SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Savoia-Marchetti SM.55 – rekordowa łódź latająca
    Savoia-Marchetti SM.55 - rekordowa łódź latająca
    Savoia-Marchetti SM.55 - rekordowa łódź latająca
    Artykuły

    Savoia-Marchetti SM.55 – rekordowa łódź latająca

    Michał BanachBy Michał Banach20 października 2015Updated:6 listopada 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    W 1923 roku we Włoszech rozpoczęto prace nad nietypową, nowatorską łodzią latającą Savoia-Marchetti SM.55. Maszyna wzbiła się w powietrze po raz pierwszy w sierpniu 1924 roku. Chociaż zaprojektowano ją dla wojska, sławę w swoich czasach zdobyła dzięki rekordowym lotom transatlantyckim.

    Latające dziwadło

    Samolot zaprojektowano w nietypowy sposób jak na pierwszą połowę lat 20.. Sam fakt zastosowania jednego płata był w tych czasach sporym krokiem naprzód. Samolot posiadał dwa kadłuby będące również pływakami. Kokpit znajdował się w skrzydle pomiędzy kadłubami.

    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55

    Napęd składał się z dwóch silników umieszczonych przeciwbieżnie w gondoli nad skrzydłami. Projekt samolotu przygotował włoski inżynier Alessandro Marchetti. Rozpiętość skrzydeł SM.55 wynosiła 24 m. Maksymalna masa startował wynosiła 8260 kg.

    W latach 30. część samolotów wyposażono w silniki Isotta-Fraschini Asso 750R o mocy 890 KM. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 279 km/h i przelotowej 233 km/h. Maksymalny zasięg samolotu wynosił 4500 km, a zasięg z pełnym ładunkiem wynosił 2000 km.

    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55

    Powstało kilka wariantów SM.55, zarówno cywilnych jak i wojskowych, oraz kilka maszyn eksperymentalnych.

    • SM.55 – wersja podstawowa, zbudowana w liczbie 90 egzemplarzy
    • SM.55C – wariant cywilny – 10 egzemplarzy
    • SM.55A – wersja wojskowa wyposażona w inne silniki i uzbrojona w 4 karabiny maszynowe oraz bomby o masie  2000 kg lub jedną torpedę. Powstało 16 maszyn
    • SM.55M – zmodyfikowany wariant w którym część drewnianej konstrukcji zamieniono na metalową – 7 egzemplarzy
    • SM.55 Scafo Allargeto – wersja z powiększonym kadłubem – 32 egzemplarze
    • SM.55 Scafo Allargatissimo – jeszcze bardziej powiększona wersja – 52 egzemplarze
    • SM.55X – ostatnia wersja produkcyjna wyposażona w mocniejsze silniki 750R – 25 egzemplarzy

    Samoloty tego typu znalazły się na wyposażeniu lotnictwa włoskiego, hiszpańskiego, rumuńskiego (7 maszyn), brazylijskiego (8 maszyn) i sowieckiego. Do dnia dzisiejszego przetrwał zaledwie jeden samolot, można go obejrzeć w Brazylii.

    Rekordy w cieniu postępu

    Łodzie latające SM.55 wykorzystywano głównie na trasach na Morzy Śródziemnym, oraz na dalekodystansowych trasach atlantyckich. To właśnie loty przez ocean były najważniejszymi i to właśnie one zbudowały renomę tych maszyn. Niestety ilość maszyn pokonujących Atlantyk w latach 30. rosła tak szybko, że rekordy ustanawiane przez włoskie maszyny praktycznie natychmiast były bite przez inne państwa.

    Pierwszy prototyp oblatano w sierpniu 1924 roku. W kolejnych latach konstrukcję samolotu dopracowywano i stopniowo rozwijano produkcję seryjną. W 1926 roku jeden z prototypów ustanowił aż 14 rekordów w prędkości, pułapie, udźwigu i zasięgu z ładunkiem.

    Kokpit Savoia-Marchetti SM.55
    Kokpit Savoia-Marchetti SM.55

    Dużą sławę maszyny zyskały dzięki grupowym przelotom przez Atlantyk. W 1930 roku 12 maszyn przeleciało z Orbetello we Włoszech do Rio de Janeiro w Brazylii. W 1933 roku 24 samoloty wykonały przelot nad północnym Atlantykiem. Organizatorem lotów był włoski marszałek lotnictwa Italo Balbo.

    Pod koniec lat 20-tych Francesco de Pinedo i Carlo del Prete wykonali trwający 4 miesiące lot dookoła świata. W trakcie podróży w powietrzu spędzili 193 godziny, pokonując łącznie 48 280 km.

    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55

    W wojsku samoloty te wykorzystywano do wybuchu wojny, kiedy ich konstrukcja stała się już przestarzała. Mimo to w Rumunii i Hiszpanii samoloty te wykorzystywano jeszcze w latach 40-tych.

    Savoia-Marchetti S.66

    W 1931 roku na bazie SM.55 zbudowano powiększoną łódź latającą Savoia-Marchetti S.66. Samolot różnił się pierwowzoru rozmiarami – rozpiętość skrzydeł wynosiła 33 m, a masa startowa wzrosła do 10 950 kg. Samolot napędzały trzy silniki Fiat A.24R o mocy 750 KM każdy.

    Savoia-Marchetti S.66
    Savoia-Marchetti S.66

    Samoloty mogły osiągać prędkość 264 km/h i miały zasięg około 1200 km. Zaprojektowano w celu zastąpienia pasażerskich wariantów SM.55, ale ostatecznie S.66 cywilna kariera 24 zbudowanych maszyn zakończyła się w 1939 roku. W trakcie wojny samoloty te wykorzystywano do zadań ratowniczych.

    Włoska jakość

    Włosi w okresie przedwojennym zbudowali wiele całkiem udanych łodzi latających. Maszyny te trafiały w różne zakątki świata i były cenione za swoje dobre osiągi. Wybuch wojny przerwał dobrą passę. W kolejnych latach włoskie łodzie latające ustąpiły konstrukcjom amerykańskim i brytyjskim.

    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Savoia-Marchetti SM.55
    Ostatni zachowany Savoia-Marchetti SM.55
    Ostatni zachowany Savoia-Marchetti SM.55

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSolferino i Magenta – jedyne dwurzędowe okręty pancerne
    Next Article Nepalscy tragarze samochodów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.