SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa lotu United Airlines 811 (1989)
    Katastrofa lotu United Airlines 811 (1989)
    Katastrofa lotu United Airlines 811 (1989)
    Artykuły

    Katastrofa lotu United Airlines 811 (1989)

    Michał BanachBy Michał Banach25 czerwca 2020Updated:25 czerwca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Nagła dekompresja na pokładzie samolotu pasażerskiego to wyjątkowo rzadki wypadek. W historii doszło jednak do kilku takich incydentów, z których część zakończyła się tragicznie, zarówno rozbiciem samolotu jak i śmiercią części osób na pokładzie. Jednym z takich właśnie zdarzeń była katastrofa lotu United Airlines 811, do której doszło 24 lutego 1989 roku.

    Rutynowy lot i katastrofa

    Boeing 747-122 o numerze N4712U został oblatany 20 października 1970 roku a 3 listopada 1970 roku trafił do eksploatacji w liniach lotniczych United Airlines. Maszyna należała do jednej z pierwszych serii produkcyjnych Jumbo Jetów i miała 70,6 m długości i 59,6 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 333 390 kg. Napęd zapewniały 4 silniki Pratt & Whitney JT9D-7A, zapewniające prędkość maksymalną 955 km/h i zasięg do 9800 km. W zależności od konfiguracji liczba pasażerów mogła wynosić do 452 osób.

    Boeing 747-122 (N4712U) (fot. Ted Quackenbush)
    Boeing 747-122 (N4712U) (fot. Ted Quackenbush)

    Do feralnego 24 lutego 1989 roku N4712U spędził w powietrzu 58 814 godzin, wykonując w tym czasie 15 028 operacji. Tego dnia maszyna wystartowała z lotniska w Honolulu o godzinie 1:52 czasu lokalnego z 337 pasażerami i 18 członkami załogi na pokładzie. kapitanem był David Cronin, pierwszym oficerem Al Slater, a mechanikiem pokładowym Mark Thomas.

    Miał to być kolejny, rutynowy lot. Ze względu na szalejącą w pobliżu burzę, kapitan podjął decyzję o zwiększeniu pułapu lotu do 10 000 m, aby ją ominąć. Przez cały czas występowały turbulencje, w związku z czym sygnalizacja „Zapiąć Pasy” była włączona. Po 16 minutach lotu, o godzinie 2:08 na wysokości około 6700-7000 m w kabinie klasy biznes usłyszano zgrzyt, a następnie wstrząs spowodowany najpierw wyrwaniem drzwi bagażowych R5, a następnie nagłą dekompresją, która wyrwała podłogę i kilka rzędów foteli tuż nad wyrwanymi drzwiami.

    United Airlines 811
    United Airlines 811

    W wyniku dekompresji, z wnętrza samolotu wyssanych zostało 9 osób – Anthony i Barbara Fallon, Harry i Susan Craig, Lee Campbell, dr J Michael Crawford, Swan John, Mary Rose i Handley Harley-Desso. Fragmenty kadłuba oraz foteli z siedzącymi na nich pasażerami uderzyły w skrzydło, uszkadzając silniki nr 3 i 4, co doprowadziło do ich pożaru, oraz nieznacznie uszkadzając sloty oraz statecznik poziomy.

    Dodatkowo uszkodzeniu uległ system awaryjnego dostarczania tlenu do masek tlenowych w kabinie klasy biznes. Piloci w kokpicie nie mieli wiedzy na temat skali uszkodzeń, a oprócz wyczuwalnych drgań i turbulencji czujniki wskazywały nierówną pracę silników 3 i 4. Podjęli więc  decyzję o wyłączeniu najpierw silnika nr 3, a później również nr 4, oraz obniżenia lotu do wysokości na której możliwe było swobodne oddychanie. W trakcie zniżania zawrócili również na lotnisko w Honolulu.

    United Airlines 811
    United Airlines 811

    W tym czasie mechanik pokładowy nie mogąc nawiązać kontaktu z załogą, wyszedł z kabiny aby ocenić skalę uszkodzeń. Widząc olbrzymią wyrwę uznał, że doszło do wybuchu bomby o czym poinformował kapitana, sugerując, że maszyna może być bardziej uszkodzona niż na to wygląda (warto dodać, że zaledwie dwa miesiące wcześniej doszło do wybuchu bomby na pokładzie samolotu Pan Am lot 103, który rozbił się w Lockerbie). Mimo to, po zrzuceniu paliwa N4712U wylądował bezpiecznie o godzinie 2:34 na lotnisku Honolulu.

    Ze względu na uszkodzenia slotów oraz obawę o stan maszyny, piloci zdecydowali się na lądowanie z większą prędkością, przez co maszyna zatrzymała się przed końcem pasa. Ewakuacja pasażerów przebiegła sprawnie i po 45 sekundach na pokładzie nie było już nikogo.

    United Airlines 811
    United Airlines 811

    Śledztwo i wnioski

    Rozpoczęte natychmiast śledztwo wykazało, że przyczyną wypadku była awaria przednich drzwi luku bagażowego – R5. Doszło do niej prawdopodobnie nawet kilka miesięcy przed feralnym lotem – śledczy nie mogli jednak zbadać samych drzwi, ponieważ odnaleziono je dopiero po wielu miesiącach. Awaria polegała na błędnym działaniu wskaźnika zamknięcia drzwi, który pokazywał, że są one zamknięte nawet jeśli nie były.

    Dodatkowo drzwi R5 stosowane w Boeingach 747 w tym czasie otwierały się na zewnątrz, aby zwiększyć przestrzeń ładunkową. Rozwiązanie to miało jednak wadę w postaci podatności na wyrwanie drzwi w przypadku zmiany ciśnienia (drzwi otwierane do wewnątrz same uszczelniałyby ewentualne szpary. Komisja badająca wypadek uznała, że należy kategorycznie zakazać montowania drzwi otwieranych na zewnątrz, oraz prowadzić bardziej szczegółową weryfikację stanu drzwi luków bagażowych przed lotem.

    United Airlines 811
    United Airlines 811

    Wprowadzone zalecenia sprawiły, że nigdy później nie doszło już do podobnego wypadku. Uczestniczący w wypadku Boeing 747-122 (N4712U) po naprawie i modernizacji wrócił do służby 1 września 1989 roku pod nowym numerem rejestracyjnym N4724U. W 1997 roku przejęły go linie lotnicze Air Dabia, jednak w 1998 roku linie zakończyły działalność, a sam samolot pozostawiono na lotnisku Plattsburgh International Airport. Po latach postoju, w 2001 roku uznano, że samolot nie nadaje się do dalszej eksploatacji, a w 2004 roku podjęto decyzję o jego zezłomowaniu.

    United Airlines 811
    United Airlines 811
    Odnalezione drzwi R5 z United Airlines 811
    Odnalezione drzwi R5 z United Airlines 811

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleArgentyński bombowiec FMA Ae.M.B.1/2
    Next Article Relaks nad morzem. Odpocznij i zregeneruj się w SPA
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.