SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Edinburgh of the Seven Seas – miasto na krańcu świata
    Artykuły

    Edinburgh of the Seven Seas – miasto na krańcu świata

    Michał BanachBy Michał Banach3 stycznia 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Edinburgh of the Seven Seas - miasto na krańcu świata
    Edinburgh of the Seven Seas - miasto na krańcu świata
    W południowej części Atlantyku znajduje się składający się z 6 wysp archipelag, którego główną wyspą jest Tristan da Cunha. Największym i jedynym miastem na wyspie jest osada Edinburgh of the Seven Seas, uznawana za najbardziej odizolowane miasto na świecie.

    Krótka historia wyspy

    Wyspa Tristan da Cunha ma 207 km² powierzchni i znajduje się 2420 km na południe od Wyspy Świętej Heleny. Jest to najbliższy zamieszkały obszar w pobliżu wyspy. Od Kapsztadu w RPA  wyspa oddalona jest o 2790 km. Po raz pierwszy odkrył ją w 1506 roku portugalski admirał Tristão da Cunha. To właśnie jemu zawdzięcza ona swoją nazwę.

    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Michael Clarke Stuff)
    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Michael Clarke Stuff)

    Aż do XIX wieku wyspa wykorzystywana była sporadycznie jedynie jako miejsce pozyskiwania zaopatrzenia, w tym wody pitnej podczas rejsów do Indii. Czasami przybywały tam również statki wielorybnicze, które działały na południowym Atlantyku. Pojawiały się pomysły jej wykorzystania jako garnizonu i punktu zaopatrzeniowego m.in. przez Holenderską Kompanię Wschodnioindyjską, ale nigdy ich nie zrealizowano.

    Pierwsi mieszkańcy znaleźli się na wyspie w grudniu 1810 roku. Byli to Amerykanin Jonathan Lambert, Thomas Currie (pochodzący z Włoch) oraz mężczyzna o nazwisku Williams. W 1812 roku Lambert i Williams zginęli, ale do samotnego Currie dołączyło dwóch kolejnych mężczyzn, którzy sprowadzili również kilka zwierząt gospodarczych.

    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Michael Clarke Stuff)
    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Michael Clarke Stuff)

    Wraz z wybuchem wojny między Stanami Zjednoczonymi a Wielką Brytanią w 1812 roku, wyspa stała się punktem zaopatrzeniowym dla amerykańskich okrętów, które polowały na brytyjskie statki handlowe. Niezadowoleni z tego faktu Brytyjczycy postanowili zająć wyspę. Minęło jednak kilka lat zanim podjęto jakiekolwiek działania, przy czym głównym powodem zajęcia wyspy stało się zabezpieczenie jej przed ewentualnym przejęciem przez Francuzów, którzy chcieliby odbić znajdującego się na Wyspie Świętej Heleny Napoleona Bonaparte.

    Oficjalnie wyspa została zajęta 14 sierpnia 1816 roku i włączona do Kolonii Przylądkowej w Afryce Południowej. Również znajdująca się niedaleko wyspa Inaccessible miała zostać zajęta, ale nie udało się utworzyć na niej stalej osady.  Na wyspie Tristan da Cunha umieszczono niewielki garnizon wraz z cywilami. W styczniu 1817 roku mieszkańcy po raz pierwszy wspięli się na szczyt wulkanu Queen Mary Peak. W listopadzie 1817 roku garnizon został jednak rozwiązany i miał opuścić wyspę, jednak jeden z żołnierzy, William Glass postanowił zostać wraz z żoną, dwójką dzieci i jeszcze dwiema osobami.

    Edinburgh of the Seven Seas

    Przez kolejne lata liczba osadników urosła aż do 100 osób. Niektórzy opuszczali wyspę przy różnych okazjach, ale kolejni przybywali. Mieszkańcy żyli głównie z tego co sami stworzyli, czasami prowadząc handel wymienny z załogami statków, które potrzebowały zaopatrzenia. Walutą na wyspie stał się wówczas… ziemniak.

    Podczas Wojny Secesyjnej sytuacja mieszkańców uległa pogorszeniu wraz z mniejszą liczbą amerykańskich statków operujących na Atlantyku. Dodatkowo wraz z otwarciem Kanału Sueskiego oraz popularyzacją napędu parowego, statki handlowe nie musiały korzystać z długiej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadzie, a więc nie docierały na wyspę.

