji H-5. Swoją popularność, Ił-28 zawdzięcza przede wszystkim temu, że… nie miał większej konkurencji w latach 50.

    Dopiero w latach 60. wraz z rozwojem mniejszych samolotów wielozadaniowych Ił-28 zaczął stopniowo tracić popularność. Ostatecznie w latach 70. ZSRR wycofało większość posiadanych maszyn tego typu. W pozostałych krajach, w których maszyny tego typu były eksploatowane sytuacja była podobna. Obecnie, chociaż oficjalnie samoloty te uznawane są za wycofane z eksploatacji, przynajmniej kilkadziesiąt pozostaje w służbie w siłach powietrznych Korei Północnej. Kraj ten dysponuje 40-80 maszynami produkcji radzieckiej i chińskiej.

    Iljuszyn Ił-28U (fot. Michał Banach)
    Iljuszyn Ił-28U (fot. Michał Banach)

    Wśród licznych użytkowników tych samolotów warto wymienić Afganistan, który wykorzystywał od 12 do 45 samolotów tego typu. Maszyny trafiły do tego kraju pod koniec lat 60. Czechosłowacja posiadała kilkanaście samolotów tego typu, które następnie trafiły do Egiptu, gdzie były bardzo intensywnie wykorzystywane w walce z Izraelem. Indonezja zakupiła 30 samolotów w wersji torpedowej i wykorzystywała je do 1972 roku.

    Około 42 samolotów tego typu znajdowało się również w 1962 roku na Kubie. Maszyny  te podlegały jednak radzieckiemu dowództwu, ponieważ ich zadaniem było przenoszenie broni nuklearnej. Ze względu na Kryzys Kubański, maszyny te wycofano. Do lat 80. Iły-28 wykorzystywało również NRD. Samoloty te były jednak głównie eksploatowane jako maszyny testowe i pomocnicze. Jednym z najdłużej wykorzystujących te samoloty państw była Rumunia. Zakupiła ona kilkadziesiąt samolotów tego typu z ZSRR i Chin. Ostatni z nich wykorzystywano do 2001 roku (sic!)

    Egipski Ił-28U
    Egipski Ił-28U

    Chiny jako drugi producent maszyn tego typu stały się szybko największym dostawcą części zamiennych do nich. H-5 produkowano do końca lat 70.

    Jednym z większych użytkowników tych maszyn była również Polska. Polskie Siły Powietrzne otrzymały około 100 bombowców tego typu. Wykorzystywano je do lat 70., kiedy to ich miejsce zajęły Su-20. Ostatni samolot tego typu wycofano z eksploatacji 3 października 1979 roku.

    Łącznie powstało 6316-6635 samolotów tego typu w różnych wersjach – zarówno w ZSRR jak i Czechosłowacji i Chinach.

    Iljuszyn Ił-28R (fot. Michał Banach)
    Iljuszyn Ił-28R (fot. Michał Banach)

    Podsumowanie

    Iljuszyn Ił-28 był pierwszym produkowanym na dużą skalę radzieckim dwusilnikowym bombowcem o napędzie odrzutowym. Wnioski z eksploatacji maszyn tego typu pomogły w opracowaniu wielu specjalistycznych konstrukcji. Chociaż zakładano, że następcą Ił-ów-28 będą podobne do nich pod względem układu konstrukcji bombowce dwusilnikowe, w praktyce rolę tę przejęły znacznie mniejsze samoloty.

    Do naszych czasów, oprócz maszyn znajdujących się w Korei Północnej, przetrwało bardzo wiele egzemplarzy Ił-ów-28 w muzeach, zarówno w Polsce (8 egzemplarzy), jak i w innych krajach. Wiele z nich trafiło również na pomniki.

    Iljuszyn Ił-28R (fot. Michał Banach)
    Iljuszyn Ił-28R (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGrumman FF „Fifi” – pierwszy myśliwiec pokładowy US Navy z chowanym podwoziem
    Next Article Specjaliści od chmur
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.