SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read378 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read378 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Akwedukt Pont du Gard
    Artykuły

    Akwedukt Pont du Gard

    Michał BanachBy Michał Banach21 stycznia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Akwedukt Pont du Gard
    Akwedukt Pont du Gard
    Rzymianie pozostawili po sobie wiele niesamowitych budowli i konstrukcji. Mimo upływu tysięcy lat, wiele z tych obiektów przetrwało do naszych czasów. Jedną z takich konstrukcji jest prawie 300-metrowy fragment akwedukt Pont du Gard w południowej Francji. Zbudowano go w latach 26-16 p.n.e. jako część 50-kilometrowego akweduktu.

    Pont du Gard był częścią długiego na 50 km akweduktu, doprowadzającego wodę z źródeł w Uzès do Nîmes. Ze względu na różnicę poziomów, akwedukt składał się z wielu tuneli i mostów. W latach swojej świetności, system dostarczał około 40 000 m³ wody dziennie (woda pokonywała tę trasę w 27 godzin). Do naszych czasów przetrwały jedynie fragmenty systemu, z których najważniejszym jest odcinek nazwany Pont du Gard, przechodzący nad rzeką Gard.

    Pont du Gard (fot. Max Gultare)
    Pont du Gard (fot. Max Gultare)

    Konstrukcja wyróżnia się swoim trzy kondygnacyjnym układem, z mostem na najniższym poziomie i akweduktem na najwyższym poziomie. Całość ma około 270 m długości (każdy z poziomów ma inną długość, odpowiednio od dołu 142 m, 242 m i 275 m) i 48,8 m wysokości. Każda z kondygnacji składa się z innej liczby łuków. Najniższa ma ich 6, środkowa 11 a najwyższa aż 35. Cały obiekt zbudowano z kamienia – około 50 400 bloków kamiennych o  objętości 21 000 m³, z których najcięższe ważą po 6 ton.

    Akwedukt zbudowano albo w latach 26-16 p.n.e. lub w latach 40-60 n.e. – źródła nie są zgodne, a wyniki badań archeologicznych dają różne rezultaty. Prace trwały prawdopodobnie około 15 lat i wzięło w nich udział około 800-1000 robotników. System utrzymywano w pełnej sprawności do IV wieku naszej ery. W kolejnych stuleciach zaniedbano prace konserwacyjne, przez co ostatecznie akwedukt przestał spełniać swoje funkcje.

    Pont du Gard (fot. Benh Lieu Song)
    Pont du Gard (fot. Benh Lieu Song)

    Poszczególne elementy konstrukcji były rozbierane, jednak Pont du Gard przetrwał próbę czasu, ponieważ łączył w sobie zarówno funkcję akweduktu, jak i mostu przebiegającego nad rzeką Gard. Dzięki temu konstrukcja nie została rozebrana i była utrzymywana przez lokalne władze. Na przestrzeni lat mieszkańcy z lokalnych miejscowości zabierali pojedyncze kamienie, głównie z najwyższej kondygnacji i wykorzystywali do różnych celów. Zniszczenia nie były jednak bardzo duże.

    W 1703 roku przeprowadzono pierwszą renowację mostu, a w latach 1743-1747 rozbudowano dolną kondygnację, poszerzając most. W latach 1855-1858 przeprowadzono kolejny gruntowny remont. W trakcie tych prac przystosowano Pont du Gard do zwiedzania przez turystów. W kolejnych latach przeprowadzono jeszcze wiele podobnych prac. W 1985 roku akwedukt wpisano do rejestru zabytków UNESCO. Obecnie Pont du Gard jest jedną z większych francuskich atrakcji turystycznych, przyciągającą rocznie kilka milionów odwiedzających. Jest to również jeden z najbardziej znanych punktów fotograficznych we Francji.

    Pont du Gard (fot. Paul Gagnon)
    Pont du Gard (fot. Paul Gagnon)
    Pont du Gard (fot. Paul Gagnon)
    Pont du Gard (fot. Paul Gagnon)
    Pont du Gard (fot. envadrouille-camargue.com)
    Pont du Gard (fot. envadrouille-camargue.com)
    Pont du Gard (fot. helen@littlethorpe/flickr.com)
    Pont du Gard (fot. helen@littlethorpe/flickr.com)
    Pont du Gard (fot. Jonathan Gross)
    Pont du Gard (fot. Jonathan Gross)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article5 sposobów na przygotowanie samochodu do zimy
    Next Article Ślub 2018 – jakie są tegoroczne trendy?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read378 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    27 marca 20234 Mins Read564 Views

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    By Michał Banach0
    28 lutego 20234 Mins Read1K Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    15 lutego 20233 Mins Read2K Views

    Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.