    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Michael Clarke Stuff)
    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Michael Clarke Stuff)

    W 1867 roku wyspę odwiedził Książę Alfred. Aby upamiętnić jego wizytę, znajdującą się na niej osadę nazwano Edinburgh of the Seven Seas. Kolejne lata były dla mieszkańców wyspy coraz trudniejsze. Będące podstawowym źródłem żywności uprawy były niszczone przez pogodę i choroby, a pojawienie się na wyspie szczurów i wiele innych problemów trapiących niewielką osadę sprawiło, że jej mieszkańcy wielokrotnie musieli prosić o pomoc władze. Nie chcąc utrzymywać oddalonej o tysiące kilometrów osady, władze Wielkiej Brytanii kilkukrotnie sugerowały mieszkańcom wyprowadzkę, ale ci zawsze odmawiali.

    Początek XX wieku nie przyniósł większych zmian. Na wyspie cały czas żyło około 100 osób. 12 stycznia 1938 roku zmienił się status prawny wyspy, która została włączona w skład dependencji Wyspy Świętej Heleny. Podczas II wojny światowej umieszczono na niej tajną bazę nasłuchową Royal Navy, która miała przechwytywać meldunki z niemieckich u-bootów. To właśnie w tym czasie na wyspie zamiast ziemniaków oficjalnie wprowadzono normalne pieniądze jako walutę.

    Jedyny supermarket w Edinburgh of the Seven Seas (fot. Brian Gratwicke)
    Jedyny supermarket w Edinburgh of the Seven Seas (fot. Brian Gratwicke)

    Historia wyspy przebiegała spokojnie aż do 1961 roku, kiedy to doszło do erupcji wulkanu Queen Mary Peak. Mieszkańcy zostali ewakuowani i zabrani do Wielkiej Brytanii, ale w 1962 roku wrócili do częściowo zniszczonej osady i ją odbudowali.

    Obecnie wyspa cały czas jest zamieszkana przez około 245 osób (dane z 2021 roku). Jedynym sposobem na dotarcie do wyspy jest droga morska, przy czym na wyspie znajduje się tylko niewielka przystań, mogąca przyjąć małe jednostki pływające. Wszystkie budynki na wyspie są jedno- lub dwupiętrowe.

    Przez wyspę przebiega jedna droga, wykorzystywana głównie przez kilka samochodów terenowych, używanych przez władze. Na wyspie znajduje się jeden autobus marki Isuzu (na 24 miejsca), kilka Land Roverów i Toyota Hilux, używana jaka ambulans. Ponadto mieszkańcy mają kilka prywatnych samochodów.

    Wśród kilkunastu budynków w mieście Edinburgh of the Seven Seas najważniejszymi są: główny budynek administracyjny, szpital Camogli, fabryka konserw, szkoła z 1975 roku, dwa kościoły, Prince Philip Hall i Albatross Bar, muzeum, jeden supermarket i duży magazyn, a także urząd pocztowy. Elektryczność na wyspie zapewnia generator, a internet i telewizję satelita.

    Na wyspie panuje wilgotny klimat z temperaturami w granicach ponad 15 °C (najwyższe temperatury sięgają 24.4 °C, a najniższe 4,6 °C.

    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Wikimedia Commons)
    Edinburgh of the Seven Seas (fot. Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTunel kolejowy w Żegiestowie i tragiczne losy jego budowy
    Next Article Baza REGON: podpowiadamy, jak szybko sprawdzić kontrahenta
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Podróże
    30 czerwca 20202 Mins Read

    Hotel na wyjazd biznesowy nad morze

    Pobyt nad morzem nie musi być urlopem. Można go połączyć z pracą, albo raczej połączyć…

    Artykuły
    23 września 20153 Mins Read

    Niemiecki U-boot U 110 z I wojny światowej – galeria

    Wnętrza okrętów podwodnych nie należą do najprzyjemniejszych miejsc. Chociaż współczesne okręty podwodne oferują swoim załogom…

    Artykuły
    6 października 20199 Mins Read

    Chevrolet Camaro – krótka historia

    Samochody sportowe tworzone są według różnych koncepcji. W Europie dominuje przekonanie, że takie auto musi…

    Artykuły
    26 lutego 20203 Mins Read

    Międzykontynentalny pocisk manewrujący Burja

    Równolegle z pracami nad pierwszym radzieckim międzykontynentalnym pociskiem balistycznym (ICBM) R-7 prowadzono w ZSRR prace…

    Artykuły
    14 lutego 20193 Mins Read

    Tunel Sonnenberg – olbrzymi szwajcarski schron atomowy

    Szwajcaria to nie tylko piękny kraj położony w górach. Jest to również jeden z najbardziej…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.