Włoskie studio projektowe Zagato oprócz tworzenia pięknych nadwozi samochodowych zajmowało się również produkcją aut. Wśród wielu niesamowitych samochodów jakie zaprojektowali, jeden był szczególnie… ekscentryczny. Był nim elektryczny Zagato Zele z 1972 roku.

W 1968 roku w wieku 78 lat zmarł Ugo Zagato, założyciel studia Zagato i twórca wielu ciekawych projektów nadwozi. Jego miejsce zajęli synowie, Giani i Elio Zagato, mający o wiele bardziej otwarte podejście do przyszłych projektów studia. Wpadli oni na pomysł zaprojektowania samochodu, jakiego jeszcze w Zagato nie widziano. Miał to być niewielki, lekki i dwuosobowy samochód… elektryczny.

Zagato Zele (fot. Vauxford/Wikimedia Commons)
Zagato Zele (fot. Vauxford/Wikimedia Commons)

W marcu 1972 roku podczas Geneva Motor Show zaprezentowano dwa prototypy – sportowy Zagato Aster, oraz w niczym do niego nie podobny Zagato Zele 1000. O ile ten pierwszy nie zyskał praktycznie żadnego zainteresowania, mimo ciekawej linii nadwozia, tak Zele zrobił furorę.

Malutki pojazd wyglądał bardziej jak zmniejszona kabina jakiejś ciężarówki osadzona na czterech małych kółkach. Zele miał zaledwie 2,1 m długości, 1,3 m szerokości i 1,6 m wysokości, a jego masa własna wynosiła zaledwie 495 kg. Napęd stanowił 1000-watowy silnik elektryczny napędzający tylną oś, a zaprojektowany w firmie Magnelli. Bateria pozwalała na przejechanie dystansu 60-80 km na jednym ładowaniu, a prędkość maksymalna wynosiła około 40 km/h.

Zagato Zele (fot. Vauxford/Wikimedia Commons)
Zagato Zele (fot. Vauxford/Wikimedia Commons)

Zele na tyle zainteresował odwiedzających targi, że podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej. Po dopracowaniu konstrukcji, produkcję rozpoczęto w 1974 roku. Był to znakomity moment na wprowadzenie na rynek takiego auta, ponieważ rok wcześniej wybuchł kryzys paliwowy spowodowany wydarzeniami na Bliskim Wschodzie.

Klientom zaoferowano 7 różnych kolorów nadwozia i 3 wersje silnikowe – 1000-, 1500- i 2000-watowy. Aby maksymalnie uprościć produkcję, wykorzystano wiele gotowych elementów. Płyta podwozia i elementy zawieszenia pochodziły z Fiata 500 a także z Fiata 124. Kolumnę kierownicy i tylne lampy zapożyczono natomiast z Lancii Stratos.

Zagato Zele (fot. Martin Brown)
Zagato Zele (fot. Martin Brown)

Samochody produkowano we Włoszech w zakładach Zagato oraz w Wielkiej Brytanii w zakładach Bristol, a także w USA, gdzie otrzymał on nazwę Elcar. W latach 1974-1976 wyprodukowano łącznie około 500 egzemplarzy Zagato Zele. Pojazdy nie zyskały większej popularności ze względu na swoją niedoskonałość, typową dla wczesnych aut elektrycznych z tego okresu. Dodatkowo mimo nazwy wyraźnie wskazującej pochodzenie, Zele w niczym nie przypominał smukłych i dopracowanych linii nadwozia samochodów tworzonych przez Zagato. Obecnie samochody te osiągają na aukcjach wartość około 14 000 dolarów.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.