Chociaż bez wątpienia najsłynniejszym supersamochodem Fiata z początku XX wieku jest Bestia z Turynu, czyli Fiat S76, ale to Fiat Mefistofeles z 1923 roku ma na swoim koncie rekord prędkości na lądzie, wynoszący 234,98 km/h.

Fiat Mefistofeles powstał w 1923 roku z inicjatywy brytyjskiego kierowcy wyścigowego i inżyniera Ernesta A. D. Eldridge’a (ur. 18.07.1897, zm. 27.10.1937) . Podwozie pochodzi z modelu Fiat SB4, ale wydłużono je o 45 cm poprzez wspawanie ramy z… autobusu. Napęd stanowi potężny, sześciocylindrowy silnik lotniczy Fiat A.12 o pojemności 21,7 litra i mocy około 320 KM. Był to jeden z popularniejszych włoskich silników z lat 20. Wykorzystywano go m.in. we włoskich samolotach Caproni Ca.4 i Ca.5, oraz testowano w rekordowym Savoia-Marchetti SM.55. Nie tylko Włosi używali tych silników w samolotach. Umieszczono je również w brytyjskich Airco DH.4 i DH.9 oraz testowano na Vickersie Vimy. Ze względu na swoją konstrukcję, samochód ważył około dwóch ton.

Fiat Mefistofeles
Fiat Mefistofeles

Mefistofeles po raz pierwszy pojawił się na torze w czerwcu 1923 roku w Brooklands, gdzie udało mu się rozpędzić do 195 km/h. W kolejnych miesiącach auto dopracowywano, dzięki czemu w lipcu 1924 roku Eldridge mógł pojawić się w Arpajon, gdzie na 7-kilometrowym odcinku drogi zamierzano pobić rekord prędkości na lądzie (wynoszący wówczas 215 km/h).

Mefistofeles pobił wszystkich rywali, rozpędzając się do 241 km/h, ale… rekordu nie uznano, ponieważ samochód nie posiadał wstecznego biegu (wymaganego regulaminem). Eldridge szybko ściągnął do Francji części potrzebne do przebudowy skrzyni biegów i po niecałym tygodniu, 12 lipca 1924 roku ponownie wystartował aby pobić rekord. Tym razem Mefistofeles rozpędził się do 234,98 km/h, ale wystarczyło to do pobicia rekordu.

Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)
Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)

Niestety radość Eldridge’a nie trwała zbyt długo, ponieważ już 24 września jego rekord pobił Malcolm Campbell w swoim Sunbeamie, rozpędzając się do 235,22 km/h. Mimo to rekord Eldridge’a pozostał wyjatkowy, ponieważ był to ostatni lądowy rekord prędkości ustanowiony na zwyczajnej drodze, a nie na specjalnie przygotowanym torze.

W kolejnych latach Mefistofeles kilkukrotnie zmienił właściciela i brał udział w różnych wyścigach, ale bez większych sukcesów. W latach 50. auto zostało zmodernizowane i odnowione, a w 1969 (lub 1961) odkupił go Fiat. Mefistofeles trafił wówczas do muzeum w Turynie, gdzie w 2011 roku poddano go renowacji i przywrócono do dawnej chwały.

Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)
Fiat Mefistofeles (fot. nieznany)

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.