SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki myśliwiec Dornier Do 335 Pfeil
    Ciężki myśliwiec Dornier Do 335 Pfeil
    Ciężki myśliwiec Dornier Do 335 Pfeil
    Artykuły

    Ciężki myśliwiec Dornier Do 335 Pfeil

    Michał BanachBy Michał Banach9 września 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany podczas II wojny światowej w Niemczech ciężki myśliwiec (samolot wielozadaniowy) Dornier Do 335 Pfeil był wyjątkową maszyną. Wyposażono go w dwa silniki umieszczone w kadłubie – jeden pchający, drugi ciągnący. Dodatkowo samoloty te wyposażono w jedne z pierwszych foteli katapultowanych.

    W 1937 roku profesor Claudius Dornier uzyskał patent na projekt samolotu wyposażonego w dwa silniki, umieszczono w osi kadłuba, po jednym w układzie pchającym i ciągnącym. Układ ten miał eliminować wady samolotów wielosilnikowych, których jednostki napędowe umieszczono w skrzydłach (przede wszystkim problemy z utrzymaniem stabilności lotu przy awarii jednego z silników) oraz zapewnić znaczący wzrost prędkości.

    Do 335 Pfeil
    Do 335 Pfeil

    Już w 1940 roku powstał pierwszy prototyp takiego samolotu – Schremp-Hirth Gö 9. Uzyskane podczas jego prób doświadczenie pozwoliło na rozpoczęcie prac nad bardziej użytecznym samolotem bombowym, który otrzymał oznaczenie Dornier P.231. Projekt samolotu został pozytywnie oceniony przez dowództwo niemieckiego lotnictwa, ale jesienią 1942 roku podjęto decyzję o rezygnacji z dalszych prac nad bombowcem w nowym układzie. Zamiast tego zakłady Dorniera miały opracować ciężki myśliwiec/samolot wielozadaniowy.

    Do prac nad maszyną wykorzystano plany bombowca P.231 (który otrzymał oznaczenie produkcyjne Do 335). Prototyp maszyny oblatano 26 października 1943 roku, a za sterami zasiadł pilot testowy zakładów Heinkla Hans Dieterle. Próby wykazały, że myśliwiec dysponuje bardzo dobrymi osiągami, ale jego konstrukcja była daleka od ideału.

    Do 335 Pfeil
    Do 335 Pfeil

    Próby maszyny kontynuowano, starając się wyeliminować zauważone wady konstrukcyjne, a w maju 1944 roku zakłady Dorniera otrzymały wytyczne, według których nowy samolot miał jak najszybciej trafić do produkcji seryjnej. Pod koniec 1944 roku zbudowano pierwszą partię Do 335 w przedprodukcyjnej wersji A-0 oraz A-1, które trafiły do specjalnej jednostki testowej.

    Ze względu na sytuację na froncie, Do 335 nie wzięły udziału w regularnych działaniach bojowych, ograniczając się jedynie do lotów testowych podczas których kilkukrotnie alianci podejmowali bezskuteczne próby ich przechwycenia. Do końca wojny według różnych źródeł powstało 37 Do 335 (prototypy oraz przedprodukcyjne maszyny typu A-0 i A-1).

    Do 335 Pfeil
    Do 335 Pfeil

    Do 335 nigdy nie wykazał się swoimi pełnymi możliwościami, jednak już podczas lotów testowych zauważono, że dysponuje on znakomitymi osiągami, przewyższającymi inne ówczesne niemieckie maszyny z silnikami tłokowymi. Samoloty te były również jednymi z pierwszych maszyn, które zaczęto wyposażać w fotele katapultowane – jednym z powodów ich instalacji był układ konstrukcyjny z silnikiem na ogonie, który był bardzo niebezpieczny dla pilotów opuszczających maszynę na spadochronie.

    Wojnę przetrwało kilka Do 335, które przejęli zarówno Amerykanie jak i Brytyjczycy. Samoloty poddano intensywnym próbom, które przetrwał tylko jeden egzemplarz – Do 335 A-0 o numerze A-02. Samolot trafił po wojnie do USA, gdzie poddano go próbom. Po ich zakończeniu maszyna została przekazana Smithsonian’s National Air Museum, jednak zanim przekazano ją do muzeum, przez wiele lat stała w jednym z składów uzbrojenia i niszczała.

    Do 335 Pfeil
    Do 335 Pfeil

    W październiku 1974 roku samolot został przekazany zakładom Dorniera w celu rekonstrukcji. Co istotne, podobno w pracach uczestniczyło wielu inżynierów, którzy podczas wojny brali udział w pracach nad tymi maszynami. Po zakończeniu remontu, Do 335 trafił do Steven F. Udvar-Hazy Center pod Waszyngtonem.

    Konstrukcja

    Do 335 był jednomiejscowym ciężkim myśliwcem i lekkim bombowcem (istniały plany innych wersji specjalistycznych, których nigdy nie zrealizowano). Kadłub miał 13,85 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,8 m. Maksymalna masa startowa samolotu wynosiła 9600 kg, a napęd stanowiły dwa dwunastocylindrowe silniki Daimler-Benz DB 603A o mocy 1726 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 765 km/h. Uzbrojenie składało się z jednego działka kalibru 30 mm w wale silnika oraz dwóch działek kalibru 20 mm w skrzydłach. W wersji bombowe ładunek bomb mógł wynosić około 1000 kg.

    Dornier Do 335 Pfeil
    Dornier Do 335 Pfeil
    Dornier Do 335 Pfeil w wersji dwuosobowej przejęty przez Brytyjczyków
    Dornier Do 335 Pfeil w wersji dwuosobowej przejęty przez Brytyjczyków
    Dornier Do 335 A-0 (A-02) po zakończeniu prób USA, niszczejący na jednym z składowisk sprzętu
    Dornier Do 335 A-0 (A-02) po zakończeniu prób USA, niszczejący na jednym z składowisk sprzętu
    Dornier Do 335 A-0 (A-02) w Steven F. Udvar-Hazy Center (fot. Michał Banach)
    Dornier Do 335 A-0 (A-02) w Steven F. Udvar-Hazy Center (fot. Michał Banach)
    Dornier Do 335 A-0 (A-02) w Steven F. Udvar-Hazy Center (fot. Michał Banach)
    Dornier Do 335 A-0 (A-02) w Steven F. Udvar-Hazy Center (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWłoskie pancerniki typu Italia
    Next Article Polskie ciągniki artyleryjskie PZInż 342 i PZInż 343
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.