SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » All American – krótka historia słynnego zdjęcia
    All American - która historia słynnego zdjęcia
    All American - która historia słynnego zdjęcia
    Artykuły

    All American – krótka historia słynnego zdjęcia

    Michał BanachBy Michał Banach8 stycznia 2020Updated:8 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zdjęcie B-17 z prawie odciętym ogonem jest jedną z najsłynniejszych fotografii z czasów II wojny światowej. Chociaż wielu wątpiło w jej autentyczność, zdjęcie jest prawdziwe, a samolot mimo uszkodzeń dotarł bezpiecznie do bazy i wylądował. Maszyna nosiła nazwę własną All American.

    Bombowce Boeing B-17 Flying Fortress były najważniejszymi amerykańskimi bombowcami strategicznymi podczas II wojny światowej. Samoloty te brały udział w w wielu operacjach bojowych, w tym w dziennych nalotach na cele w okupowanej Europie.

    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu

    Samoloty te słynęły nie tylko z siły ognia uzbrojenia obronnego (stąd określenie Latająca Forteca), ale również ze względu na swoją wytrzymałość na ostrzał i uszkodzenia. W latach 1936-1945 zbudowano 12 731 maszyn tego typu w różnych wersjach, zarówno bombowców jak i samolotów patrolowych i specjalistycznych. Chociaż wiele utracono podczas misji, bardzo dużo maszyn powracało bezpiecznie z wyjątkowo dużymi uszkodzeniami.

    Jednym z najsłynniejszych B-17, który powrócił do bazy mimo wyjątkowo dużych uszkodzeń był egzemplarz o nazwie własnej All American. Był to samolot w wersji Boeing B-17F-5-BO Flying Fortress o numerze seryjnym 41-24406 należący do 97. Grupy Bombowej z 414. Eskadry Bombowców.

    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu

    Samolot uczestniczył 1 lutego 1943 roku w bombardowaniu zajętego przez Niemców portu w Bizercie w Tunezji. Maszyna wystartowała z bazy w pobliżu miasta Biskira w Algierii. W drodze powrotnej biorąca udział w ataku grupa bombowców została zaatakowana przez niemieckie myśliwce. Dwa Messerschmitty Bf 109 (część źródeł sugeruje, że były to Focke-Wulfy Fw 190) zaatakowały All American. Pierwszy myśliwiec został zestrzelony, natomiast w przypadku drugiej maszyny, pilot został prawdopodobnie trafiony (nie wiadomo czy został ranny czy też zginął natychmiast), przez co maszyna uderzyła skrzydłem w kadłub bombowca tuż przed statecznikiem pionowym. Pilotem niemieckiej maszyny był według ustaleń niemiecki as (z 16 zestrzeleniami) Erich Paczia z I/Jagdgeschwader 53.

    Uszkodzenia były bardzo poważne, ponieważ zniszczeniu uległa część statecznika, a kadłub został rozcięty na dwie części, które trzymały się razem tylko na fragmencie konstrukcji. Tylny strzelec próbował wydostać się z swojego stanowiska i przejść do przodu, skąd łatwiej byłoby mu wyskoczyć na spadochronie w razie potrzeby, ale w obawie o dalsze uszkodzenie kadłuba podczas próby przejścia przez kadłub, postanowił zostać na swoim stanowisku. Reszta załogi również przygotowała się do skoku z spadochronem, ale mimo to, dowodzący bombowcem Ken Bragg Jr. postanowił kontynuować lot.

    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu

    Reszta bombowców grupy pozostawała z uszkodzoną maszyną przez cały lot nad terytorium wroga, osłaniając ją przed ewentualnymi dalszymi atakami. Dzięki temu udało się zrobić słynne zdjęcie samolotu podczas lotu. Mimo uszkodzeń, bombowiec dotarł do bazy i wylądował. Co ciekawe, uszkodzenia zostały później usunięte i bombowiec wrócił do służby, ale jako samolot łącznikowy. Ostatecznie All American pozostawał w eksploatacji do 1945 roku. Zezłomowano go 6 marca 1945 roku na lotnisku Lucera we Włoszech.

    Załogę samolotu podczas słynnego lotu 1 lutego 1943 roku stanowili według relacji nawigatora Harry’ego C. Nussle’a:

    Ken Bragg Jr (dowódca), G. Boyd Jr. (drugi pilot), Harry C. Nuessle (nawigator), Ralph Burbridge (bombardier), Joe C. James (inżynier pokładowy), Paul A. Galloway (radiooperator), Elton Conda (strzelec dolnej wieżyczki), Michael Zuk (strzelec), Sam T. Sarpolus (tylny strzelec), Hank Hyland (dowódca załogi naziemnej).

    Powstało wiele nieprawdziwych teorii związanych z samolotem, według których załoga „wzmocniła” uszkodzony kadłub spadochronami. Niektórzy sugerowali również, że bombowiec został uszkodzony przed bombardowaniem, ale doleciał do celu i zrzucił bomby.

    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu
    All American po uszkodzeniu

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZimmer Quicksilver – wyjątkowa przeróbka Pontiaca
    Next Article Wyjątkowy Aston Martin Lagonda
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.