SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Blackburn B-20 – wodnosamolot i łódź latająca w jednym
    Blackburn B-20 - wodnosamolot i łódź latająca w jednym
    Blackburn B-20 - wodnosamolot i łódź latająca w jednym
    Artykuły

    Blackburn B-20 – wodnosamolot i łódź latająca w jednym

    Michał BanachBy Michał Banach29 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż potocznie określenie wodnosamolot i łódź latająca stosowane są często zamiennie, w praktyce oznaczają dwa totalnie inne rodzaje samolotów, które łączy jedynie fakt, że operują z wody. Zaprojektowany w 1940 roku Blackburn B-20 łączył jednak cechu oby typów samolotów. Jego kariera była jednak bardzo krótka.

    Samoloty operujące z wody dzielą się na wodnosamoloty i łodzie latające. Te pierwsze posiadają pływaki przyczepione do kadłuba i skrzydeł, umożliwiające wykonywanie operacji na wodzie, natomiast łodzie latające mają specjalnie uszczelniony kadłub, służący za pływak.

    Blackburn B-20
    Blackburn B-20

    W eksploatacji każdy z tych typów maszyn ma swoje wady i zalety. Wodnosamoloty z pływakami są prostsze w budowie, ponieważ ze względu na swoją wysokość nie muszą posiadać obszernych kadłubów albo skrzydeł z wysoko umieszczonymi silnikami, aby operować z wody. Dodatkowe pływaki sprawiają jednak, że podczas lotu generowany jest zdecydowanie większy opór, co zmniejsza osiągi i zasięg. W przypadku łodzi latających kadłub nie generuje takich oporów podczas lotu, ale wymaga wysokiego kadłuba, który musi być dodatkowo uszczelniony, tak aby silniki znajdowały się jak najwyżej nad wodą. Sprawia to, że konstrukcja jest skomplikowana i kosztowna.

    W 1935 roku brytyjski konstruktor Douglas Rennie z zakładów Blackburn wpadł na pomysł zaprojektowania samolotu, który łączyłby możliwości obu typów maszyn. Według jego pomysłu, dolna część kadłuba miała być opuszczona podczas startu i lądowania, ale w trakcie lotu miała być podnoszona, aby generować mniejszy opór powietrza. Projekt został opatentowany, a po kilku latach pomysłem zainteresowały się brytyjskie siły powietrzne. Przygotowano specyfikację R1/36 w ramach której kilka firm przystąpiło do prac nad małym wodnosamolotem lub łodzią latającą do zadań patrolowych i łącznikowych. Ostatecznie do produkcji trafił Saunders Roe Lerwick, ale projekt zakładów Blackburn autorstwa Rennie został skierowany do dalszych prób.

    Blackburn B-20
    Blackburn B-20

    Prototyp samolotu oznaczonego jako Blackburn B-20 ukończono na początku 1940 roku. Pierwszy lot miał miejsce 26 marca, a za sterami zasiadł Harry Bailey. W kolejnych dniach wykonano 4-5 lotów, jednak 7 kwietnia 1940 roku w trakcie próbnego lotu doszło do katastrofy. Maszyna rozpędziła się rzekomo do prędkości 555 km/h, ale stery wpadły w drgania, których nie dało się opanować. W tej sytuacji podjęto decyzję o opuszczeniu samolotu i skoku z spadochronem. Ze względu na niską wysokość, na jakiej znajdowała się maszyna tylko dwóch członków załogi przeżyło skok – Fred Weeks i Ivan Waller. Pilotujący maszynę Harry Bailey wyskoczył, ale zginął wpadając do wody. Ciał Sama McMillana i Duncana Robertsa nigdy nie odnaleziono.

    Katastrofa zakończyła prace nad projektem, ale komisja badająca wypadek stwierdziła, że oryginalna konstrukcja samolotu nie była powodem katastrofy. W kolejnych latach powstały pomysły zaprojektowania nieco większych maszyn w podobnej konfiguracji, ale ostatecznie ich nie zbudowano.

    Blackburn B-20
    Blackburn B-20

    Blackburn B-20 miał 21,2 m długości i 25 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły dwa silniki Rolls-Royce Vulture X-24 o mocy 1720 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 492 km/h, oraz zasięg 2400 km. Prototyp nie był uzbrojony, ale zakładano zainstalowanie karabinów maszynowych w wieżyczce na nosie, grzbiecie i w ogonie. Dodatkowo, miała istnieć możliwość zabrania na pokład jednej bomby o masie 500 kg lub dwóch o masie 250 kg każda.

    Największym wyróżnikiem samolotu był jego kadłub. Dolna jego część była opuszczana podczas startu i lądowania, co ułatwiało manewrowanie na wodzie, a w trakcie lotu była podnoszona, aby zmniejszyć opór powietrza. Dodatkowo na końcówkach skrzydeł zamontowane był małe pływaki zwiększające stabilność podczas manewrowania na wodzie.

    Blackburn B-20
    Blackburn B-20

    Projekt chociaż ciekawy, generował wiele trudności, zwłaszcza w budowie samego samolotu jak i jego eksploatacji. Prawdopodobnie taka konstrukcja na dłuższą metę byłaby trudna w eksploatacji i podatna na uszkodzenia.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMoskwicz 400/401 – pierwszy Moskwicz
    Next Article Ciężki samolot transportowy Lockheed C-5 Galaxy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.