SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Potężny Fiat Mefistofeles z 1923 roku
    Potężny Fiat Mefistofeles z 1923 roku
    Potężny Fiat Mefistofeles z 1923 roku
    Artykuły

    Potężny Fiat Mefistofeles z 1923 roku

    Michał BanachBy Michał Banach26 lipca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Chociaż bez wątpienia najsłynniejszym supersamochodem Fiata z początku XX wieku jest Bestia z Turynu, czyli Fiat S76, ale to Fiat Mefistofeles z 1923 roku ma na swoim koncie rekord prędkości na lądzie, wynoszący 234,98 km/h.

    Fiat Mefistofeles powstał w 1923 roku z inicjatywy brytyjskiego kierowcy wyścigowego i inżyniera Ernesta A. D. Eldridge’a (ur. 18.07.1897, zm. 27.10.1937) . Podwozie pochodzi z modelu Fiat SB4, ale wydłużono je o 45 cm poprzez wspawanie ramy z… autobusu. Napęd stanowi potężny, sześciocylindrowy silnik lotniczy Fiat A.12 o pojemności 21,7 litra i mocy około 320 KM. Był to jeden z popularniejszych włoskich silników z lat 20. Wykorzystywano go m.in. we włoskich samolotach Caproni Ca.4 i Ca.5, oraz testowano w rekordowym Savoia-Marchetti SM.55. Nie tylko Włosi używali tych silników w samolotach. Umieszczono je również w brytyjskich Airco DH.4 i DH.9 oraz testowano na Vickersie Vimy. Ze względu na swoją konstrukcję, samochód ważył około dwóch ton.

    Fiat Mefistofeles
    Fiat Mefistofeles

    Mefistofeles po raz pierwszy pojawił się na torze w czerwcu 1923 roku w Brooklands, gdzie udało mu się rozpędzić do 195 km/h. W kolejnych miesiącach auto dopracowywano, dzięki czemu w lipcu 1924 roku Eldridge mógł pojawić się w Arpajon, gdzie na 7-kilometrowym odcinku drogi zamierzano pobić rekord prędkości na lądzie (wynoszący wówczas 215 km/h).

    Mefistofeles pobił wszystkich rywali, rozpędzając się do 241 km/h, ale… rekordu nie uznano, ponieważ samochód nie posiadał wstecznego biegu (wymaganego regulaminem). Eldridge szybko ściągnął do Francji części potrzebne do przebudowy skrzyni biegów i po niecałym tygodniu, 12 lipca 1924 roku ponownie wystartował aby pobić rekord. Tym razem Mefistofeles rozpędził się do 234,98 km/h, ale wystarczyło to do pobicia rekordu.

    Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)
    Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)

    Niestety radość Eldridge’a nie trwała zbyt długo, ponieważ już 24 września jego rekord pobił Malcolm Campbell w swoim Sunbeamie, rozpędzając się do 235,22 km/h. Mimo to rekord Eldridge’a pozostał wyjatkowy, ponieważ był to ostatni lądowy rekord prędkości ustanowiony na zwyczajnej drodze, a nie na specjalnie przygotowanym torze.

    W kolejnych latach Mefistofeles kilkukrotnie zmienił właściciela i brał udział w różnych wyścigach, ale bez większych sukcesów. W latach 50. auto zostało zmodernizowane i odnowione, a w 1969 (lub 1961) odkupił go Fiat. Mefistofeles trafił wówczas do muzeum w Turynie, gdzie w 2011 roku poddano go renowacji i przywrócono do dawnej chwały.

    Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)
    Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułHMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny
    Następny artykuł USS Bismarck Sea – ostatni zatopiony amerykański lotniskowiec
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    MTX Tatra V8 – czeski supersamochód

    10 kwietnia 20222 Mins Read

    Curtiss-Wright Aircar 2500 – samochód-poduszkowiec

    7 kwietnia 20222 Mins Read

    Manta Ray – samochód ery odrzutowców (1952)

    23 marca 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.