SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Martin XB-51
    Zapomniany Martin XB-51
    Zapomniany Martin XB-51
    Artykuły

    Zapomniany Martin XB-51

    Michał BanachBy Michał Banach24 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na przełomie lat 40. i 50. samolot szturmowy i bombowiec Martin XB-51 powstał w zaledwie dwóch prototypach. Mimo licznych zalet, samoloty te nigdy nie miały trafić do eksploatacji, a oba prototypy utracono w katastrofach.

    W 1945 roku dowództwo USAF zleciło opracowanie projektu samolotu szturmowego o napędzie odrzutowym, który otrzymał oznaczenie XA-45. W toku prac projektowych prowadzonych w zakładach Glenn L. Martin Company koncepcja uległa jednak tak drastycznym zmianom, że ostatecznie oznaczenie zmieniono na XB-51, a sam samolot miał być bombowcem przystosowanym do działań szturmowych.

    Martin XB-51
    Martin XB-51

    Prototyp samolotu ukończono w 1949 roku, a oblot miał miejsce 28 października. Maszyna wyróżniała się bardzo oryginalną konstrukcją i bryłą kadłuba. XB-51 miał 26 m długości, 16,2 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową około 28 ton. Napęd zapewniały trzy silniki turboodrzutowe General Electric J47-GE-13, z których dwa zamontowano w gondolach po bokach kadłuba, a trzeci na grzbiecie przed statecznikiem pionowym.

    Prędkość maksymalna wynosiła 1036 km/h a zasięg 1730 km. Uzbrojenie w docelowej konfiguracji miało składać się z 8 działek kalibru 20 mm w nosie z zapasem 1280 pocisków, 8 rakiet HVAR lub ładunku bomb o masie do 4720 kg, przenoszonych na węzłach podskrzydłowych lub w komorze bombowej na obrotowym magazynku.

    Martin XB-51
    Martin XB-51

    Załogę stanowił pilot zajmujący miejsce w osłoniętym kroplową owiewką kokpicie, oraz operator systemu nawigacyjnego i kierowania uzbrojeniem SHORAN. Jego stanowisko znajdowało się w kadłubie, za kokpitem. Obaj dysponowali fotelami katapultowanymi projektu Martina.

    Ważnym elementem konstrukcji były skrzydła o skosie 35° i ujemnym wzniosie, mogące wychylać się wokół osi okuć tylnego dźwigara co pozwalało na zmianę kąta zaklinowania względem kadłuba. Rozwiązanie to pozwalało na zmianę siły nośnej skrzydeł. Równie ciekawie rozwiązano podwozie, które składało się dwukołowych wózków pod kadłubem i małych kółek podpierających na końcach skrzydeł (ostatecznie rozwiązanie to okazało się problematyczne i uniemożliwiało korzystanie z lotnisk polowych).

    Martin XB-51
    Martin XB-51

    W 1950 roku doświadczenia z działań w Korei sprawiły, że po raz kolejny zmieniono założenia dla samolotu. Martin XB-51 miał być następcą samolotów Douglas A-26 Invader. W rywalizacji o to miano startowały jeszcze samoloty Avro Canada CF-100 i English Electric Canberra. Chociaż XB-51 pod względem osiągów przewyższał wspomniane konstrukcje, w toku prób wyszły na jaw liczne wady konstrukcji, z których najważniejszymi była mała wytrzymałość konstrukcji na przeciążenia podczas lotu z maksymalnym ładunkiem, oraz niewielki zasięg.

    W 1952 roku USAF odrzuciło projekt XB-51, ale Martin kontynuował próby samolotu. W ich trakcie testowano m.in. system RATO (Rocket Assisted Take Off) wykorzystujący 4 silniki rakietowe. Łącznie zbudowano dwa prototypy, które w toku prób uległy katastrofom. Pierwsza maszyna rozbiła się 9 maja 1952 roku, a druga 25 marca 1956 roku. Doświadczenie z prac nad XB-51 nie poszło jednak na marne, ponieważ wykorzystano je do dopracowania konstrukcji bombowca B-57 (licencyjnej odmiany Canberry)

    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51
    Martin XB-51

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak wybrać idealny okap do lokalu gastronomicznego?
    Next Article Zegarki Casio – wyjątkowe zegarki dla wyjątkowych ludzi
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.